09.12.2018

Zakupy przyszłości – jak zmieni się branża w przyszłym 10-leciu? Zakaz handlu wspiera wynalazki

Spersonalizowane oferty stworzone na podstawie internetowych śladów, okulary do wirtualnej rzeczywistości i jeszcze większy nacisk na online – tak według specjalistów od marketingu już za kilkanaście lat może wyglądać proces zakupowy.

Na jakie jeszcze zmiany powinni przygotować siÄ™ przedstawiciele branży handlowej? 

E-commerce byÅ‚ krokiem milowym, który zrewolucjonizowaÅ‚ już rynek handlowy. To jednak dopiero poczÄ…tek zmian. Jak przewidujÄ… specjaliÅ›ci, przyszÅ‚oÅ›ciÄ… branży bÄ™dzie jeszcze wiÄ™kszy nacisk na cyfryzacjÄ™ i automatyzacjÄ™ procesu zakupowego.

W wirtualnej sieci zakupowej

Przede wszystkim sklepy bÄ™dÄ… dbać o stworzenie jeszcze dokÅ‚adniejszych spersonalizowanych doÅ›wiadczeÅ„ zakupowych. DziÄ™ki Å›ladom naszej aktywnoÅ›ci w sieci oraz wieloletnim rejestrom dokonywanych zakupów, bÄ™dziemy otrzymywać dokÅ‚adnie do nas dopasowane rekomendacje z odpowiednimi produktami. Dodatkowo nasze telefony, dziÄ™ki podÅ‚Ä…czeniu do kanaÅ‚ów Bluetooth, bÄ™dÄ… wysyÅ‚ać informacje o naszej szczegóÅ‚owej lokalizacji w danym sklepie. Oznacza to, że np. stojÄ…c przed póÅ‚kÄ… ze sÅ‚odyczami otrzymamy poprzez aplikacjÄ™ informacjÄ™ o promocji na dane cukierki. 

Rozszerzona rzeczywistość handlowa

Jednym z najbardziej gorÄ…cych tematów w handlu jest wirtualna rzeczywistość. Już teraz okulary virtual reality, umożliwiajÄ…ce eksplorowanie wirtualnej rzeczywistoÅ›ci, pojawiajÄ… siÄ™ w coraz wiÄ™kszej liczbie domów, a potencjaÅ‚ do ich wykorzystania coraz wyraźniej dostrzega również branża FMCG. Nic dziwnego: majÄ… wiele wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, które Å›wietnie mogÄ… wspierać cele sprzedażowe. Handlowcy na spotkaniach z detalistami bÄ™dÄ… mogli np. używać tej technologii do pokazywania najnowszych produktów. DziÄ™ki temu wÅ‚aÅ›ciciele sklepów bÄ™dÄ… mogli zobaczyć jak wyglÄ…dajÄ… ekspozycje asortymentu zwizualizowane w trójwymiarze. Również potencjalni nabywcy bÄ™dÄ… mogli przeglÄ…dać w domu wirtualne towary przed ich zakupem. 

Zakaz handlu wspiera wynalazki 

Rozwój wirtualnego handlu nie pozostanie bez wpÅ‚ywu na sklepy stacjonarne. Szacuje siÄ™, że do 2027 r. sprzedaż online wzroÅ›nie z dzisiejszych 10% do aż 40%. Co w takim razie stanie siÄ™ z galeriami handlowymi? Prawdopodobnie skurczÄ… siÄ™ one do niewielkich placówek wysyÅ‚kowych obsÅ‚ugujÄ…cych tylko klientów online. Tradycyjne sklepy bÄ™dÄ… bardziej sÅ‚użyć jako showroom, w którym konsumenci bÄ™dÄ… mogli spróbować towaru, a nastÄ™pnie zamówić go już z dostawÄ… pod wÅ‚asne drzwi.

Co ciekawe, koncept ten przyspieszyć może wprowadzony kilka miesiÄ™cy temu zakaz niedziel handlowych. W koÅ„cu w niedzielÄ™ teoretycznie handlować nie wolno, ale prawo nie zakazuje otwarcia sklepów oraz sprzedaży w sieci. Dlatego placówki handlowe prawdopodobnie w koÅ„cu zacznÄ… zamieniać siÄ™ w tzw. wystawy, w których klienci bÄ™dÄ… mogli do woli oglÄ…dać produkty, ale sama transakcja bÄ™dzie już finalizowana na ich smartfonach. Automatyzacja handlu przyspieszy również proces zakupowy. Zamiast stać w kolejkach, odpowiednie czujniki bÄ™dÄ… skanować nasze karty kredytowe i pobiorÄ… odpowiedniÄ… sumÄ™ po naszym wyjÅ›ciu ze sklepu.

Handlowcy idÄ…cy z duchem czasu

Również dystrybutorzy żywnoÅ›ci już zaczynajÄ… korzystać z nowinek technologicznych do poprawienia komfortu konsumentów. Badanie KPMG wskazuje, że trzy czwarte menadżerów stosuje zaawansowanÄ… analizÄ™ danych do poprawy poziomu dostÄ™pnoÅ›ci produktów lub zarzÄ…dzania cenami. Zdaniem 65 proc. respondentów, dziÄ™ki szybkiej analizie danych konsumenckich firmy mogÄ… jednoczeÅ›nie prowadzić dziaÅ‚ania i inicjatywy w caÅ‚ym Å‚aÅ„cuchu dostaw. Taki sam odsetek badanych inwestuje już w analitykÄ™ danych, a z ich deklaracji wynika, że do 2019 r. bÄ™dzie to już 90% firm. 41% przedsiÄ™biorstw deklarujÄ…cych inwestycje w systemy sztucznej inteligencji, zamierza używać ich do zwiÄ™kszenia rozumienia potrzeb konsumentów i jednoczeÅ›nie poprawy ich obsÅ‚ugi.

–  UmiejÄ™tność szybkiego reagowania na potrzeby potencjalnych klientów i elastyczność to skuteczny sposób na podnoszenie konkurencyjnoÅ›ci firm z branży FMCG. Dostrzeganie trendów i pomysÅ‚ na to, jak w danym momencie wykorzystać je dla swojej marki, to niezwykle istotny sposób na zwiÄ™kszanie wpÅ‚ywów naszych marek – mówi Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny w Perfetti Van Melle Polska.  Czas na przygotowanie do technologicznej rewolucji

Wszystkie powyższe rozwiązania mogą brzmieć jak z filmu science-fiction, dlatego warto zapytać czy możemy się ich spodziewać w najbliższym czasie w Polsce?

– Nasz kraj prÄ™dzej czy później również stanie siÄ™ częściÄ… zakupowej rewolucji, ale bÄ™dzie ona budowana przez wiele lat. Należy pamiÄ™tać, że w polskim spoÅ‚eczeÅ„stwie istnieje spora przepaść technologiczna miÄ™dzy mÅ‚odszym, a starszym pokoleniem. Osoby starsze i seniorzy raczej nie sÄ… zainteresowane nowinkami technologicznymi i uczeniem siÄ™ nowych nawyków. Spora część z nich nawet nie korzysta z internetu. Dlatego nie sÄ…dzÄ™ żeby sklepy stacjonarne zniknęły w kilka lat, gdyż bÄ™dÄ… mieć caÅ‚y czas swojÄ… klientelÄ™. Z czasem jednak ta rewolucja z pewnoÅ›ciÄ… nadejdzie, dlatego warto zacząć siÄ™ do niej przygotowywać, aby nie zostać wyprzedzonym przez konkurencjÄ™, a tym samym nie tracić zysków  – twierdzi Stephane Tikhomiroff.

 

ŹródÅ‚o: Perfetti Van Melle Polska

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.26.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
26.07.2024

SZUKAM PRACY

Dodaj nowe og³oszenie