07.09.2024

Via Baltica. Za miesiąc mamy jeździć jedną jezdnią obwodnicy Łomży do Warszawy [zdjęcia]

Przed kilkoma dniami prezydent Andrzej Duda w rozmowie z prezydentem Litwy Gitanasem Nausėdą powiedział, że został nam ostatni kawałek drogi do wybudowania, żeby komfortowo połączyć Warszawę z granicą polsko–litewską.

Tuż po tym GDDKiA na swoim profilu społecznościowym poinformowała, że roboty na tym odcinku nabierają tempa.

- Odcinek Łomża Zachód - Kolno domknie przebieg szlaku Via Baltica w Polsce. Zaawansowanie prac na tym blisko 13-kilometrowym fragmencie trasy zbliża się do 75 proc. Udostępnienie na zasadzie przejezdności po jednej jezdni planujemy na przełomie września i października br.

Przewidujemy, że cały odcinek w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej będzie być gotowy w połowie 2025 r.

W ramach zadania powstanie również nowy fragment DK 64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km – napisała GDDKiA.

Wtedy wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z Łomży. Tym samym dokończony zostanie ostatni polski odcinek międzynarodowego szlaku Via Baltica prowadzącego drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej S61 od Warszawy do granicy z Litwą.

Wartość umowy z wykonawcą inwestycji przekracza 713 mln zł. Budowa drogi ekspresowej S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, otrzymała niedawno unijne dofinansowanie w wysokości blisko 245,9 mln zł.

Cel projektu

Celem projektu jest budowa odcinka drogi ekspresowej S61 wchodzącej w sieć bazową TEN-T w korytarzu Morze Północne – Bałtyk. Projekt zlokalizowany jest w woj. podlaskim, w powiatach: łomżyńskim oraz Miasta Łomża (miasta na prawach powiatu), na terenie gmin – Łomża, miasto Łomża oraz Piątnica. Odcinek S61 Łomża Zach. – węzeł Kolno będzie stanowił najdłuższy fragment obwodnicy Łomży.

Co powstaje

W ramach inwestycji powstają trzy węzły drogowe (Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ), obiekty inżynierskie (m.in. mosty, wiadukty, przepusty), a także drogi lokalne do obsługi przyległych terenów. Inwestycja obejmuje również budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych (wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z budowaną drogą ekspresową. Powstaje także systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia), oznakowanie poziome i pionowe.

Obwodnica Łomży - o krok bliżej do przejezdności

Cały budowany obecnie odcinek, od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno, ma 12,92 km długości. Niemal jedna dziesiąta przypada na most przez dolinę Narwi, który powstała w trzech technologiach:

- metodą nasuwania podłużnego – tak realizowana część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m. Ta część jest już gotowa – pod jedną jezdnię,

- metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m, która właśnie została połączona,

- na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m.

Nie tylko most

Dwujezdniowy most umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod obiektem znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach.

WYG

Źródło i fot. GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
10.31.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie