Za kilka dni zostanie oddana do użytku pierwsza jezdnia obwodnicy Łomży z przeprawą mostową. Podróż do Warszawy drogą ekspresową S61 stanie się szybsza i wygodniejsza.
Na Litwie dobiega końca najbardziej złożony projekt budowy mostu na głównej autostradzie kraju: oficjalnie otwarto nowy most nad rzeką Wilia (lit. Neris) w Kownie.
Czwartek, 26 września stał się niezmiernie ważnym dniem nie tylko dla gospodarczej stolicy Litwy - Kowna, ale i rzeszy kierowców przemierzających Republikę Litewską gospodarczo lub turystycznie, którzy już mogą korzystać z jednego z dwóch nowych mostów nad Wilią.
Mosty w Kownie nad Wilią, zlokalizowane na autostradzie Wilno – Kowno – Kłajpeda (od 99,03 km do 100,47 km), to mosty o największym natężeniu ruchu na całej Litwie. Szacuje się, że na tym odcinku drogi, na którym zlokalizowane są te mosty, od skrzyżowania Biruliškių do trasy Via Baltica, ruch samochodowy sięga 78 tys. dziennie.
Drugi most do końca bieżącego roku
Most A. Meškinisa (Kleboniškisa) w Kownie został otwarty po dwóch latach intensywnych prac. Budowa drugiego mostu i otwarcie ruchu na obu nowo wybudowanych mostach planowane są do końca tego roku. Ten projekt budowy i przebudowy mostu jest najbardziej złożonym projektem Via Lietuva (litewska dyrekcja dróg, odpowiednik GDDKiA) od czasu uzyskania niepodległości.
Ukończony w zeszłym roku nowy most (północny) oraz planowany do remontu most (południowy) staną się drogami łączącymi, które będą wykorzystywane dla transportu lokalnego. Zapewni to większą przepustowość i bezpieczeństwo ruchu na mostach o największym natężeniu ruchu na Litwie.
Łączy Litwę z portem, poprawi się ruch tranzytowy
- Wraz z otwarciem jednego z dwóch nowych mostów nad Wilią zbliżamy się do mety ważnego projektu. Most ten położony jest na najbardziej ruchliwej autostradzie w całym kraju, łączącej stolicę Litwy z portem, dlatego jest szczególnie ważny nie tylko dla mieszkańców kraju, ale także dla wzmocnienia strategicznych powiązań mobilności wojskowej państwa. Oczywiście po zakończeniu tej inwestycji i otwarciu do końca roku drugiego wybudowanego mostu, bezpieczeństwo ruchu na tym odcinku zostanie maksymalnie poprawione, wzrośnie średnia prędkość ruchu, a dzięki temu zmniejszy się zanieczyszczenie środowiska. do ścian dźwiękochłonnych. Ruch tranzytowy zostanie oddzielony od ruchu lokalnego, dzięki czemu podróż użytkowników dróg będzie bezpieczniejsza, wygodniejsza i szybsza - mówi dyrektor generalny Via Lietuva Marius Švaikauskas.
W ramach projektu autostradowego planowany jest remont pozostałego trzeciego (południowego) mostu na Wilii oraz remont odcinka pomiędzy skrzyżowaniem Biruliškių a ul. Jonava.
Prace rekonstrukcyjne mostu A. Meškiniego prowadziła spółka AB „Kauno tiltai” Finansowanie zapewniono z Funduszu Spójności Unii Europejskiej oraz funduszy krajowych.
Kolejne prace drogowe
W tym roku Via Lietuva prowadzi zakrojone na szeroką skalę prace remontowe infrastruktury drogowej w Kownie i jego okolicach. Do końca roku planowane jest zakończenie przebudowy kolejnego mostu, kontynuowane będą główne prace remontowe wiaduktu Sargėnai, rozpoczną się prace przygotowawcze do przebudowy mostu w Krunasie, po czym nastąpi fizyczny jego remont. Prace rekonstrukcyjne tego mostu rozpoczną się także w tym roku.
Po drugiej stronie miasta Kowna na początku września zakończono prace nad przebudową wiaduktu Marvelė. Intensywne, proste prace remontowe prowadzone są także na kilku odcinkach autostrady Wilno – Kowno – Kłajpeda, której łączna długość wynosi 23 km. Część prac na autostradzie została już wykonana, reszta ma zostać ukończona jesienią.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji Republiki Litewskiej