12.04.2022

Julita Szymborska z I LO została finalistką Olimpiady Literatury i Języka Polskiego

Julita Szymborska, uczennica drugiej klasy I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Konopnickiej w Suwałkach, podopieczna Marka Urbanowicza, została finalistką Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego specjalizacji teatrologicznej.

Jak mówi Marek Urbanowicz, nauczyciel jÄ™zyka polskiego w I LO, tegoroczna olimpiada byÅ‚a wyjÄ…tkowo trudna

Pierwszy etap olimpiady uczniowie pisali w SuwaÅ‚kach. Mogli wybierać wówczas spoÅ›ród dwóch tematów: teatr Norwida lub teatr w epoce Antropocenu.

- W przypadku pierwszego z nich zdobycie materiaÅ‚ów graniczy wrÄ™cz z cudem. Nie ma nagraÅ„ z wystawionymi sztukami Norwida, ale mamy rok Norwidowski, stÄ…d zapewne ten temat. Drugi z tematów również brzmiaÅ‚ bardzo zagadkowo, bo czymże jest "epoka Antropocenu"? Dopiero, gdy zaczÄ™liÅ›my analizować to sÅ‚owo, okazaÅ‚o siÄ™, że mowa jest o okresie, w którym czÅ‚owiek zaczÄ…Å‚ ingerować w Å›rodowisko Ziemi, a wiÄ™c można przyjąć umownie, że od czasu wynalezienia maszyny parowej. Julita zdecydowaÅ‚a siÄ™ na wÅ‚aÅ›nie ten temat. PisaÅ‚a o migracji, ekologii i przemocy w teatrze. ZdobyÅ‚a maksymalnÄ… liczbÄ™ punktów – 60 na 60 – opowiada M. Urbanowicz.

Drugi etap skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z dwóch części. OdbyÅ‚ siÄ™ w BiaÅ‚ymstoku.  Najpierw trzeba byÅ‚o napisać czterogodzinnÄ… pracÄ™ pisemnÄ… na temat: Czy obowiÄ…zujÄ… jeszcze konwencje teatralne? Czy sÄ… potrzebne? Później rozwiÄ…zać trwajÄ…cy 1,5 godziny test z jÄ™zyka polskiego: z gramatyki historycznej, poetyki. Najlepsi uczniowie przeszli do etapu ustnego.

Etap ustny odbywaÅ‚ siÄ™ zdalnie. Komisja konkursowa zadawaÅ‚a po trzy pytania: jedno wokóÅ‚ pracy, a wiÄ™c w przypadku Julity o nurt ekologiczny w teatrze, drugie sprawdzajÄ…ce erudycjÄ™ – dotyczyÅ‚o historii teatru lalek, a trzecie wymagaÅ‚o odpowiedzi na pytanie: Co to jest stylizacja jÄ™zykowa?

Etap centralny odbywaÅ‚ siÄ™ w Warszawie i jak mówi profesor Urbanowicz – tematy prac byÅ‚y wrÄ™cz makabryczne. Pierwszy temat brzmiaÅ‚: „Teatr plastyczny jako odmiana teatru totalnego: J. Szejna, jego wspóÅ‚czeÅ›ni i nastÄ™pcy”, drugi: „Sposoby cenzurowania w teatrze. Omów zagadnienie na wybranych przykÅ‚adach”, a trzeci: „Przemiany polskiego dramatu na tle tendencji rozwojowych form literackich i konwencji teatralnych. Omów zagadnienie na przykÅ‚adach wybranych utworów dramatycznych”.

- Niezwykle, niezwykle trudne tematy! – podkreÅ›la polonista. – Temat drugi praktycznie nie do napisania, bo skÄ…d odbiorca ma wiedzieć, w które fragmenty ingerowaÅ‚a cenzura?! Wielu olimpijczyków odpadÅ‚o niemal od razu. Julita zdecydowaÅ‚a siÄ™ na ostatni temat. MusiaÅ‚a, po pierwsze, przeanalizować zmiany jakie dokonywaÅ‚y siÄ™ na przestrzeni lat w dramacie, po drugie – ukazać je na tle konwencji w literaturze i odnieść siÄ™ do wspóÅ‚czesnych konwencji teatralnych. Jestem bardzo dumny, że sobie z tym poradziÅ‚a – podkreÅ›la M. Urbanowicz.

Julita odwoÅ‚ywaÅ‚a siÄ™ w swej pracy nie tylko do popularnych spektakli takich, jak: "Kordian", "Dziady", " Kartoteka", ale też do "Carycy Katarzyny", "Joanny Szalonej, Królowej", "nie-boskiej komedii.WSZYSTKO POWIEM BOGU!" i innych.

Jak mówi M. Urbanowicz, wiedza, którÄ… należaÅ‚o siÄ™ wykazać podczas Olimpiady, z powodzeniem wystarczyÅ‚aby do napisania doktoratu.

- ObejrzeliÅ›my wspólnie z JulitÄ… ponad sto spektakli. ÅšciÄ…galiÅ›my je ze wszystkim możliwych źródeÅ‚, także od znajomych z caÅ‚ej Polski. MateriaÅ‚y ledwo mieÅ›ciÅ‚y siÄ™ w dwóch wielkich kartonach. RozmawialiÅ›my przez Skype po cztery godziny dziennie. Olimpiady z jÄ™zyka polskiego już od lat nie sÄ… poszerzeniem tematów omawianych na lekcjach w szkole. WymagajÄ… gÅ‚Ä™bokiego wtajemniczenia i poÅ›wiÄ™cenia, sÄ… niezwykle szczegóÅ‚owe – podkreÅ›la M. Urbanowicz.

Julita Szymborska jest 41. osobÄ…, którÄ… polonista I LO „wprowadziÅ‚” do finaÅ‚u tej olimpiady. Troje jego uczniów jÄ… wygraÅ‚o, dwoje zajęło drugie miejsca, kilkoro trzecie. SÄ… obecnie studentami lub absolwentami prawa na Uniwersytecie JagielloÅ„skim, psychologii.

Julita jest uczennicÄ… drugiej klasy, ma wiÄ™c jeszcze sporo czasu, aby zastanowić siÄ™ nad wyborem kierunku studiów. Wszystkie uczelnie humanistyczne, i nie tylko, już stojÄ… przed niÄ… otworem, a maturÄ™ z j. polskiego zaliczyÅ‚a na 100%.

- InteresujÄ™ siÄ™ też matematykÄ…, historiÄ…. Jeszcze nie mam sprecyzowanych planów – mówi finalistka.

Przyznaje, że gdy poznała zagadnienia do olimpiady, uznała, że jest bez szans.

- Tego byÅ‚o tak dużo, że nie wiedziaÅ‚am, od czego zacząć. UznaÅ‚am, że, aby to wszystko zgÅ‚Ä™bić, chyba trzeba w ogóle nie spać, ale dziÄ™ki olbrzymiej pomocy pana profesora, powoli udaÅ‚o siÄ™ to wszystko opanować. Bez pana Urbanowicza na pewno nie miaÅ‚abym szans. Bardzo dziÄ™kujÄ™ również wszystkim nauczycielom ze szkoÅ‚y, którzy byli dla mnie wyrozumiali, nie odpytywali, nie robili mi sprawdzianów. Bardzo siÄ™ cieszÄ™ z tego sukcesu – mówi finalistka olimpiady.

Podkreśla jednocześnie, że teatr, zwłaszcza jeśli się go bliżej pozna, jest fascynującą sztuką. Jego bogata historia sprawia, że każdy może w nim znaleźć coś dla siebie.

- OsobiÅ›cie najbardziej lubiÄ™ twórczość Tadeusza Kantora. Jest mi zdecydowanie najbliższa i bÄ™dÄ™ do niej bardzo czÄ™sto wracać – podkreÅ›la.

A jakie rady ma dla osób, które w przyszÅ‚oÅ›ci chciaÅ‚yby wziąć udziaÅ‚ w konkursach przedmiotowych?

- Na pewno, aby siÄ™ na poczÄ…tku nie przerażać i zacząć przygotowywać siÄ™ z dużym wyprzedzeniem. Na dwa, trzy tygodnie przed konkursem nie da rady. Trzeba swojÄ… pracÄ™ rozÅ‚ożyć w czasie i startować w olimpiadzie zgodnie z indywidualnymi preferencjami – podkreÅ›la J. Szymborska.

 

(just); fot. I LO w Suwałkach

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
09.09.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie