Od kilku dni w pobliżu Zielonego Kamedulskiego, Krzywólki i Szwajcarii trwa wycinka drzew na przyszłej obwodnicy Suwałk stanowiącej fragment drogi S 61. Wyznaczone zostały także granice inwestycji i pasa drogowego. W pobliżu Krzywólki rozpoczęła się wywózka dłużycy i gałęzi.
- Na dzień 16 lutego sytuacja na budowie jest następująca: w trzech miejscach, na skrzyżowaniach przyszłej obwodnicy z drogami poprzecznymi, mogą występować czasowe ograniczenia w ruchu drogowym związane z wycinką lub wywozem dłużyc i gałęzi - informuje Krzysztof Kozioł dyrektor Biura Komunikacji Budimexu. – Przystępujemy też do robót przygotowawczych, a będą to prace geodezyjne, wyznaczenie granic inwestycji i pasa drogowego, brakarskie istniejącej zieleni, sprawdzenie terenu pod kątem niewybuchów i niewypałów (patrol saperski), wykonywanie dróg technologicznych na terenie budowy, a także tymczasowej organizacji ruchu i objazdów, wykonanie badań sprawdzających geologię.
Większe utrudnieniami kierowcy muszą się liczyć od marca, kiedy przystąpimy do przebudowy sieci i urządzeń takich jak: wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych; robót mostowych związanych z wykonaniem obiektów (roboty ziemne, roboty fundamentowe) i drogowych (odhumusowanie, roboty ziemne, wykopy, nasypy). A od kwietnia pełną parą powinny ruszyć prace budowlane. O wszystkich utrudnieniach i zmianach w ruchu na trasie budowy będziemy sukcesywnie informowali.
Przypomnijmy, że wojewoda podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na budowę obwodnicy Suwałk wydał 27.0117, a już 2.02.17 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku przekazała firmie Budimex plac budowy, a 10.02.17 rozpoczęto pierwsze prace przy budowie obwodnicy Suwałk. Tempo imponujące i oby takie utrzymano aż do oddania obwodnicy do użytku.
Koszt tej inwestycji, której oficjalna nazwa brzmi: „Budowa obwodnicy miasta Suwałki, obejmująca drogę ekspresową S61 na odcinku od km 0+000 (węzeł „Suwałki Południe”) do km 12+830 wraz z budową łącznicy węzła „Suwałki Północ” o długości ok. 670 m (od km 0+419,36 do km 1+085,82)”, to niemal 300 mln zł.
W skład całej inwestycji wchodzą:
- budowa drogi dwujezdniowej o długości 12,8 km,
- budowa jednojezdniowej łącznicy o długości 0,7 km obwodnicy miasta Suwałki z istniejącą drogą krajową nr 8 w kierunku Budziska,
- budowa węzła „Suwałki Zachód”,
- budowa skrzyżowań z drogami publicznymi,
- budowa chodników, zjazdów, zatok autobusowych,
- budowa dróg dojazdowych (serwisowych),
- budowa obiektów inżynierskich 15 szt. (wiaduktów, mostu oraz obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt),
- budowa przepustów drogowych, także pełniących funkcje przejść dla zwierząt,
- budowa wiaduktów w ciągu budowanych dróg publicznych,
- budowa ekranów akustycznych,
- nasadzenia zieleni.