To już pewne, jeszcze w tym tygodniu w ciągu prowadzącej przez Suwałki drogi krajowej nr 8 kierujących pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, zacznie obowiązywać zakaz wyprzedzania. TiR-y zaczną jeździć „jak gąsiory”(prowadzi znający trasę, a za nim gęsiego pozostali) bo tak kolumny ciężarówek nazywają kierowcy autobusów.
- Komenda Miejska Policji w Suwałkach zatwierdziła bez uwag i 30 grudnia przekazała nam projekt organizacji ruchu związany z wprowadzeniem zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony – mówi Tomasz Drejer, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni. – Zrobimy wszystko, żeby z ustawieniem znaków zdążyć do 6 stycznia, ale nie wykluczam jedno-dwudniowego poślizgu. Jedno jest pewne jeszcze w tym tygodniu w Suwałkach skończą się wyścigi TIR-ów.
Kierując się poprawą bezpieczeństwa na tej ruchliwej drodze Komendant Miejski Policji w Suwałkach z wnioskiem o prowadzenie takiego zakazu do Zarządu Dróg i Zieleni wystąpił 1 grudnia 2016 r. Trzy tygodnie później (21.12.16) ZDiZ przekazał do zatwierdzenia KMP projekt zmian w ruchu drogowym na DK 8 w granicach administracyjnych miasta Suwałki. Zatwierdzony dokument wrócił do ZDiZ 30.12.16 w południe. Drogowcy, nie czekając na odpowiedź Policji ustawiali znaki B-26, ale ich tarcze zakrywali folią, którą zdejmą nie wcześniej niż 6 stycznia i wówczas ....
- Pobawimy się – zapowiadają kierowcy ciężarówek, z którymi rozmawialiśmy.
Chodziło im o to, że sznurek kilku ciężarówek jadących tylko prawym pasem będzie skutecznie utrudniał pozostałym kierowcom skręcenie w prawo, co spowoduje blokowanie pasa... lewego i komunikacyjny korek.
Jakie będą tego efekty tej zabawy zależy nie tylko od kierowców ciężarówek ale, a może przede wszystkim od policji.
Inna sprawa to jak policjant udowodni kierowcy ciężarówki, że ten wykonywał manewr wyprzedzania, a nie omijania pojazdu znajdującego się na prawym pasie ruchu ale utrudniającego jazdę? Czy o to chodziło wnioskodawcy?
Zdaniem suwalskich kierowców osobówek nie ustawienie znaku B-26 a częstsze kontrole prędkości byłyby skuteczniejszym środkiem w walce z piratami za kierownicami ciężarówek.
PRZYPOMINAMY:
Znak B – 26 „zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe" ustawia się w celu zabronienia wyprzedzania samochodami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t innych pojazdów silnikowych wielośladowych, jeżeli wykonywanie tego manewru stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ruchu, w szczególności:
— na wąskich jezdniach,
— na stromych wzniesieniach lub spadkach,
— przy dużym natężeniu ruchu i znacznym udziale samochodów ciężarowych.
Ponadto znak B-26 może być stosowany, ze względu na potrzeby organizacji ruchu, np. zachodzi potrzeba utrzymania samochodów ciężarowych na prawym pasie ruchu.
Znak B-26 zabrania wyprzedzania również przez pojazdy specjalne lub używane do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz ciągniki samochodowe.
Zgodnie z taryfikatorem kar za niestosowanie się do znaku B-25 lub B-26 "zakaz wyprzedzania", kierowca dostaje mandat w wysokości do 500 zł i 5 pkt. karnych