12.03.2021

Via Baltica. Zakończono przejmowanie gruntów pod odcinek Mariampol - Budzisko, spór o stacje paliw

Krajowy Urząd ds. Ziemi (NŽT) Republiki Litewskiej kończy procedury pozyskiwania gruntów pod modernizację odcinka trasy Via Baltica od Mariampola do przejścia Kalwaria - Budzisko.

Na przebudowę tego odcinka drogi krajowej o długości od 56,8 do 97,1 km zajęto łącznie 713 działek prywatnych i publicznych o powierzchni 568 ha oraz niezabudowane grunty państwowe o powierzchni ok. 29 ha.

Zgodnie z rozwiązaniami projektowymi dotyczącymi nabycia gruntów na cele publiczne w gminie Mariampol na potrzeby publiczne zajęto 352 (182,2882 ha) działki prywatne, 50 (90,4123 ha) działek państwowych i 9,8568 ha wolne działki państwowe.

W gminie Kalvarija, na potrzeby publiczne zajęto 276 (powierzchnia 196,3163 ha) działek prywatnych, 35 (powierzchnia 99,4003 ha) działek państwowych i 19,2074 ha wolnych działek państwowych.

Pojedziemy 130 km na godzinę

Zakończenie przebudowy ponad 40-kilometrowego odcinka planowane jest do 2026 roku. Będzie wtedy spełniał międzynarodowe normy w zakresie prędkości i bezpieczeństwa, a prędkość jazdy zostanie zwiększona do 130 km na godzinę

Ostatni 40-kilometrowy odcinek jednej z najbezpieczniejszych dróg w kraju projektowany jest w czterech etapach. Pierwsze trzy - od 56,8 do 85 km - projektują „Drogi Poniewieża”, a od 85 do 97 km Sweco Lietuva.

Pod koniec 2019 roku litewski rząd przyjął specjalny plan przebudowy tego odcinka, który pozwolił na rozpoczęcie procedury wykupu gruntów. Prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku.

Droga ma spełniać wymagania autostrady

Zakłada się oddzielenie ruchu tranzytowego od dróg lokalnych, poszerzenie drogi do czterech pasów ruchu z dozwoloną prędkością 130 km/h, budowę dróg łączących z dozwoloną prędkością 90 km/h oraz budowę skrzyżowań bezkolizyjnych kilkupoziomowych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu.

10 tysięcy samochodów dziennie

Odbudowany odcinek Via Baltiki od Mariampola do granicy z Polską będzie spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem. Obecnie jest to jeden z najbardziej intensywnych odcinków ruchu na Litwie, gdzie średnie roczne natężenie ruchu sięga nawet 10 tys. samochodów dziennie, a połowa tego ruchu to transport towarowy. Po przebudowie odcinka nie powinno być kolizji nadjeżdżających pojazdów, zostaną zainstalowane skrzyżowania, skrzyżowania i drogi łączące o różnych poziomach.

Według Remigijusa Lipkevičiusa, szefa Krajowego Zarządu Dróg, po przebudowie całego odcinka Via Baltica od Kowna do granicy z Polską, będzie on spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa i ruchu.

- Po przebudowie odcinka nie powinno być kolizji nadjeżdżających pojazdów, zostaną zbudowane skrzyżowania i drogi łączące o różnych poziomach. Jest prawdopodobne, że całkowita liczba wypadków drogowych zmniejszy się o około 70% - powiedział R. Lipkevičius

Spór o staje paliw

Trwał też spór z właścicielami stacji paliwowych na tym odcinku. Obecnie, razem z działającymi i budującymi się, jest ich tu aż 45. Na 40 kilometrowym odcinku drogi stacje mają: Orlen, Emsi, Vakoil, Rotada, Aris, Neste, Baltic Petroleum, Alauša, Circle K, Viada. Aby osiągnąć prędkość 130 km na godzinę, liczba stacji ma być mocno ograniczona. Będą tylko przy drogach łącznikowych w odległości nie mniejszej niż 5 km. To z kolei nie podoba się właścicielom stacji.

Zarząd Dróg twierdzi, że odcinek ten zostanie przekształcony w autostradę, co uniemożliwi bezpośredni dostęp do stacji benzynowych poprzez zwiększenie ograniczenia prędkości do 130 kilometrów na godzinę.

Odcinek Kowno - Mariampol już zmodernizowano

Przypomnijmy, że pod koniec 2018 roku ukończono przebudowę Via Baltiki odcinka między Kownem a Mariampolem. Drogę poszerzono do czterech pasów, zlikwidowano wiele jednopoziomowych skrzyżowań, zbudowano 10 wiaduktów. Natomiast we wrześniu 2019 roku zakończono przebudowę obwodnicy Poniewieża o długości około 22 km, aby poprawić warunki ruchu na Via Baltica. Został on rozszerzony z 2 do 3 pasów.

Całkowita długość trasy Via Baltica na Litwie wynosi 274 kilometry, a projekt uzyskał status specjalnego znaczenia państwowego.

Via Baltica powinna łączyć Tallin, Rygę, Kowno, Suwałki, Ełk i Warszawę czteropasmową drogą. Obsługuje ona duży ruch towarowy z Europy Zachodniej przez Polskę.

 

WYG

Źródło: Ministerstwo Komunikacji i Łączności RL; Krajowy Urząd ds. Ziemi (NŽT) Republiki Litewskiej

Fot: Via Baltica na Litwie. Fot. Ministerstwo Komunikacji i Łączności RL

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.22.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
22.07.2024

szukam pracy

21.07.2024

Szukam pracy

Dodaj nowe ogoszenie