To umożliwiło oddanie do ruchu gotowego od roku ponad 7-kilometrowego odcinka drogo ekspresowej Łomża Południe - Łomża Zachód. Trwa budowa pozostałej części obwodnicy Łomży.
Pierwszy z dwóch kamieni milowych
GDDKiA podpisując umowę na realizację 13-kilometrowej obwodnicy Łomży nałożyła na wykonawcę tzw. kamienie milowe, czyli realizację w określonym terminie kluczowych elementów inwestycji. Pierwszym z nich jest uruchomienie węzła Łomża Zachód, który od piątku, 2 czerwca po kontroli Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, udostępniono kierowcom, wraz z odcinkiem Łomża Południe - Łomża Zachód.
Drugim kamieniem milowym będzie udostępnienie na zasadzie przejezdności jednej jezdni obwodnicy Łomży - planowany termin to połowa 2024 r. Wówczas też będzie można przejechać już całą S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą omijając Łomżę.
W okresie wakacyjnym, na terenie woj. warmińsko-mazurskiego planuje się udostępnić kierowcom S61 pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo (poprzednia nazwa Wysokie) o długości blisko 23 km.
Natomiast w woj. mazowieckim jeszcze w tym roku zaplanowano udostępnienie ciągu głównego S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa (19,5 km) i połączenie S8 z istniejącym już fragmentem S61.
Na północy Łomży ciągle budowa
Węzeł Łomża Zachód to obecna DK61 przecinająca S61 górą (relacja Ostrołęka - Łomża) oraz dwujezdniowa S61 dołem z rozjazdem w stronę Łomży i Ostrołęki. Kierunek na północ (Stawiski - Ełk – Budzisko) pozostaje zamknięty, do czasu uzyskania przejezdności całej obwodnicy Łomży.
Obwodnica rośnie
Prace przy budowie obwodnicy Łomży postępują szybko. Obecnie zaawansowanie robót przekracza już 22 procent. Prowadzone są prace ziemne na całym odcinku eski – nasypy i wykopy, trwa tez zbrojenie i betonowanie filarów przeszło 1200 metrowego mostu przez Narew. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej ma być gotowy w połowie 2025 roku. Wartość umowy z wykonawcą inwestycji przekracza 713 mln zł.
Dofinansowanie ze środków UE
Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - kwota dofinansowania to 528,8 mln zł., przy całkowitej wartości projektu 971,3 mln zł
Źródło: GDDKiA
Fot: Krzysztof Nalewajko