Od dzisiaj można szybko objechać Suwałki dookoła. Wyruszyć z Armii Krajowej do Raczkowskiej Trasą Wschodnią, dojechać do węzła Suwałki Południe na zachodniej obwodnicy i wrócić nią niemal w to samo miejsce przy węźle Suwałki Północ.
Jazda w kółko to kaprys. Najważniejsze, że faktem stało się skomunikowanie osiedla Północ i wschodnich rejonów miasta z przemysłową, południową częścią Suwałk. Doprowadzenie do tego trwało prawie 15 lat. We wtorek, 15 października 2024 r. o godz. 11:00 został otwarty ostatni odcinek Trasy Wschodniej. To 760-metrowa ulica Generała Ryszarda Kuklińskiego, która wiedzie od ronda na Sejneńskiej ponad 40-metrowym tunelem pod torami do ronda na Wylotowej.
Inwestycja trwała ponad rok. Kosztowała 38,3 mln zł, w tym 20,2 mln zł to dofinansowanie z Rządowego Programu Rozwoju Dróg.
- „Historyczny moment”, „Ważna chwila”, „Wielki dzień dla Suwałk i mieszkańców” – powtarzali podczas uroczystości prezydent Czesław Renkiewicz, suwalscy posłowie Jacek Niedżwiedzki z KO i Jarosław Zieliński z PiS oraz marszałek województwa Łukasz Prokorym.
Przy nowych ulicach Trasy Wschodniej powstały tereny inwestycyjne, odkorkuje ona centrum Suwałk, usprawni ruch w kierunku Północ-Południe. Kosztowała w sumie około 130 mln zł. Inna była jednak wartość złotówki 15 lat temu, kiedy startowała budowa Armii Krajowej, inna w 2017-2019 kiedy oddawano ulice Leśną oraz Rotmistrza Pileckiego i rozpoczynano budowę 100-lecia Niepodległości. Inflacja po pandemii i wybuchu wojny na Ukrainie niemal podwoiła stawki. Przypomnijmy, że oddany dzisiaj do ruchu 760-metrowy odcinek z tunelem pod torami kosztował tyle, co dwa razy dłuższa, 1,5-kilometrowa ulica 100-lecia Niepodległości także z tunelem pod torami, no i mostem na Czarnej Hańczy.
Czas na kierunek Wschód - Zachód
Władze Suwałk od kilku lat przymierzają się do kolejnej dużej inwestycji drogowej, tym razem na kierunku Wschód – Zachód, która odciążyć ma korkujące się rondo na Bulwarowej, ulice Mickiewicza i 24 Sierpnia – Wigierską. Chodzi o przedłużenie ul. Tysiąclecia Litwy w kierunku zachodnim dwukilometrową drogą z mostem na Czarnej Hańczy do ul. Krasickiego. Przed wybuchem wojny na Ukrainie koszt takiego przedsięwzięcia szacowano na 60 mln zł. I wówczas, i dzisiaj, kiedy tę kwotę trzeba pewnie podwoić, nie wiadomo jednak, skąd wziąć takie pieniądze.
Wojciech Drażba
Fot. Suwalki24.pl