Dysleksja to zespół specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci i osób dorosłych o prawidłowym rozwoju umysłowym. Zgodnie z danymi przytaczanymi przez Polskie Towarzystwo Dysleksji, odsetek uczniów dyslektycznych w Polsce szacowany jest na 9-10 proc.. Jak wykorzystać potencjał drzemiący w osobach z dysleksją, aby takie osoby potrafiły skutecznie uczyć się języków obcych?
Dysleksji mogÄ… towarzyszyć problemy z artykulacjÄ… dźwiÄ™ków, problemy z koncentracjÄ…, trudnoÅ›ci w zapamiÄ™tywaniu nowego sÅ‚ownictwa, rozróżnianiu dźwiÄ™ków jÄ™zyka obcego i rozumieniu szybkiej mowy, a także obniżona motywacja i samoocena. UczeÅ„ dotkniÄ™ty tym problemem musi wÅ‚ożyć znacznie wiÄ™cej wysiÅ‚ku niż uczeÅ„ bez dysleksji, aby uzyskać taki sam rezultat. Wszystkie te czynniki sprawiajÄ…, że nauka jÄ™zyków obcych dla osób z dysleksjÄ… - a w szczególnoÅ›ci dla dzieci - jest dużo wiÄ™kszym wyzwaniem i wymaga wiÄ™kszego wkÅ‚adu pracy zarówno ze strony ucznia, jak i nauczyciela. Okazuje siÄ™ jednak, że wcale nie sÄ… oni skazani na porażkÄ™ w zakresie nauki jÄ™zyka obcego.
- Uczniowie z dysleksjÄ… majÄ… czÄ™stokroć ogromny potencjaÅ‚ intelektualny, co sprawia, że przy zastosowaniu wÅ‚aÅ›ciwego podejÅ›cia i odpowiednich metod pracy możliwe jest osiÄ…gniÄ™cie bardzo dobrych efektów – mówi Magdalena Rowecka, wiceprezes Stowarzyszenia na Rzecz JakoÅ›ci w Nauczaniu JÄ™zyków Obcych PASE.
Odpowiedni dobór materiaÅ‚ów szkoleniowych
W przypadku dyslektyków istotny jest dobór materiaÅ‚ów, które powinny charakteryzować siÄ™ klarownÄ… strukturÄ…, przejrzystym ukÅ‚adem graficznym i dobrÄ… organizacjÄ… logicznÄ…. Ponadto, wskazane jest, by podrÄ™cznik zawieraÅ‚ czytelne podsumowania materiaÅ‚u, zaÅ› nauczyciel jasno komunikowaÅ‚ swe wymagania i nie narzucaÅ‚ zbyt szybkiego tempa pracy.
Dyslektyczny uczeń potrzebuje też właściwego dobru ćwiczeń.
- Szczególnie dobre rezultaty przynoszÄ… ćwiczenia multisensoryczne, nastawione na zaangażowanie wszystkich zmysÅ‚ów. Dyslektyk potrzebuje jasnych i precyzyjnych komunikatów, czÄ™stych powtórek i podsumowaÅ„. Aby opanować dane zagadnienie, musi wykonać wiÄ™cej ćwiczeÅ„ utrwalajÄ…cych. Należy też dawać mu wiÄ™cej czasu na wykonanie ćwiczeÅ„ oraz zachÄ™cać do samodzielnej pracy z wykorzystaniem multimediów i komputera – np. do pisania wszelkich prac pisemnych przy pomocy edytora tekstów – mówi Magdalena Rowecka, wiceprezes Stowarzyszenia PASE.
Åšwiadomy nauczyciel
Kluczem do sukcesu w pracy z uczniem dyslektycznym jest wczesna i właściwa diagnoza. Nauczyciel powinien posiadać wiedzę na temat tego zaburzenia, by potrafić je rozpoznać i odpowiednio dobrać metody pracy oraz program nauczania, a także okazywać wyrozumiałość i wsparcie. Musi dawać uczniom poczucie bezpieczeństwa, zachęcać ich do systematycznej pracy, a przede wszystkim - mimo niepowodzeń i trudności - chwalić ich za wysiłek, jaki włożyli w pracę, by budować pozytywną motywację.