Jak pokazują badania przeprowadzone przez IR Center na reprezentatywnej grupie internautów, aż 2/3 respondentów poszukuje przede wszystkim newsów, które oprócz suchych faktów zawierają również krótką analizę, która uwzględnia osobistą perspektywę użytkownika i tłumaczy, w jaki sposób opisywane wydarzenie wpływa na jego życie
i otoczenie.
Blisko 8 na 10 respondentów poszukuje w Internecie informacji lokalnych, które opisujÄ… sprawy miejsca i regionu, w którym zamieszkujÄ…. Aż 88% respondentów poszukuje takich informacji na portalach informacyjnych.
Portale informacyjne nadal na szczycie
Jednym z gÅ‚ównych wniosków pÅ‚ynÄ…cych z badania jest fakt, iż użytkownicy poszukujÄ…cy w Internecie informacji na temat bieżących wydarzeÅ„, najczęściej korzystajÄ… w tym celu z dużych portali informacyjnych poruszajÄ…cych różnorodnÄ… tematykÄ™ – w ten sposób odpowiedziaÅ‚o aż 88% badanych. Na drugiej pozycji znalazÅ‚y siÄ™ portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe (65%), a tuż za nimi strony internetowe mediów drukowanych, gdzie informacji szuka 59% respondentów.
- Potrzeby informacyjne różnych grup spoÅ‚ecznych sÄ… dziÅ› wiÄ™ksze niż kiedykolwiek. Portale informacyjne zaspokajajÄ… je znacznie lepiej niż tradycyjne media, ponieważ jako pierwsze sygnalizujÄ… ważne i ciekawe zdarzenia z wielu dziedzin życia. To daje komfort „bycia na bieżąco”. Z kolei portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe pozwalajÄ… konfrontować, też „na bieżąco”, swoje opinie z ocenami innych ludzi. Suma tych korzyÅ›ci, tj. szybka informacja, wymiana opinii, plus refleksja, utrwala wiÄ™c takie, jak ujawnione w badaniu, sposoby korzystania z Internetu – komentuje medioznawca, prof. Maciej Mrozowski.
Respondenci sÄ… zgodni, że Internet to miejsce, w którym sÄ… w stanie znaleźć wiÄ™kszość interesujÄ…cych ich treÅ›ci – twierdzi tak aż 73% badanych. JednoczeÅ›nie ponad poÅ‚owa respondentów (51%) deklaruje, że przesyt informacji w Internecie nastrÄ™cza im pewne trudnoÅ›ci w znalezieniu interesujÄ…cych ich treÅ›ci.
- Dobrodziejstwem i przekleÅ„stwem Internetu sÄ… nieprzebrane i wciąż rosnÄ…ce zasoby informacji. Można w nich szybko znaleźć interesujÄ…cy nas temat, ale nigdy nie można być pewnym, czy sÄ… to informacje aktualne i wiarygodne. Dlatego użytkownicy sieci potrzebujÄ… zaufanego przewodnika, który uÅ‚atwi im dotarcie do tego, czego akurat poszukujÄ…. PrzeglÄ…darki nie wystarczÄ…, bo to bezosobowe mechanizmy. Zaufanie można pokÅ‚adać tylko w dużych, wielotematycznych i dynamicznych portalach, tworzonych przez duże zespoÅ‚y redakcyjne, sprawnie wyszukujÄ…ce nowe i wartoÅ›ciowe treÅ›ci, które stopniowo obrastajÄ… wyspecjalizowanymi serwisami i usÅ‚ugami sieciowymi. Jak dowodzÄ… wyniki badania, zapotrzebowanie na takie portale, serwisy i usÅ‚ugi jest duże i niewÄ…tpliwie bÄ™dzie rosnąć – dodaje prof. Mrozowski.
- Ewolucja, jakÄ… przeszedÅ‚ w ciÄ…gu ostatniego roku serwis fakt.pl wpisuje siÄ™ w trendy, jakie stojÄ… za rozwojem portali informacyjnych. FAKT24.PL przestaÅ‚ być serwisem drukowanej gazety, co narzucaÅ‚o różne ograniczenia, takie jak silne powiÄ…zania kontentowe czy mniejszy zespóÅ‚ redakcyjny. Dzisiaj FAKT24.PL to duży portal informacyjny, którego niewÄ…tpliwÄ… siÅ‚Ä… sÄ… rozbudowane redakcje tematyczne oraz regionalne, dziÄ™ki którym reporterzy portalu sÄ… zawsze blisko lokalnych spraw, szybko docierajÄ… do Å›wiadków zdarzeÅ„, którzy mówiÄ… o nich w bezpoÅ›redni, emocjonalny sposób. WiadomoÅ›ci lokalne, które powstajÄ… w redakcjach regionalnych to jeden z filarów portalu FAKT24.PL, który gwarantuje internautom dostÄ™p do informacji o najbliższym im Å›wiecie – mówi Maciej KabroÅ„ski, szef portalu FAKT24.PL.
Powyższe trendy potwierdzajÄ… wskazania respondentów. Osoby poszukujÄ…ce w Internecie informacji o bieżących wydarzeniach sÄ… zainteresowane bardzo różnorodnÄ… tematykÄ…, ale najchÄ™tniej szukajÄ… newsów na temat tego, co dzieje siÄ™ lokalnie (78%). Na kolejnych miejscach znalazÅ‚y siÄ™ informacje na temat polityki (70%), gospodarki (69%) oraz kultury (57%) i sportu (49%). Szeroki zakres interesujÄ…cych ich tematów potwierdza, że to portale informacyjne najlepiej odpowiadajÄ… na potrzeby internautów.
Szukamy informacji, które tÅ‚umaczÄ… nam Å›wiat
Aż 2/3 użytkowników czerpiÄ…cych z Internetu informacje o bieżących wydarzeniach preferuje newsy zawierajÄ…ce oprócz suchych faktów krótkÄ… analizÄ™, która tÅ‚umaczy, w jaki sposób opisywane wydarzenie wpÅ‚ywa na ich życie i otoczenie. Najlepiej, jeÅ›li dany temat jest tÅ‚umaczony przez profesjonalistów – 41% badanych jest zainteresowanych wywiadami z ekspertami komentujÄ…cymi i analizujÄ…cymi wydarzenia. Co ciekawe, 37% badanych jest zainteresowana rozbudowanymi artykuÅ‚ami redakcyjnymi zawierajÄ…cymi fakty, analizÄ™ i komentarze ekspertów, którzy tÅ‚umaczÄ… wpÅ‚yw danego wydarzenia na przeciÄ™tnego czÅ‚owieka.
- Przez wiele miesiÄ™cy, opracowujÄ…c koncepcjÄ™ FAKT24.PL, analizowaliÅ›my globalne trendy, jakimi kierujÄ… siÄ™ wydawcy najwiÄ™kszych portali informacyjnych na Å›wiecie. Wyraźnie widać, że bardzo ważne staje siÄ™ prezentowanie informacji z osobistej perspektywy, która pozwala użytkownikowi zrozumieć, jak obiegajÄ…cy Å›wiat news, przekÅ‚ada siÄ™ na jego życie i najbliższe otoczenie, co wzbudza naturalne emocje, pozwala przeprowadzić wÅ‚asny rachunek zysków i strat. Tego dziÅ›, w przytÅ‚aczajÄ…cej masie codziennych informacji, szuka internauta i to znajduje na FAKT24.PL, gdzie publicyÅ›ci i eksperci analizujÄ… i tÅ‚umaczÄ… w zrozumiaÅ‚y sposób wpÅ‚yw codziennych wydarzeÅ„ na życie zwykÅ‚ego czÅ‚owieka – dodaje Piotr Bubak, dyrektor marketingu w Grupie Onet-RASP.
PotwierdzajÄ… to też badania – wiÄ™kszość respondentów (62%) zgadza siÄ™ z tym, że uznani eksperci komentujÄ…cy bieżące wydarzenia w Polsce i na Å›wiecie pozwalajÄ… badanym je zrozumieć. Co wiÄ™cej, 46% badanych zgadza siÄ™ z twierdzeniem, że informacje i artykuÅ‚y przygotowane przez cenionych ekspertów czytajÄ… chÄ™tniej. Dla respondentów wartoÅ›ciowe sÄ… również opinie i komentarze ich znajomych – 44% deklaruje, że pozwalajÄ… lepiej zrozumieć wydarzenia w Polsce i na Å›wiecie.
- Dawniej wystarczaÅ‚y autorytety, czyli garstka mÄ™drców pouczajÄ…cych innych „jak żyć”. Dzisiaj żaden autorytet nie może ogarnąć caÅ‚ej zÅ‚ożonoÅ›ci i dynamiki zmian, może to tylko wielu ekspertów i każdy tylko w swojej dziedzinie. A że niekiedy mówiÄ… zawile lub wygÅ‚aszajÄ… sprzeczne komentarze, dlatego warto zasiÄ™gnąć też opinii znajomych. KonfrontujÄ…c trzy punkty widzenia: specjalistów, znajomych i wÅ‚asny, lepiej rozumiemy rzeczywistość. Gdy w dodatku jest to zlokalizowane w Å›ciÅ›le okreÅ›lonej przestrzeni sieci, pod jednym wspólnym adresem, życie staje siÄ™ odrobinÄ™ Å‚atwiejsze, a Å›wiat ciut bardziej przyjazny. W sumarycznym ujÄ™ciu wyniki badania wskazujÄ…, że takie wÅ‚aÅ›nie sÄ… potrzeby użytkowników sieci, że im bardziej rozsadzajÄ… jÄ… siÅ‚y odÅ›rodkowe, tj. mnożące siÄ™ źródÅ‚a i zasoby informacji, tym bardziej potrzebne sÄ… wiarygodne siÅ‚y doÅ›rodkowe, wprowadzajÄ…ce do tych zasobów elementarny Å‚ad i porzÄ…dek – podsumowuje prof. Maciej Mrozowski.