Nie ma wątpliwości, że sztuka dyskusji nie jest mocną stroną Polaków. Stąd za szczególnie cenną należy uznać inicjatywę organizacji debat uczniowskich. W bieżącym roku już po raz drugi odbywa się konkurs debat oksfordzkich, organizowany przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie. W naszym mieście promuje je Piotr Wasilewski, przewodniczący Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczpospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej, a za ich organizację odpowiadają radni Młodzieżowej Rady Miasta Suwałk.
Jedna z takich debat, a warto podkreÅ›lić, że to szczególnie trudna forma wypowiedzi, odbyÅ‚a siÄ™ w II Liceum OgólnoksztaÅ‚cÄ…cym. W piÄ…tek wzięło w niej udziaÅ‚ 16 uczniów, którzy mieli ustosunkować siÄ™ do tezy: „Likwidacja gimnazjów wpÅ‚ynie pozytywnie na system edukacji w Polsce’’.
W rolÄ™ ekspertów (jurorów) wcielili siÄ™ nauczyciele II LO: dr JarosÅ‚aw SchabieÅ„ski, Iwona ÅšwiÄ…tkowska-Luto oraz Grzegorz Kalejta. Ostatecznie wyÅ‚oniono czterech reprezentantów szkoÅ‚y, którzy 16 marca 2018 r. wezmÄ… udziaÅ‚ w kolejnym etapie konkursu w I LO: SylwiÄ™ Berus, Krzysztofa BurbÄ™, AgatÄ™ KowalewskÄ… oraz Artura Szczepkowskiego.
Juliusz Błażewicz, organizator i marszałek debaty w II LO podkreśla: ,
- PeÅ‚nienie roli marszaÅ‚ka w debacie oksfordzkiej to bardzo ciekawe doÅ›wiadczenie, które na pewno zapamiÄ™tam na dÅ‚ugo. Poziom debaty byÅ‚ wysoki, a wielu uczniów byÅ‚o Å›wietnie przygotowanych merytoryczne. Teza debaty byÅ‚a kontrowersyjna, dlatego temat wzbudziÅ‚ sporo emocji podczas dyskusji. Uczniowie musieli hamować swoje odczucia, aby nie tracić punków u jury. Na otwarciu debat przybliżyÅ‚em mówcom cel przeprowadzania debat oksfordzkich, jakim jest nauka kulturalnego i merytorycznego dyskutowania, szanujÄ…c siebie nawzajem.
Aleksandra Bieryło