Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister w tym resorcie Rafał Weber, którzy przebywali w piątek w woj. podlaskim, zapowiedzieli oddanie do użytku sześciu odcinków Via Baltiki w naszym regionie.
Politycy odwiedzili m.in. fragment odcinka w budowie między Szczuczynem a powstającym węzłem Kolno.
- Już w lipcu tego roku powinniśmy pojechać tym odcinkiem trasy Via Baltica - mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Wiążemy wielkie nadzieje z tym że lata 2021-2022 to będzie czas, kiedy Via Baltica będzie już służyła na znacznym swoim przebiegu.
- W tym roku planujemy oddać do użytkowania sześć odcinków Via Baltiki, cztery po stronie województwa podlaskiego, dwa na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Kolejne cztery w roku 2022 i ostatnie dwa w roku 2023. Cieszymy się, że inwestycje, mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią, są prowadzone na bardzo wysokim poziomie. Słyszeliśmy, że bardziej te sprawy komplikowała pogoda, mrozy i śniegi - dodał Rafał Weber.
Ok. 51 km dróg ekspresowych będzie w 2021 r. powinno zostać oddanych do użytku w województwie podlaskim.
W drugiej połowie 2021 r. mają być gotowe - zgodnie z planem - trzy odcinki: Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn
Poza zakończoną w 2020 r. budową drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna, na terenie województwa podlaskiego i części mazowieckiego, w budowie jest jeszcze ponad 82,8 kilometra S61 (odcinki: Śniadowo – Łomża Południe, Łomża Południe – Łomża Zachód, węzeł Kolno – Stawiski i Stawiski – Szczuczyn oraz Suwałki – Budzisko). Kolejny plac budowy na S61 to odcinek Łomża Zachód – węzeł Kolno o długości 12,9 km został w grudniu ub. roku przekazany wykonawcy. Z kolei roboty budowlane na fragmencie Podborze - Śniadowo(19,5 km) przewidziano na lata 2021- 2023. Odcinek Podborze–Śniadowo będzie mieć 19,4 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (plus pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału), do tego nawierzchnię asfaltową, cztery mosty/przejścia dla zwierząt, 22 wiadukty, a także dwa węzły drogowe: Podborze i Komorowo.
Suwałki - Budzisko
Odcinek Suwałki - Budzisko ma być gotowy jesienią 2022 roku
Odcinek będzie miał 24,157 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z nawierzchnią z betonu cementowego. Wartość obecnego kontraktu to przeszło miliard złotych. Budowa odcinka jest dofinansowana z unijnego programu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF).
W ramach inwestycji powstaną 33 obiekty inżynierskie oraz dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki. Zrealizowane zostaną dwa MOP-y kategorii I: Budzisko Wschód i Budzisko Zachód. W przypadku dwóch kolejnych MOP-ów (Żubryn kat. II i Żubryn kat. III) nowy wykonawca ma zaprojektować i wykonać rezerwę terenu, makroniwelację terenu, pasy włączania i wyłączania, drogi zbiorczo-rozprowadzjące, stanowiska kontroli pojazdów wraz z miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i ciężarowych umożliwiających przeprowadzenie kontroli, oświetlenie, przyłącza energetyczne oraz ogrodzenie.
Mazury
W budowie są już wszystkie odcinki mazurskiej części trasy ekspresowej S61. To prawie 70 kilometrów drogi.
W beżącym roku powstaną dwa następujące odcinki:
S61 Węzeł Wysokie - Raczki
Ponad dwudziestokilometrowy odcinek jest w budowie od października 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom do użytku w drugiej połowie 2021 r.
S61 Szczuczyn - węzeł Ełk Południe
Odcinek o długości ok. 23,3 km jest w budowie od marca 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom - koniec 2021 r.
W 2022 roku - S61 Węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie
Długość odcinka to ok. 22,9 km (w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km). Wartość umowy „Projektuj i buduj” – 686 mln zł.
Kierowcy pojadą tym odcinkiem drogi ekspresowej S61 w 2022 r.
Via Baltica to ważny fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Trasa na obszarze Polski zostanie zrealizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Infrastruktury; GDDKiA