21.08.2020

Zespół Szkół nr 6 przykładem, jak Fundusze Europejskie postawiły na nogi kształcenie zawodowe

Jeszcze niedawno w Suwałkach, gdzie od lat największą popularnością cieszyły się licea ogólnokształcące, było to nie do pomyślenia. W tegorocznym naborze do Technikum nr 2 w Zespole Szkół nr 6 liczba chętnych do nauki każdego zawodu była dwukrotnie większa niż miejsc.

Teraz, spoÅ›ród liceów, najwiÄ™kszym zainteresowaniem, w pierwszej preferencji, cieszyÅ‚a siÄ™ klasa medyczna w III LO, do której aplikowaÅ‚o 46 osób na 30 miejsc. Dla porównania, naukÄ™ w majÄ…cej liczyć 32 uczniów klasie technik informatyk w ZS 6 w pierwszej preferencji chciaÅ‚o podjąć 57 osób, a akces do 16-osobowej klasy technik logistyk zgÅ‚osiÅ‚y 34 osoby. Podobnie byÅ‚o w klasach ze specjalnoÅ›ciÄ… technik reklamy oraz technik pojazdów samochodowych.

Do szkoÅ‚y, dysponujÄ…cej 96 miejscami w klasach pierwszych technikum, dokumenty zÅ‚ożyÅ‚o 341 dziewczÄ…t i chÅ‚opców. Aż 152 wybraÅ‚o jÄ… w pierwszej preferencji.

- Najbardziej cieszy to, że chcÄ… siÄ™ u nas uczyć nawet najlepsi absolwenci szkóÅ‚ podstawowych, którzy na egzaminie ósmoklasisty zdobyli po 100 proc. punktów. WystÄ…piÄ™ do UrzÄ™du Miejskiego o zgodÄ™ na utworzenie  dodatkowego oddziaÅ‚u - mówi Joanna Woronko, dyrektor ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ nr 6 im. Karola Brzostowskiego.

Projekt za projektem

Wybudowana przed 30 laty placówka przy Sikorskiego, w której zatrudnionych jest  77 nauczycieli, 20 pracowników administracyjno-technicznych i do której uczÄ™szcza 760 uczniów jest nastÄ™pczyniÄ… - spadkobierczyniÄ… Technikum Mechanicznego, który w drugiej poÅ‚owie ubiegÅ‚ego wieku cieszyÅ‚ siÄ™ w mieÅ›cie ogromnym prestiżem. Trudny powrót do Å›wietnoÅ›ci  rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ przed piÄ™cioma laty, kiedy zatrwożone brakiem chÄ™tnych do nauki w szkoÅ‚ach zawodowych i alarmowane przez najwiÄ™ksze przedsiÄ™biorstwa o niedoborze wykwalifikowanych pracowników wÅ‚adze SuwaÅ‚k przeprowadziÅ‚y audyt kierunków ksztaÅ‚cenia, zdiagnozowaÅ‚y indywidualne potrzeby każdej ze szkóÅ‚ oraz potrzeby pracodawców. Badaniem objÄ™to 100 przedsiÄ™biorstw dziaÅ‚ajÄ…cych na terenie powiatu, dodatkowo indywidualne konsultacje odbyÅ‚y siÄ™ z kluczowymi firmami dziaÅ‚ajÄ…cymi w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz z Cechem RzemieÅ›lników i PrzedsiÄ™biorców.

Pierwszym efektem byÅ‚ realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 przez Miasto SuwaÅ‚ki, warty prawie 5 milionów zÅ‚ projekt "Suwalskie centra kompetencji zawodowej - kompleksowy model modernizacji ksztaÅ‚cenia zawodowego".

Finansowana w wiÄ™kszoÅ›ci przez Europejski Fundusz SpoÅ‚eczny modernizacja polegaÅ‚a m.in. na podnoszeniu kompetencji kadry dydaktycznej, wspóÅ‚pracy z uczelniami wyższymi oraz dodatkowymi formami ksztaÅ‚cenia uczniów, wspóÅ‚pracy z pracodawcami - przygotowaniu nowych programów nauczania, doposażeniu pracowni i utworzeniu klas patronackich.

- Audyt przyniósÅ‚ efekt w postaci okreÅ›lenia specjalizacji każdej z prowadzonej przez Miasto SuwaÅ‚ki szkóÅ‚ - wspomina Joanna Woronko. -  Wdrażany ze Å›rodków Funduszy Europejskich projekt zaskutkowaÅ‚ zaÅ› m.in. powstaniem klasy patronackiej Fabryk Mebli Forte S.A., które dla przyszÅ‚ych stolarzy i techników technologii drewna zapewniajÄ… stypendia, zajÄ™cia laboratoryjne w warszawskiej SGGW, udziaÅ‚ w ogólnopolskich konkursach i olimpiadach, zajÄ™cia praktyczne pod okiem fachowców Forte, a dla szkoÅ‚y - wyposażenie pracowni, meble i finansowÄ… pomoc.

W trakcie wdrażania "Suwalskich centrów kompetencji zawodowej" nasunÄ…Å‚ siÄ™ prosty wniosek - nie da siÄ™ zmodernizować systemu ksztaÅ‚cenia bez uzupeÅ‚nienia  deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej. Efektem jest kolejny projekt z RPOWP na lata 2014-2020, tym razem dofinansowywany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i nosi nazwÄ™ "Poprawa jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia zawodowego w mieÅ›cie SuwaÅ‚ki poprzez rozbudowÄ™ infrastruktury techniczno-dydaktycznej".  W Zespole SzkóÅ‚ nr 6  projekt, którego celem jest dostosowanie oferty ksztaÅ‚cenia zawodowego do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy, ma wartość aż 9,6 mln zÅ‚  i sprowadziÅ‚ siÄ™ do budowy i wyposażenia budynku do praktycznej nauki zawodu.

Teraz szkoła będzie wyglądała zupełnie inaczej

Przy istniejÄ…cym kompleksie szkolnym wyrósÅ‚ efektowny budynek z 11 pracowniami warsztatowymi zbliżonymi do rzeczywistych warunków pracy oraz laboratoryjnymi dla 5 zawodów istniejÄ…cych w ZS nr 6, zwiÄ…zanych ze specjalizacjami kluczowymi województwa podlaskiego.

Od wrzeÅ›nia jednoczeÅ›nie z pracowni, sÅ‚użących doskonaleniu zawodowemu i praktycznej nauce zawodu bÄ™dzie mogÅ‚o korzystać 88 uczniów, ksztaÅ‚cÄ…cych siÄ™ w kierunkach rozwojowych naszego województwa.

- Ogromnie siÄ™ cieszymy, bo mamy już prawie kompletnÄ… szkoÅ‚Ä™ - mówi dyrektor Woronko. - "Prawie", bo brakuje nam nowoczesnych boisk, ale przede wszystkim dlatego, że bÄ™dziemy potrzebowali wyposażenia pomieszczenia socjalnego dla 50 uczniów oraz jeszcze bardzo dużo nowoczesnego sprzÄ™tu i urzÄ…dzeÅ„ do pracowni warsztatowych. Minęło 5 lat od momentu, kiedy okreÅ›laliÅ›my swoje potrzeby, a przy dzisiejszym postÄ™pie technologicznym to caÅ‚a epoka. Po drugie, przy przetargach budowlanych panowaÅ‚ dyktat wykonawcy i  gros Å›rodków pochÅ‚onęła ta część projektu. Na porzÄ…dne wyposażenie zabrakÅ‚o pieniÄ™dzy.

Zakup nowoczesnych urzÄ…dzeÅ„ do nauki zawodu, już od Å‚adnych paru lat stosowanych w fabrykach i wytwórniach oraz firmach usÅ‚ugowych, to temat na kolejny projekt. Podobnie rzecz siÄ™ ma w przypadku sprzÄ™tu i pomocy dydaktycznych.

Czy można na odległość nauczyć zawodu?

- Wybuch pandemii, przejÅ›cie na zdalne formy prowadzenia zajęć byÅ‚o dla nas nie lada wyzwaniem - opowiada JarosÅ‚aw Mrozek, wicedyrektor ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ nr 6.  - O ile teoriÄ™ można dosyć prosto przez Internet wyÅ‚ożyć, a w przypadku przedmiotów zawodowych część programu zrealizować przy pomocy pokazów i filmów instruktażowych, to wiÄ™kszoÅ›ci zajęć praktycznych i laboratoryjnych nie sposób wykonać na odlegÅ‚ość. 

Szkoła zawodowa musi więc mieć środki i warunki do prowadzenia kształcenia zawodowego w nawet ostrym reżimie sanitarnym.

- Do zdalnego nauczania potrzebujemy natomiast nowoczesnych aplikacji, oprogramowania, a przede wszystkim sprzÄ™tu - dla nauczycieli i uczniów – mówi JarosÅ‚aw Mrozek. - O ile na lekcjach nauczyciele posÅ‚ugiwali siÄ™ komputerem czy laptopem oraz kamerÄ…, to niektórzy uczniowie dysponowali jedynie smartfonami. Dla wszystkich byÅ‚ to duży problem i oby siÄ™ już nie powtórzyÅ‚.

Wojciech Drażba


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.24.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie