05.10.2021

Via Baltica. Siedem firm chętnych do budowy obwodnicy Łomży, Raczki – Wysokie jeszcze w tym roku

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to ruch po Via Baltice będzie odbywał się bez większych problemów na całej jej długości od grudnia 2023 roku.

W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otwarto oferty na ostatni odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno. Oferty w przetargu na realizację tego - kluczowego dla całego szlaku komunikacyjnego Via Baltica - zadania, złożyło siedem firm i konsorcjów 

Oferty w przetargu

Najniższą cenę za wybudowanie prawie 13-kilometrowego odcinka S61 zaproponowało konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy) - 660,01 mln zł. Najdroższą ofertę przedstawiło konsorcjum firm PORR (lider), UNIBEP oraz BUDREX (partnerzy) - 795,19 mln zł. Wszystkie złożone oferty mieszczą się w szacunkach GDDKiA (971,3 mln zł).  Komisja przetargowa rozpocznie teraz procedurę badania i oceny ofert w celu wyłonienia tej najkorzystniejszej. GDDKiA zastanawia fakt, że oferty - które na pierwszy rzut oka - nie odzwierciedlają postulowanych przez branżę ryzyk i obserwowanych wzrostów cen materiałów i wyrobów budowlanych.  Należy pamiętać, że nie zawsze wygrywa najtańsza oferta, a rzetelna wycena robót pozwoli na skuteczną i terminową realizację prac w przyszłości. 

Drugi przetarg

To drugi przetarg na obwodnicę Łomży. Ma on wyłonić wykonawcę, który zrealizuje inwestycję po odstąpieniu GDDKiA od umowy z włoską firmą TOTO. Poprzedni wykonawca wykonał większość prac projektowych i 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Potem jednak nie poczynił żadnych postępów w zakresie przygotowania frontu robót i mimo dwóch kolejnych wezwań do rozpoczęcia konkretnie wskazanych prac – robót nie rozpoczął. W maju br. GDDKiA odstąpiła od umowy z nierzetelnym wykonawcą, 23 lipca br. ogłoszono nowy przetarg i przed kilkoma dniami otwarto oferty.

Kryteria i warunki

W nowym przetargu GDDKiA wymaga, aby prace projektowe (w zakresie optymalizacji i wykonania brakujących projektów) oraz roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 16 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót. Wśród kryteriów pozacenowych jest m.in. możliwość skrócenia terminu wykonania zadania maksymalnie o trzy miesiące, za co są przyznawane dodatkowe punkty.

Natomiast wśród warunków przetargu jest kilka istotnych etapów realizacji umowy, tzw. kamieni milowych. Jednym z nich jest wykonanie robót oraz uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA, jako inwestora, wszelkich wymaganych przepisami decyzji. Umożliwi to udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni drogi S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej, w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy.

W obecnym przetargu zastosowano następujące kryteria oceny ofert: cena - 60 proc. oraz skrócony termin wykonania i gwarancja jakości - 40 proc.

13-kilometrowa obwodnica

Odcinek węzeł Łomża Zachód - węzeł Kolno stanowiący kluczową część obwodnicy Łomży, będzie miał długość 12,92 km i powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca.

Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, a także urządzeń ochrony środowiska (ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, urządzeń oczyszczających (separatory) czy przejść dla zwierząt). Wybudowane zostaną trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi.

W ramach zadania powstanie również fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości 6,96 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, skrzyżowania w postaci rond z istniejącą DK61 w rejonie miejscowości Marianowo oraz z istniejącą drogą DK64 w rejonie miejscowości Elżbiecin. 

Strategiczna Łomża

Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce. Ma też znaczenie europejskie, łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.

Szybka i sprawna realizacja odcinka S61 stanowiącego obwodnicę Łomży, sprawi, że ruch po Via Baltice, od grudnia 2023 roku, będzie odbywał się bez większych problemów na całej jej długości. Natomiast budowa drugiej jezdni i zakończenie budowy odcinka od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno nastąpi w 2024 roku.

Już od lipca br. kierowcy mogą już korzystać z nowego, 17-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe.

W budowie

Szczuczyn - Ełk Południe - przewidywany termin zakończenia wszystkich robót to II kwartał 2022 r.

Ełk Południe – Wysokie - Przewidywany termin zakończenia to IV kwartał 2022 r.

Wysokie - Raczki - prace wykonano w 85 proc. przewidywany termin oddania trasy głównej do użytkowania to IV kwartał 2021 r.

Suwałki – Budzisko. Ten odcinek powinien być gotowy jesienią 2022 roku.

WYG

Źródło, fot; grafika: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.21.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie