28.11.2013

Budowa obwodnicy wschodniej Suwałk za 2 lata

Jeżeli władze miasta dostaną dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego to w roku 2015 rozpocznie się, a w 2016 zakończy budowa odcinka Utrata – Sejneńska (z tunelem pod torami kolejowymi), obwodnicy wschodniej łączącej Utratę z Pułaskiego. Dwa następne etapy; Sejneńska – Północna i Północna – Pułaskiego, będą realizowane w latach 2017-2020. Koszt budowy całej obwodnicy szacowany jest wstępnie na 132,5 mln zł. Władze liczą na dofinansowanie w wysokości 70 procent kosztów.

Pierwszy krok na budowie tzw. wschodniej obwodnicy Suwałk zrobiono w latach 80-tych ubiegłego wieku. To wówczas zbudowano podziemną infrastrukturę na odcinku od ul. Pułaskiego do Północnej. Rury m.in. kanalizacji deszczowej zasypano i prace przerwano na, jak się wówczas mówiło, ”kilka lat”. Dziś widać, że tych „kilka lat ” to już ponad 30. Jest jednak szansa, że suwalczanie nie będą świętować jubileuszu 50-lecia starań o obwodnicę wschodnią.

Budowa obwodnicy wschodniej znalazła się w dokumencie „Główne zamierzenia inwestycyjne Miasta Suwałki w perspektywie finansowej 2014-2020”.

- Obwodnica wschodnia połączy ulicę Utrata z Pułaskiego, przecinając Sejneńską i Północną – o projekcie mówi Łukasz Kurzyna, zastępca prezydenta Suwałk’. Inwestycję chcemy realizować w trzech etapach. W pierwszym chcemy zbudować odcinek od Utraty do Sejneńskiej (wyjście na wysokości ul. Przemysłowej – dop. wł.) z bezkolizyjnym przejściem (tunelem – dop.wł.) pod torami kolejowymi przyszłej trasy Rail Baltica. Projekt inwestycji mamy, ale niezbędna jest jego aktualizacja, co chcemy zrobić w roku 2014. W 2015 planujemy rozpoczęcie budowy pierwszego, naszym zdaniem najważniejszego odcinka Utrata-Sejneńska. Warunkiem jest jednak uzyskanie dofinansowania z RPOWP.

Inwestycja ta wpisuje się w zdania zapisane w RPOWP w Osi IV, na które województwo ma przeznaczyć 194 mln euro (z  planowanej puli 1.088 mln euro). „Oś IV dotyczy poprawy dostępności transportowej. Z tych pieniędzy będą mogły być realizowane przebudowy dróg wojewódzkich....”. Taką kategorię ma mieć obwodnica wschodnia Suwałk, która „przyczyni się do rozwoju gospodarczego województwa, a co za tym idzie do wyższych dochodów jego mieszkańców.”

Dlaczego najważniejszy jest pierwszy odcinek Utrata-Sejneńska? - Z prostej przyczyny – odpowiada prezydent Kurzyna. – Każdy wypadek na Sejneńskiej blokuje wschodnią część miasta. Gdyby doszło do poważnego zdarzenia drogowego lub kolejowego praktycznie oznaczałoby to paraliż tej części Suwałk. Oddając do użytku ten odcinek obwodnicy rozwiązujemy ten problem.

W drugim etapie, którego realizacja rozpoczęłaby się w roku 2017 przewiduje się budowę odcinek Sejneńska – Północna, z mostem nad przejazdem kolejowym. Odcinek trzeci to połączenie Północnej z Pułaskiego po istniejącej już ulicy Armii Krajowej (część żwirowa do Kardynała Stefana Prymasa Wyszyńskiego, asfaltowa do Pułaskiego).

Plany ambitne ale i kosztowne. Mieszkańcom miasta nie pozostaje nic innego jak trzymać kciuki za powodzenia w ubieganiu się o dofinansowanie tej inwestycji. Jeśli się nie uda...
Nie kraczmy, bo wykraczemy...

*   *   *

O wschodniej obwodnicy Suwałk pisano:

Gazeta w Białymstoku o spotkaniu w sprawie budowy obwodnicy z 29.11.2004 roku.
„Wschodnia czy zachodnia - to pytanie najczęściej padało wczoraj w suwalskim Ratuszu. Mowa o obwodnicy Suwałk. Miasto od wielu lat stara się o jej budowę.
Projektanci z Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przedstawili władzom miasta dwa projekty obwodnic: wschodniej i zachodniej.
Wschodnia kosztuje 400 milionów. Jej budowa mogłaby zacząć się za pięć lat.
Koszt zachodniej to prawie 600 milionów, a na budowę trzeba byłoby czekać trochę dłużej. Prace ruszyłyby nie szybciej niż w 2014 roku.
Drogowcy popierają budowę tańszej, wschodniej obwodnicy. Natomiast samorządowcy są zdania, że tylko zachodnia obwodnica pozwoli nadjeżdżającym z Olecka, Ełku i Gołdapi tirom ominąć miasto.
Józef Gajewski, prezydent Suwałk twierdzi, że lepiej poczekać i zbudować droższą , dłuższą obwodnicę zachodnią.
Tego samego zdania są suwalscy architekci.
- Wschodnia obwodnica odetnie Suwałki od Zielnych Płuc Polski - powiedział Andrzej Szulc, urbanista z Suwałk. - Nie należy budować drogi między domem i ogródkiem - wyjaśnił.

*   *   *
forum.suwalki z 15.02.2008 r
Jak donoszą media, znaczna cześć mieszkańców osiedla Kamena, nie zgadza się z planami budowy drogi przebiegającej pomiędzy Osiedlem a Fabryką Mebli "Forte" .
Przedstawiciele Urzędu Miasta oraz zwolennicy przytaczają następujące argumenty za budową drogi:
- inwestycja zostanie na wykonana gruntach od dawna przeznaczonych na ten cel,
- nastąpi odciążenie i udrożnienie ruchu przez miasto, skutecznie połączy ul. Pułaskiego (czyli os. Północ) z ul. Sejneńską (wyjazd na : Krzywe , St. Folwark, Sejny),
- zostanie zminimalizowana szkodliwość inwestycji poprzez oddzielenie drogi pasem zieleni i ekranami dźwiękoszczelnymi.
- oddanie do użytku nastąpi po zbudowaniu obwodnicy Suwałk, więc TIR-y ominą Kamenę,
 leży w interesie mieszkańców miasta

udostępnij na fabebook
12.12.2013, 05:43:42

martinez

Ludziom ta trasa nie jest potrzebna, tylko wam. Wiadomo, że środki unijne w dużej mierze idą na urzędników zajmujących się rozdawaniem środków.Śmieszne ? Niestety tragiczne. Bareja, gdyby żył miałby o czym robić filmy .Lepiej lobbujcie za obwodnicą miasta, a nie budować idiotyczne drogi ludziom pod oknami, a potem ich obstawić ekranami, które nie dość że burzą miejską przestrzeń, to jeszcze tworzą niebezpieczne labirynty. Gdzie wy rozum macie???

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.22.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie