Zmiany ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustawach wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Celem tych zmian jest w szczególności dostosowanie przepisów chroniących konsumentów do dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki.
Brak zgodności towaru z umową
Od 1 stycznia 2023 r. termin rękojmia został zastąpiony brakiem zgodności towaru
z umowÄ…. Do umów zobowiÄ…zujÄ…cych do przeniesienia wÅ‚asnoÅ›ci towaru na konsumenta (umów sprzedaży, dostawy, o dzieÅ‚o bÄ™dÄ…ce towarem) nie stosuje siÄ™ przepisów dot. rÄ™kojmi za wady, wynikajÄ…cych z Kodeksu cywilnego.
Wyprzedaże/promocje
PrzedsiÄ™biorca, który ogÅ‚asza promocjÄ™/wyprzedaż, bÄ™dzie musiaÅ‚ podawać obok aktualnej ceny także najniższÄ…, która obowiÄ…zywaÅ‚a w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. JeÅ›li produkt/usÅ‚uga sÄ… oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok obniżonej ceny zamieszcza też najniższÄ… cenÄ™ od dnia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.
W przypadku towarów szybko psujÄ…cych siÄ™, z krótkÄ… datÄ… przydatnoÅ›ci do spożycia – obok aktualnej ceny zamieszcza też cenÄ™ sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Reklamacja wadliwych produktów
Hierarchia roszczeń
Konsument skÅ‚adajÄ…c reklamacjÄ™, w pierwszej kolejnoÅ›ci bÄ™dzie mógÅ‚ domagać siÄ™ przywrócenia zgodnoÅ›ci towaru z umowÄ… poprzez jego naprawÄ™ lub wymianÄ™, a dopiero później, jeÅ›li naprawa lub wymiana okażą siÄ™ np. nieopÅ‚acalne, bÄ™dzie mógÅ‚ zÅ‚ożyć oÅ›wiadczenie o obniżeniu ceny albo o odstÄ…pieniu od umowy. Gdy jednak wada produktu okaże siÄ™ istotna, konsument od razu bÄ™dzie mógÅ‚ odstÄ…pić od umowy.
Domniemanie braku zgodności towaru z umową
Domniemywa siÄ™, że brak zgodnoÅ›ci towaru z umowÄ…, który ujawni siÄ™ przed upÅ‚ywem 2 lat
(a nie przed upÅ‚ywem roku, jak byÅ‚o dotychczas) od chwili dostarczenia towaru, istniaÅ‚ w chwili jego dostarczenia (dot. towarów nowych i używanych). Termin przedawnienia roszczeÅ„ reklamacyjnych zostaÅ‚ wydÅ‚użony do szeÅ›ciu lat.
Termin odpowiedzi na reklamacjÄ™
Przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie
14 dni od dnia jej otrzymania. Brak odpowiedzi we wskazanym terminie oznacza uznanie reklamacji. Odpowiedź powinna być udzielona na papierze lub na innym trwałym nośniku.
Gwarancja udzielana konsumentowi
Udzielenie gwarancji nadal zależy od decyzji przedsiÄ™biorcy. Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta wprowadza pewne uprawnienia minimalne, które muszÄ… być przyznane konsumentowi w przypadku gwarancji, tj. gwarancja trwaÅ‚oÅ›ci nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż okreÅ›lone w art. 43d wspomnianej ustawy, tj. naprawa albo wymiana musi zatem być nieodpÅ‚atna, nastÄ…pić w rozsÄ…dnym czasie, bez nadmiernych niedogodnoÅ›ci dla konsumenta, z uwzglÄ™dnieniem specyfiki towaru oraz celu, w jakim konsument nabyÅ‚ towar, a odbiór towaru musi nastÄ…pić na koszt przedsiÄ™biorcy.
Elementy, jakie musi zawierać oświadczenie gwarancyjne:
– wyraźne stwierdzenie, że w przypadku braku zgodnoÅ›ci rzeczy sprzedanej z umowÄ… kupujÄ…cemu z mocy prawa przysÅ‚ugujÄ… Å›rodki ochrony prawnej ze strony i na koszt sprzedawcy oraz że gwarancja nie ma wpÅ‚ywu na te Å›rodki ochrony prawnej,
– nazwÄ™ i adres gwaranta,
– opis procedury, której uprawniony ma przestrzegać, aby móc skorzystać z gwarancji,
– wskazanie rzeczy, których dotyczy gwarancja,
– warunki gwarancji.
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość
PrzedsiÄ™biorca zobowiÄ…zany jest do podania konsumentowi peÅ‚nego adresu pocztowego, pod którym prowadzi przedsiÄ™biorstwo, jak również swojego numeru telefonu oraz adresu poczty elektronicznej aby konsument mógÅ‚ szybko i efektywnie kontaktować siÄ™ z przedsiÄ™biorcÄ….
Indywidualne dostosowywanie ceny
Jeśli cena prezentowana konsumentowi w internecie, zależy np. od tego, z jakiego urządzenia korzysta, lokalizacji, itp. należy go poinformować, że cena jest indywidualnie dostosowana. Można tę informację podać w regulaminie sklepu.
Informacje na internetowych platformach handlowych
Na platformie muszą znaleźć się informacje:
- o gÅ‚ównych parametrach, które decydujÄ… o kolejnoÅ›ci pojawiania siÄ™ wyników w przypadku wyszukiwania produktów (plasowanie ofert), w tym konieczność ujawniania pÅ‚atnej reklamy lub pÅ‚atnoÅ›ci dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów
w ramach wyników wyszukiwania,
- czy podmiot oferujący towary/usługi na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną,
- o niestosowaniu przepisów dotyczÄ…cych konsumentów do umów zawieranych na platformie z osobÄ… fizycznÄ… (czyli niebÄ™dÄ…cÄ… przedsiÄ™biorcÄ…),
- o podziale obowiÄ…zków, zwiÄ…zanych z realizacjÄ… umowy zawieranej przez konsumenta, pomiÄ™dzy PlatformÄ… a sprzedajÄ…cym na Platformie.
Opinie konsumentów
JeÅ›li przedsiÄ™biorca postanowi o udostÄ™pnianiu opinii o produktach, powinien ustanowić procedury majÄ…ce zapewnić, aby opinie te pochodziÅ‚y od konsumentów, którzy rzeczywiÅ›cie używali produktów lub je kupili, a także udzielić konsumentom informacji na temat sposobu przeprowadzania kontroli w tym zakresie, a ponadto czy zamieszcza siÄ™ wszystkie opinie, zarówno pozytywne, jak i negatywne, jakie jest źródÅ‚o opinii, w jaki sposób liczy siÄ™ Å›redniÄ… ocenÄ™, czy opinie sÄ… sponsorowane lub czy majÄ… na nie wpÅ‚yw stosunki umowne
z przedsiębiorcą. Zakazane będzie zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
Odsprzedaż biletów na imprezy kulturalne i sportowe
PrzedsiÄ™biorcy nie mogÄ… kupować biletów na imprezy kulturalne lub sportowe z wykorzystaniem oprogramowania pozwalajÄ…cego obchodzić Å›rodki techniczne lub przekraczać limity techniczne naÅ‚ożone przez pierwotnego sprzedawcÄ™ (boty), aby nastÄ™pnie odsprzedać je konsumentom.
Towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe
Towary te można reklamować jak wszelkie inne towary czy usÅ‚ugi. PrzedsiÄ™biorca bÄ™dzie odpowiedzialny także za zgodność takiego cyfrowego towaru, np. gry, programu komputerowego, z jego wersjÄ… próbnÄ… czy zapowiedziami. BÄ™dzie miaÅ‚ też obowiÄ…zek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
Umowy „opÅ‚acone” danymi osobowymi
JeÅ›li za usÅ‚ugÄ™ lub treÅ›ci cyfrowe konsumenci „pÅ‚acÄ…” swoimi danymi osobowymi, co
w praktyce oznacza, że nie dokonują płatności w pieniądzu, ale przekazują swoje dane osobowe aby np. mieć dostęp do aplikacji, będą mieli możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
Umowy zawierane na pokazach czy wycieczkach
WydÅ‚użono do 30 dni termin na odstÄ…pienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów jest to 14 dni. Umowa dotyczÄ…ca usÅ‚ug finansowych nie może być zawarta podczas pokazu czy wycieczki (zawarta w ten sposób bÄ™dzie nieważna). PrzedsiÄ™biorca nie może przyjąć pÅ‚atnoÅ›ci przed upÅ‚ywem terminu na odstÄ…pienie od umowy (dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta).
W przypadku produktów nabytych do koÅ„ca 2022 r. konsumenci mogÄ… skÅ‚adać reklamacje na podstawie przepisów obowiÄ…zujÄ…cych przed 1 stycznia 2023 r.
Anna Micielica
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Starostwo Powiatowe w Suwałkach
fot. pixabay