28.09.2023

Zaczyna się dziać na drodze Suwałki - Białystok. Rusza budowa obwodnicy Sztabina, zaraz - Suchowoli

Od symbolicznego przekazania wykonawcy placu budowy w czwartek, 28 września zaczęła się realizacja obwodnicy Sztabina w ciągu DK8. Na początku października powinny ruszyć prace w Suchowoli.

W inauguracji budowy w Sztabinie wziął udział m.in. Bohdan Paszkowski, który dziń wcześniej wydał zezwolenie ZRID na obwodnicę Suchowoli.

Najważniejszą zaletą jest to, że obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy ze Sztabina, a jest on bardzo duży - szacuje się, że przez Sztabin przejeżdża codziennie ponad 13 tysięcy pojazdów, z czego prawie 4 tysiące to ciężarówki.

Obejmuje odcinek o długości 4,23 km. Obwodnica Sztabina rozpocznie się rondem zlokalizowanym przed istniejącym mostem kilometr przed Sztabinem i minie miejscowość z prawej strony, jadąc od Białegostoku. Zakończy się również rondem.

Obwodnica będzie przebiegała w kierunku północno-zachodnim nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi DK8. Nad doliną Biebrzy oraz drogą gminną nr 167633B powstanie estakada o długości 665 m.

- Do tego jeszcze trzy obiekty: przejście górą dla zwierząt oraz dwa obiekty poprzeczne (wiadukt w ciągu drogi powiatowej i przejazd pieszo-rowerowy). Wartość kontraktu to 135 mln zł brutto. Z taką samą determinacją, z jaką składaliśmy dokumenty, by uzyskać ZRID, niezwłocznie przystąpimy do realizacji tego zdania – informował już w połowie września br. dyrektor Oddziału GDDKiA w Białymstoku Norbert Wyrwich.

 

 

Obwodnica w pierwszym etapie będzie posiadała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obustronne pobocza bitumiczne. Całkowita szerokość nawierzchni jezdni będzie wynosiła 10 m i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Parametry obwodnicy przyjęte zostaną stosownie do prędkości projektowej 100 km/h i kategorii ruchu KR6.

Obwodnica ma być także fragmentem drogi S8 pomiędzy Knyszynem a Raczkami (Białystok - Augustów - Suwałki), której budowę zatwierdziła 5 września Rada Ministrów, uzupełniając o ten odcinek Program Budowy Dróg Krajowych.

- Przygotowanie takiego wariantu trasy ekspresowej potrwa wiele lat, bo nie jest to prosta procedura administracyjna, więc zanim to się stanie, warto już teraz poprawić warunki poruszania się na tej trasie i zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców, a taki cel ma obwodnica Sztabina - podkreślał wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.

Obwodnica Sztabina ma być gotowa wiosną, a obwodnica Suchowoli w połowie 2025 roku

W środę, 27 września wjewoda podlaski wydał decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy 15-kilometrowej obwodnicy Suchowoli. Oznacza to, że w na początku października przekażemy plac budowy wykonawcy, który rozpocznie prace budowlane. To druga inwestycja z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic, która przechodzi do stanu realizacji w woj. podlaskim.

Wypłata odszkodowań za nieruchomości

Wydanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Podlaski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości.

Pierwszy z dwóch etapów

W ramach umowy zawartej z firmą Budimex w maju 2021 r. powstanie jednojezdniowa obwodnica o długości 15,1 km. Poprowadzona będzie po wschodniej stronie miejscowości. Realizacja obwodnicy Suchowoli rozpocznie się od rozpoznania saperskiego, wycinki drzew i przygotowania dróg technologicznych. W kolejnym etapie ruszą roboty ziemne. Planowane zakończenie prac przy budowie obwodnicy przypada na połowę 2025 r. 

Wykonawca opracowując dokumentację przygotował rozwiązania umożliwiające dobudowę drugiej jezdni w kolejnym etapie prac. Po niedawnej zmianie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) i wpisaniu na listę zadań drogi ekspresowej S8 Białystok - Augustów - Raczki, możemy rozpocząć przygotowania do realizacji drugiego etapu obwodnicy Suchowoli. 

 

Uciążliwe ciężarówki

Po oddaniu do użytku nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy poza centrum miejscowości oraz poprawi płynność ruchu lokalnego. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021 przez Suchowolę przejeżdża codziennie ponad 12 tysięcy pojazdów, z czego 4 tysiące to pojazdy ciężarowe.  

Wybudowanie Obwodnicy Suchowoli spowoduje istotną zmianę w jakości życia mieszkańców miejscowości. Z pewnością zmniejszy się natężenie ruchu, przede wszystkim samochodów ciężarowych, które generują duży hałas, utrudniają ruch wewnątrzmiejski. Inwestycja przede wszystkim wpłynie pozytywnie na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców.

Przebieg Obwodnicy Suchowoli

Przedmiotowy odcinek drogi krajowej nr 8 rozpoczyna się rondem, w pobliżu miejscowości Kumiała, łączącym z istniejącą DK8 oraz z drogą od strony Knyszyna. Na początku droga przechodzi łukiem poziomym w kierunku północno-wschodnim, nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi DK8 omijając jednocześnie zabudowę siedmiu miejscowości: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówka Nowa, Poświętne, Krzywa, Suchowola. 

Następnie w rejonie miejscowości Suchowola znajduję się rondo czterowlotowe łączące trasę główną z drogą powiatową o nr 1337B. Za Suchowolą trasa główna kieruje się po łuku poziomym w stronę północno-zachodnią do ronda łączącego drogę krajową nr 8 z drogą wojewódzką nr 670, gdzie następnie zmierza do połączenia się z istniejącą drogą DK8. 

Na rzecz środowiska

W obszarze planowanej inwestycji szlaki migracyjne zwierząt przecinają się z przebiegiem drogi krajowej. W celu zminimalizowania niekorzystnego wpływu na środowisko przyrodnicze na szlakach tych przewidziano wykonanie przejść i przepustów dla zwierząt. Łącznie przewiduje się wykonanie 45 obiektów z funkcją przejścia dla zwierząt, w tym: dwa dla zwierząt dużych, jedno dla zwierząt średnich, dziewięć dla zwierząt małych oraz 33 dla płazów. 

W ramach działań kompensujących skutki likwidacji siedlisk rozrodu płazów, zaprojektowano zbiorniki zastępcze. Zbiorniki zaprojektowano jako zagłębienie, o zróżnicowanej głębokości. Przegłębienia powstałe w ten sposób tworzą warunki do bytowania różnych gatunków płazów. Zróżnicowana linia brzegowa zbiorników stworzy warunki dla rozwoju strefy roślinności szuwarowej, wykształconej w procesie sukcesji naturalnej, stanowiącej miejsce schronienia dla herpetofauny. 

Teraz jedna jezdnia

Obwodnica będzie posiadała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obustronne pobocza bitumiczne o konstrukcji jak pasy ruchu. Całkowita szerokość nawierzchni jezdni będzie wynosiła 10 m i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Parametry obwodnicy przyjęte zostaną stosownie do prędkości projektowej 100 km/h i kategorii ruchu KR6. 

Na budowanej obwodnicy powstaną: estakada, mosty, wiadukty, przejścia i przepusty ekologiczne dla zwierząt. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna, telekomunikacyjna, sanitarna, melioracyjna.

Obwodnica ma być gotowa w połowie 2025 r. Wartość kontraktu to prawie 250 mln zł.  

Kalendarium

6 kwietnia 2010 r. – podpisanie umowy na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe     

24 listopada 2017 r. – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach       

14 marca 2019 r. – podpisanie umowy na Koncepcję programową   

23 grudnia 2020 r. – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę Obwodnicy Suchowoli      

14 maja 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę Obwodnicy Suchowoli   

5 sierpnia 2022 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID       

27 września 2023 r. – wydanie decyzji ZRID  

Początek października 2023 r. – rozpoczęcie budowy  

Program budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim w 2023

Rządowy Program Budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego. Dwie z nich obwodnica Sztabina i Suchowoli przeszły we wrześniu br. do stanu realizacji. Obie powstają w ciągu drogi krajowej nr 8 (DK8). Trzy obwodnice Białobrzegów, Augustowa i Zambrowa, są etapie przygotowania. 

WYG

Źródła i fot: PUW; GDDKiA Białystok

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


GKS Katowice


Ślepsk Malow Suwałki

29.11.2024
17:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
11.28.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie