Od 15 listopada 2022 r. do 15 stycznia 2023 r. można oglÄ…dać nowe prace suwalskiego fotografika Piotra BuÅ‚anowa w ogrodzie zimowym Rozmarino. Wystawa powstaÅ‚a z inicjatywy Stowarzyszenia MaÅ‚a SzkoÅ‚a Fotografii - PAcamera CLUB, dziÄ™ki wsparciu restauracji ROZMARINO.Â
Autor jest suwalczaninem. Należy do ZwiÄ…zku Polskich Artystów Fotografików.
Od ponad dwudziestu lat zwiÄ…zany jest ze Å›rodowiskiem suwalskich fotografów skupionych wokóÅ‚ legendarnego PAcamera Club. BraÅ‚ udziaÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci wystaw zbiorowych tego klubu. W latach 1997 - 2002 r. peÅ‚niÅ‚ obowiÄ…zki Prezesa OkrÄ™gu PóÅ‚nocno-Wschodniego ZwiÄ…zku Polskich Fotografików Przyrodniczych. Jest laureatem konkursów fotograficznych, takich jak: Biennale Krajobrazu Polskiego w Kielcach, Konfrontacje Fotograficzne w Gorzowie Wielkopolskim, Fotograficzne Mistrzostwa Polski w Warszawie. Jego prace ozdabiajÄ… wiele wydawnictw albumowych, kalendarzowych promujÄ…cych SuwalszczyznÄ™; mieszka i pracuje w SuwaÅ‚kach.
Fotografie Piotra BuÅ‚anowa, prezentowane na tej wystawie, mieszczÄ… siÄ™ w szeroko pojÄ™tej konwencji estetycznej nawiÄ…zujÄ…cej do tradycji piktorializmu i klasycznego pejzażu realistycznego; i choć wyraźnie próbujÄ… nawiÄ…zywać do malarskiego impresjonizmu, to sÄ… czystÄ… fotografiÄ…, w tym - jakby siÄ™ wydawaÅ‚o - fotograficznym eksperymencie, opartym na technice multiekspozycji.
Technika multiekspozycji fotograficznej, używanej przez autora, realizowana jest bezpoÅ›rednio w aparacie fotograficznym. Obrazy powstajÄ… w wyniku wielokrotnych naÅ›wietleÅ„ takich samych lub różnorodnych motywów przyrodniczych na jeden kadr. Pozwala to autorowi wywoÅ‚ać ostatecznie efekt malarski, choć jest to jednak obraz fotograficzny. Powstaje on bez użycia jakiejkolwiek obróbki w programach graficznych postprodukcji komputerowej, oprócz podstawowych poprawek o charakterze ogólnym, takich jak nasycenie kolorystyczne, czy poprawa kontrastu i jasnoÅ›ci. Proces powstawania tych obrazów jest caÅ‚kowicie kontrolowany w realnym czasie fotografowania, należy wiÄ™c go w peÅ‚ni uznać za czysto fotograficzny i ostatecznie fotogeniczny w swym estetycznym charakterze.
Radosław Krupiński