Krajowy Urząd ds. Ziemi (NŽT) Republiki Litewskiej kończy procedury pozyskiwania gruntów pod modernizację odcinka trasy Via Baltica od Mariampola do przejścia Kalwaria - Budzisko.
Na przebudowę tego odcinka drogi krajowej o długości od 56,8 do 97,1 km zajęto łącznie 713 działek prywatnych i publicznych o powierzchni 568 ha oraz niezabudowane grunty państwowe o powierzchni ok. 29 ha.
Zgodnie z rozwiązaniami projektowymi dotyczącymi nabycia gruntów na cele publiczne w gminie Mariampol na potrzeby publiczne zajęto 352 (182,2882 ha) działki prywatne, 50 (90,4123 ha) działek państwowych i 9,8568 ha wolne działki państwowe.
W gminie Kalvarija, na potrzeby publiczne zajęto 276 (powierzchnia 196,3163 ha) działek prywatnych, 35 (powierzchnia 99,4003 ha) działek państwowych i 19,2074 ha wolnych działek państwowych.
Pojedziemy 130 km na godzinę
Zakończenie przebudowy ponad 40-kilometrowego odcinka planowane jest do 2026 roku. Będzie wtedy spełniał międzynarodowe normy w zakresie prędkości i bezpieczeństwa, a prędkość jazdy zostanie zwiększona do 130 km na godzinę
Ostatni 40-kilometrowy odcinek jednej z najbezpieczniejszych dróg w kraju projektowany jest w czterech etapach. Pierwsze trzy - od 56,8 do 85 km - projektują „Drogi Poniewieża”, a od 85 do 97 km Sweco Lietuva.
Pod koniec 2019 roku litewski rząd przyjął specjalny plan przebudowy tego odcinka, który pozwolił na rozpoczęcie procedury wykupu gruntów. Prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku.
Droga ma spełniać wymagania autostrady
Zakłada się oddzielenie ruchu tranzytowego od dróg lokalnych, poszerzenie drogi do czterech pasów ruchu z dozwoloną prędkością 130 km/h, budowę dróg łączących z dozwoloną prędkością 90 km/h oraz budowę skrzyżowań bezkolizyjnych kilkupoziomowych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu.
10 tysięcy samochodów dziennie
Odbudowany odcinek Via Baltiki od Mariampola do granicy z Polską będzie spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem. Obecnie jest to jeden z najbardziej intensywnych odcinków ruchu na Litwie, gdzie średnie roczne natężenie ruchu sięga nawet 10 tys. samochodów dziennie, a połowa tego ruchu to transport towarowy. Po przebudowie odcinka nie powinno być kolizji nadjeżdżających pojazdów, zostaną zainstalowane skrzyżowania, skrzyżowania i drogi łączące o różnych poziomach.
Według Remigijusa Lipkevičiusa, szefa Krajowego Zarządu Dróg, po przebudowie całego odcinka Via Baltica od Kowna do granicy z Polską, będzie on spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa i ruchu.
- Po przebudowie odcinka nie powinno być kolizji nadjeżdżających pojazdów, zostaną zbudowane skrzyżowania i drogi łączące o różnych poziomach. Jest prawdopodobne, że całkowita liczba wypadków drogowych zmniejszy się o około 70% - powiedział R. Lipkevičius
Spór o staje paliw
Trwał też spór z właścicielami stacji paliwowych na tym odcinku. Obecnie, razem z działającymi i budującymi się, jest ich tu aż 45. Na 40 kilometrowym odcinku drogi stacje mają: Orlen, Emsi, Vakoil, Rotada, Aris, Neste, Baltic Petroleum, Alauša, Circle K, Viada. Aby osiągnąć prędkość 130 km na godzinę, liczba stacji ma być mocno ograniczona. Będą tylko przy drogach łącznikowych w odległości nie mniejszej niż 5 km. To z kolei nie podoba się właścicielom stacji.
Zarząd Dróg twierdzi, że odcinek ten zostanie przekształcony w autostradę, co uniemożliwi bezpośredni dostęp do stacji benzynowych poprzez zwiększenie ograniczenia prędkości do 130 kilometrów na godzinę.
Odcinek Kowno - Mariampol już zmodernizowano
Przypomnijmy, że pod koniec 2018 roku ukończono przebudowę Via Baltiki odcinka między Kownem a Mariampolem. Drogę poszerzono do czterech pasów, zlikwidowano wiele jednopoziomowych skrzyżowań, zbudowano 10 wiaduktów. Natomiast we wrześniu 2019 roku zakończono przebudowę obwodnicy Poniewieża o długości około 22 km, aby poprawić warunki ruchu na Via Baltica. Został on rozszerzony z 2 do 3 pasów.
Całkowita długość trasy Via Baltica na Litwie wynosi 274 kilometry, a projekt uzyskał status specjalnego znaczenia państwowego.
Via Baltica powinna łączyć Tallin, Rygę, Kowno, Suwałki, Ełk i Warszawę czteropasmową drogą. Obsługuje ona duży ruch towarowy z Europy Zachodniej przez Polskę.
WYG
Źródło: Ministerstwo Komunikacji i Łączności RL; Krajowy Urząd ds. Ziemi (NŽT) Republiki Litewskiej
Fot: Via Baltica na Litwie. Fot. Ministerstwo Komunikacji i Łączności RL