Wspólne przedsięwzięcia transportowe, w tym lokalne połączenia transgraniczne oraz prace nad rewizją umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów.
To najważniejsze tematy spotkania wiceministra infrastruktury Pawła Gancarza z wiceministrem transportu i komunikacji Republiki Litewskiej, Juliusem Skačkauskasem.
Najważniejszym połączeniem drogowym między Polską a krajami bałtyckimi jest trasa Via Baltica. W Polsce tworzą ją odcinki dróg ekspresowych S61 i S8, pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. Docelowo tym korytarzem będzie odbywał się ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi. Podczas rozmowy o projekcie Via Baltica wiceminister Paweł Gancarz przedstawił stan budowy tej trasy.
- Via Baltica w Polsce jest prawie gotowa. Na ukończenie czeka jeszcze obwodnica Łomży z nowym mostem na rzece Narew, której oddanie planowane jest w 2025 r. Jeszcze w tym roku planujemy oddać jedną nitkę na tym odcinku i uzyskać w ten sposób pełną przejezdność trasy - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Gancarz.
Drogi pogranicza
Omówiono także postępy przy rewitalizacji przygranicznych dróg lokalnych po obu stronach granicy. Dzięki rządowemu wsparciu i zaangażowaniu samorządów modernizowana jest transgraniczna infrastruktura drogowa, która służy mieszkańcom zarówno po stronie polskiej, jak i litewskiej.
Po stronie litewskiej
Pod koniec marca br. rozpoczął się m.in. remont kapitalny drogi nr 135, odcinka Lazdijai (Łoździeje) - Akmeniai. Jest prowadzony od 9 km po stronie litewskiej do granicy w Ogrodnikach.
Droga będzie miała 7 metrów szerokości, po 2 pasy ruchu w obu kierunkach. Na całej długości odcinka zaprojektowano wspólną ścieżkę pieszą i rowerową.
Na całym odcinku zaplanowano trzy wjazdy na tereny i cztery wyjazdy. Planuje się ułożenie pasa z łupanej kostki granitowej po prawej stronie drogi, przy zachowaniu istniejącej szerokości drogi i pozostawieniu możliwości zatrzymania się w celu zapewnienia ruchu, kontroli lub w inny sposób.
Termin zakończenia robót wynosi 5 miesięcy od ich rozpoczęcia
Zmodernizowany będzie także teren byłego przejścia granicznego.
Litewska Dyrekcja Dróg planuje także wyremontować 2 kolejne odcinki dróg do granicy z Polską. Od Łoździej do granicy z Polską planowana jest renowacja prawie 9-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 2511 Lazdijai- Galiniai i drogi regionalnej nar. 2654, od Senoji Radiškė do Nauji Alksnėnai - odcinek prawie 4 km.
W II i III kwartale planowane jest ogłoszenie zamówienia publicznego na wykonanie robót.
Droga do Kopcowa (Kapčiamiestis) – w roku 2025?
Również w tym roku litewska Dyrekcja Dróg wspólnie z rejonem Łoździejskim oraz wraz z partnerami z powiatu sejneńskiego ( gmina, powiat), liczą na realizację projektu o wartości ponad 6 mln euro w ramach programu INTERREG - jeśli złożony wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony.
Te drogi po obu stronach granicy są w bardzo złym stanie. Na trasie do Kopcowa w latach 2006-2007 znajdowało się turystyczne przejście graniczne Berżniki-Kapciamiestis, a po wejściu Polski i Litwy do strefy Schengen droga stała się otwarta dla podróżnych i znajduje się obecnie w fatalnym stanie.
Po stronie polskiej planowana jest modernizacja drogi powiatowej Giby - Berżniki na odcinku Kukle - Berżniki oraz gminnej Berżniki - Kopcowo. Tę drogę żwirową, biegnącą z Berżnik do granicy z Litwą do i Kapciamiestis, gmina obecnie od czasu do czasu tylko wyrównuje.
Tymczasem na gruntowną modernizację 1,5 km odcinka Berżniki - Kopcowo gmina Sejny musiałby dołożyć ponad milion złotych. Nie ma takich pieniędzy. Nadzieja zatem we wspólnym projekcie.
W ramach tego projektu naprawiony zostanie po stronie litewskiej 10-kilometrowy odcinek drogi Leipalingis–Kapčiamiestis–Kauknoris. Projekt będzie częściowo finansowany ze środków unijnego programu Interreg, pozostała część - z zatwierdzonego na ten rok budżetu ogólnego Programu utrzymania i rozwoju dróg litewskich.
Jak informował radnych kwietniu br. starosta sejneński Maciej Plesiewicz, biorąc pod uwagę czas na procedurę oceny wniosków, szacowany termin podpisania umowy komitetem Sterującym może nastąpić pod koniec 2024 roku. Realny termin rozpoczęcia prac to rok 2025. Firma, która wygra przetarg będzie miała 36 miesięcy na wykonanie wszystkich prac.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwa Infrastruktury RP i RL