Zmiany proponowane przez Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego mogą wprowadzić na nasze drogi prawdziwą rewolucję. Jednak czy proponowane zmiany faktycznie wpłyną na bezpieczeństwo w tak dużym stopniu, jak to projekt przewiduje? A może proponowane zmiany brzmią dobrze jedynie na papierze?
Niektóre z propozycji mogÄ… wzbudzić spore kontrowersje. ZwÅ‚aszcza proponowane zmiany w zakresie pierwszeÅ„stwa pieszego na przejÅ›ciu dla pieszych. Obecnie pieszy ma pierwszeÅ„stwo przed pojazdem, jeÅ›li jest już na przejÅ›ciu.
I wÅ‚aÅ›nie to ma siÄ™ zmienić - ZespóÅ‚ postuluje, żeby dotyczyÅ‚o to także sytuacji, kiedy pieszy ma zamiar wejść na przejÅ›cie. Kontrowersje może budzić kwestia koniecznoÅ›ci ustÄ™powania pierwszeÅ„stwa, a co za tym idzie, zatrzymywania pojazdu, zwÅ‚aszcza na drogach w mieÅ›cie, kiedy wzdÅ‚uż jednej ulicy może być kilka przejść. Taki sposób jazdy, który wymusza ciÄ…gÅ‚e hamowanie, może stanowić zagrożenie dla samego kierowcy, ale także dla innych uczestników ruchu. JeÅ›li osoba jadÄ…ca za nim nie zachowa odpowiedniego odstÄ™pu lub zwyczajnie siÄ™ zagapi, może to w konsekwencji prowadzić do stÅ‚uczki.
Rowerzyści z pełnym pierwszeństwem lub zupełnie go pozbawieni
ZespóÅ‚ pracuje także nad zmianami w zakresie uregulowania ruchu rowerów. Obecnie sÄ… dwie koncepcje zmierzajÄ…ce do poprawy bezpieczeÅ„stwa rowerzystów. Pierwsza zakÅ‚ada nadanie rowerzyÅ›cie pierwszeÅ„stwa także wówczas, kiedy wjeżdża na przejazd dla rowerzystów, a nie już siÄ™ na nim znajduje.
Druga możliwość to wprowadzenie obowiÄ…zku każdorazowego zatrzymania roweru przed wjazdem na przejazd rowerzystów. ZespóÅ‚ rozważa także alternatywne przywrócenie przepisu, zgodnie z którym kierujÄ…cemu rowerem zabrania siÄ™ wjeżdżania bezpoÅ›rednio przed jadÄ…cy pojazd, a także zwalniania lub zatrzymywania siÄ™ bez uzasadnionej przyczyny.
Opony zimowe będą obowiązkowe?
Niewykluczone także, że w nastÄ™pstwie propozycji zgÅ‚oszonych przez ZespóÅ‚, kierowcy bÄ™dÄ… musieli staranniej dobierać ogumienie do swoich samochodów. ZespóÅ‚ proponuje, żeby wprowadzić obowiÄ…zek używania opon zimowych. Zdaniem parlamentarzystów bardziej niż okres i warunki, w jakich bÄ™dzie obowiÄ…zek ich używania, ważniejsza jest gÅ‚Ä™bokość bieżnika, która w ich ocenie nie powinna być mniejsza niż 4 mm.
Nalepki peÅ‚ne niedomówieÅ„
Innym pomysÅ‚em zgÅ‚oszonym przez ZespóÅ‚ jest wprowadzenie obowiÄ…zkowych nalepek potwierdzajÄ…cych ubezpieczenie OC oraz badania techniczne pojazdu. Nalepki miaÅ‚yby siÄ™ znajdować obok obecnie funkcjonujÄ…cej nalepki kontrolnej. W ocenie ZespoÅ‚u, ich wprowadzenie przyczyniÅ‚oby siÄ™ do szybszej identyfikacji kierujÄ…cego w zakresie posiadanego ubezpieczenia. Nie wiadomo jednak, kto miaÅ‚by odpowiadać za przygotowanie tych nalepek.
1.000 zł. mandatu zamiast 500
Zmiany proponowane w ramach poprawy bezpieczeÅ„stwa uderzajÄ… również w piratów drogowych. ZespóÅ‚ proponuje bowiem waloryzacjÄ™ grzywien za wykroczenia drogowe. Postuluje siÄ™, żeby nowa stawka maksymalnego mandatu wynosiÅ‚a nie, jak do tej pory, 500 zÅ‚, ale dwa razy wiÄ™cej.
Bezdyskusyjne pozostaje, że poprawiać bezpieczeÅ„stwo na drogach należy bez przerwy, a statystyki policyjne stanowiÄ… dowód na to, ile jeszcze pracy czeka w tym zakresie zarówno parlamentarzystów, jak i odpowiednie sÅ‚użby. Proponowane w ramach poprawy bezpieczeÅ„stwa na drogach zmiany, majÄ… zmierzać w szczególnoÅ›ci do ochrony najsÅ‚abszych uczestników ruchu drogowego. Wydaje siÄ™ jednak, że część z nich może wzbudzać spore kontrowersje wÅ›ród samych zainteresowanych…
Dyskusja o bezpieczeństwie zawsze ma sens
Zanim jednak rozpÄ™ta siÄ™ burza i rozgorzeje dyskusja – pamiÄ™tajmy, że opisane wyżej zmiany majÄ… jedynie formÄ™ zapowiedzi. Nie wiadomo, czy ten projekt trafi w życie. Nie zmienia to jednak faktu, że może być ciekawym poczÄ…tkiem do merytorycznych dyskusji na temat bezpieczeÅ„stwa na drodze.
Justyna HalaÅ›