Dziś udostępniliśmy kierowcom jedną jezdnię obwodnicy Łomży – melduje białostocki oddział GDDKiA. - W ten sposób cała droga ekspresowa S61 jest przejezdna, a z centrum miasta wyprowadzony został uciążliwy tranzyt.
Obwodnica Łomży w standardzie dwujezdniowej „eski” będzie gotowa w III kwartale przyszłego roku – dodaje GDDKiA.
Do Warszawy i z powrotem jeździmy od dzisiaj wygodniej i szybciej. Tak będzie pod warunkiem, że na którymś z dwóch udostępnionych pasów (po jednym w każdą stronę) nie dojdzie do jakiejś awarii czy stłuczki.
Na drogę ekspresową z prawdziwego zdarzenia poczekamy jeszcze rok, ale mieszkańcy Łomży już dzisiaj odczuwaja ulgę.
- Koniec z uciążliwymi korkami w Łomży – cieszy się łomżyński ratusz. Obwodnica Łomży już dostępna dla kierowców. Dzisiejszego popołudnia oficjalnie otwarto 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Kolno.
W imieniu prezydenta Łomży Mariusza Chrzanowskiego, w uroczystości uczestniczył jego zastępca Andrzej Stypułkowski, wiceminister rolnictwa Stefan Krajewski, wojewoda Jacek Brzeziński, posłowie Koalicji Obywatelskiej Alicja Łepkowska-Gołaś i Jacek Niedźwiedzki, członek zarządu województwa Jacek Pioronek, samorządowcy gmin Łomża i Piątnica oraz dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski.
Tranzyt poza miastem
Odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Na oddanej do ruchu jezdni kierowcy jadą w obu kierunkach, dzięki czemu zarówno pojazdy jadące od strony Budziska (granica z Litwą) w kierunku Warszawy, jak i te podążające w przeciwną stronę, omijają Łomżę. Jak to jest ważne, świadczy fakt, że dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020/2021 pokazały, że na DK61 między granicami miasta a Kisielnicą przejeżdża średnio ponad 14 400 pojazdów na dobę.
Przejazd z ograniczeniami prędkości
W związku z tym, że ruch na jednej jezdni jest rozdzielony i odbywa się w obu kierunkach, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h i zakaz wyprzedzania. Nie ma natomiast ograniczeń tonażowych, co sprawia, że z obwodnicy mogą korzystać pojazdy ciężkie. Wyłączone z ruchu są także węzły Nowogród i Łomża Północ, które będą oddane do użytku wraz z drugą jezdnią w 2025 r.
Najdłuższy most w województwie
Niemal 1/10 długości obwodnicy to dwujezdniowy most o długości 1205 m. To najdłuższy obiekt tego typu w województwie podlaskim. Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdą się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym.
Gotowa jest lewa (zachodnia) nitka mostu, po której odbywa się ruch. Prawa jest w budowie.
Nie tylko „eska”
Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie drogi ekspresowej będzie gotowy w drugiej połowie 2025 roku. Oprócz dwóch jezdni „eski” (każda po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny) oraz infrastruktury towarzyszącej, wybudowany zostanie też jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości prawie 7 km od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. Skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).
S61 z dofinansowaniem UE
S61 Łomża Zachód – Kolno to projekt fazowany. Odcinek ten stanowi część większego projektu, realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski, który objęty był dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ), w wysokości 440,4 mln zł.
W tym roku podpisaliśmy umowę dotyczącą dofinansowania II fazy projektu ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), już tylko dla odcinka pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno. Dofinansowanie ze środków UE to 245,9 mln zł.
- Z radością przyjmujmy wiadomość o przejezdności obwodnicy Łomży. To oznacza, że cały polski odcinek Via Baltica zyskuje przejezdność. Droga ta, nie tylko odciąży ruch lokalny w północno-wschodniej Polsce, ale ma ważny wymiar europejski. Jest położona na jednym z 9 najważniejszych korytarzy transportowych sieci TEN-T w Europie: Morze Północne – Bałtyk. Stanowi przy tym najszybsze połączenie drogowe Litwy, Łotwy i Estonii z Europą Zachodnią. Dlatego też Via Baltica na całym swoim odcinku w Polsce, nie wyłączając otwieranego dziś odcinka Łomża Zachód – Kolno, uzyskała wsparcie Unii Europejskiej, zarówno z instrumentu „Łącząc Europę”, jak i Funduszu Spójności. Gratuluję wykonawcom udanej inwestycji, a mieszkańcom nowej bezpiecznej drogi - powiedziała Angela Martinez - Sarasola, Kierownik Polskiego Wydziału Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Obwodnica z historią w tle
Obwodnica Łomży ma swoją długa historię. Firma Intercor realizuje ją po odstąpieniu przez GDDKiA (w maju 2021 r.) od umowy z włoską firmą TOTO. Wykonawca ten zrealizował większość prac projektowych, a 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Potem jednak nie poczynił żadnych postępów w zakresie przygotowania frontu robót i mimo wezwań do rozpoczęcia konkretnie wskazanych prac - robót nie rozpoczął.
Dlatego też w maju 2021 r. odstąpiliśmy od umowy z nierzetelnym wykonawcą, ogłosiliśmy nowy przetarg, a 15 grudnia 2021 r. wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę - konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy). Niestety i na tym etapie pojawiły się niespodziewane problemy po stronie wykonawcy.
Okazało się, że konsorcjum NDI nie było w stanie samodzielnie (po rezygnacji podwykonawcy z Kazachstanu) spełnić wymogu doświadczenia przy wykonywaniu robót drogowych postawionego w postępowaniu przetargowym. Nie wskazało też innego podmiotu udostępniającego zasoby w tym zakresie. W związku z tym, 21 stycznia 2022 r., musieliśmy unieważnić wybór oferty konsorcjum NDI.
Kolejny wybór, Intercor buduje
Czterech z siedmiu wykonawców biorących udział w przetargu przedłużyło termin związania ofertą. Były to firmy: Intercor, Budimex, Polaqua i Strabag. W zaistniałej sytuacji GDDKiA przystąpiła do badania kolejnej najwyżej ocenionej oferty.
Złożyło ją Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. W toku weryfikacji, wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu i potwierdził brak podstaw do wykluczenia. 23 marca 2022 r. oferta firmy Intercor została uznana za najkorzystniejszą.
Poprawność przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zostało standardowo skontrolowane przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zastrzeżeń nie było, co ostatecznie otworzyło drogę do podpisania umowy z firmą Intercor 19 maja 2022 r. Wykonawca ten realizuje kontrakt za ponad 713 mln zł.
Historia budowy Via Baltica (S61)
- 19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km) oddana do użytku. Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno - Stawiski 9 sierpnia 2021 r.
- 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk.
- 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km) oddana do ruchu. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.
- 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oddana do ruchu (12,8 km).
- 14 lipca 2021 roku – odcinek Śniadowo - węzeł Łomża Południe oddany do użytku (17 km).
- 9 sierpnia 2021 roku – odcinki Kolno - Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (18 km) udostępnione kierowcom.
- 31 grudnia 2021 roku – odcinek Wysokie - Raczki (20,2 km) oddany do użytku.
- 13 września 2022 roku – odcinek Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km) oddany do ruchu.
- 22 grudnia 2022 roku – odcinek Suwałki - Budzisko (24 km) oddany do ruchu.
- 2 czerwca 2023 roku – odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód (7,3 km) oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód.
- 12 sierpnia 2023 roku – odcinek Ełk Południe - Kalinowo (19,5 km) oddany do użytku.
- 13 października 2023 roku – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km) oddany do ruchu.
- 30 września 2024 roku – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km).
Źródła: GDDKiA i UM Łomża
Fot. UM Łomża