08.10.2015

Ścieżki rowerowe w Suwałkach. Z kostki czy z asfaltu? [zdjęcia]

Z takim dylematem zmaga się większość samorządów. Argumenty są znane – zwolennicy asfaltu mówią o mniejszych kosztach budowy, tańszej eksploatacji i większym bezpieczeństwie rowerzystów. Druga strona odpowiada, że w przypadku konserwacji instalacji podziemnych, asfaltu nie da się tak łatwo rozebrać jak kostki betonowej.

Problem dotyczy również SuwaÅ‚k, bowiem w naszym mieÅ›cie sieć Å›cieżek dla jednoÅ›ladów liczy 50 km i   zdecydowana wiÄ™kszość jest wykonana z kostki chodnikowej.

Temat jest tym bardziej istotny, że w SuwaÅ‚kach coraz wiÄ™ksza liczba modernizowanych ulic o mniejszym natężeniu ruchu również budowana jest z polbruku. TakÄ… nawierzchniÄ™ majÄ… ulice w kwartaÅ‚ach wokóÅ‚ Serca SuwaÅ‚k i SzkoÅ‚y Muzycznej, czy te niedawno wyremontowane jak: ul. MÅ‚ynarskiego na os. PóÅ‚noc, ul. Szkolna czy ulice na osiedlu HaÅ„cza. A jeÅ›li nawierzchnie bitumiczne sÄ… rzeczywiÅ›cie znacznie taÅ„sze, to mamy prawo zastanowić siÄ™ czy kostka brukowa to wÅ‚aÅ›ciwy wybór.

Nadgarstki i Å‚okcie do wymiany!

Temat podjęła nawet Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która opracowaÅ‚a specjalny dokument analizujÄ…cy sprawÄ™ nawierzchni dróg dla rowerów w naszym kraju. Wynika z niego jasno – Å›cieżki rowerowe powinny być budowane z asfaltu. I ma to swoje uzasadnienie zarówno w ekonomii jak i w bezpieczeÅ„stwie poruszania siÄ™ po drogach.

Ale czy ktoÅ› zbadaÅ‚ wpÅ‚yw rodzaju nawierzchni na komfort jazdy i zdrowie rowerzysty? Owszem. Polska Akademia Nauk przeprowadziÅ‚a na zlecenie warszawskiego urzÄ™du miejskiego badania na stoÅ‚ecznych trasach rowerowych. Opinia naukowców byÅ‚a jednoznaczna – kostka szkodzi zdrowiu. Codzienne narażanie siÄ™ na zbyt intensywne drgania rÄ…k trzymajÄ…cych trzÄ™sÄ…cÄ… siÄ™ kierownicÄ™ roweru po pewnym czasie mogÄ… u rowerzysty wywoÅ‚ać trwaÅ‚e uszkodzenia stawów i mięśni nadgarstków i Å‚okci. Nawet jeÅ›li rower wyposażony jest w amortyzatory.

 U nas póÅ‚ kilometra z asfaltu

– Powoli bÄ™dziemy przechodzili na budowanie Å›cieżek rowerowych w technologii asfaltowej, a nie w kostce betonowej. Tak też bÄ™dÄ… wyglÄ…daÅ‚y pierwsze Å›cieżki rowerowe wybudowane w tym roku – tak w marcu 2015 roku zapowiadaÅ‚ prezydent Suwalk CzesÅ‚aw Renkiewicz.

I faktycznie, w tym roku przebudowano ul. NowomiejskÄ…. WzdÅ‚uż niej powstaÅ‚a Å›cieżka z asfaltu, ale ledwie stumetrowa. Na dalszym odcinku przeobraża siÄ™ ona w jeden ciÄ…g pieszo-rowerowy z kostki brukowej, bo miastu zabrakÅ‚o gruntów pod budowÄ™ dwóch oddzielnych pasów dla pieszych i rowerów. InnÄ… inwestycjÄ… drogowÄ… oddanÄ… do użytku w tym roku byÅ‚a ul. Utrata. Tam też powstaÅ‚a Å›cieżka z asfaltu. Tyle tylko, że przebudowany fragment ulicy miaÅ‚ 350 metrów. Wciąż jest to kropla w morzu potrzeb suwalskich rowerzystów.

Bez szans na asfalt nad Czarną Hańczą?

O ile rowerzyÅ›ci rozumiejÄ… argumentacjÄ™, że nie stać miasta na wymianÄ™ nawierzchni caÅ‚ej sieci Å›cieżek, o tyle zaniepokoiÅ‚a ich informacja, iż nowe trasy rowerowe w mieÅ›cie bÄ™dÄ… zaprojektowane  z kostki chodnikowej. Mowa o najbardziej reprezentacyjnej Å›cieżce – wzdÅ‚uż Czarnej HaÅ„czy.

We wrześniu ogłoszono przetarg na opracowanie projektu technicznego ścieżek rowerowych na brakujących odcinkach wzdłuż Czarnej Hańczy: od ul. Utrata do ul. 1-go Maja oraz od ul. Sikorskiego do ul. Bakałarzewskiej. Wedle przetargu ścieżki mają zostać zaprojektowane z kostki betonowej bezfazowej.

ZapytaliÅ›my Oficera Rowerowego, bo SuwaÅ‚ki majÄ… takiego od paru miesiÄ™cy,  o to, czy miasto odeszÅ‚o od zapowiedzianego planu budowy Å›cieżek rowerowych z asfaltu.

– Nie, wynikaÅ‚o to z tego, co siÄ™ dzieje nad rzekÄ…: m.in. osuwajÄ…cych siÄ™ gruntów, bobrów czy podmyć – mówi Marcin SzukiÅ‚owicz. – Dlatego zdecydowaliÅ›my, że lepsza w tym miejscu bÄ™dzie Å›cieżka z kostki, którÄ… ewentualnie bÄ™dzie Å‚atwiej naprawić.

Oficer Rowerowy zaznaczyÅ‚, że na etapie projektowania mogÄ… jeszcze zajść zmiany, ale najprawdopodobniej zostanÄ… wybudowane jak dotychczasowe – z kostki brukowej.

- Szkoda, bo stworzenie wzdÅ‚uż rzeki dÅ‚ugiego toru, wykorzystywanego przez wrotkarzy byÅ‚oby nie lada atrakcjÄ… – uważa Ania, suwalczanka spotkana na jednej ze Å›cieżek rowerowych. – Jeździmy z koleżankÄ… na rolkach i niestety, szczeliny w kostce powodujÄ…, że dÅ‚uższa jazda po takiej nawierzchni jest uciążliwa.

Kostka niezgody

Marcina SzukiÅ‚owicza, opiekuna suwalskich Å›cieżek rowerowych postanowiliÅ›my także zapytać o porównanie kosztów Å›cieżek wykonanych z obu nawierzchni.

 –Koszt budowy Å›cieżki z kostki polbrukowej i masy bitumicznej jest podobny, nieco taÅ„szym rozwiÄ…zaniem jest kostka – przekonuje suwalski oficer rowerowy. –  Natomiast konserwacja jest bez porównania taÅ„sza w przypadku kostki. Z tego wzglÄ™du, że w przeciwieÅ„stwie do masy, kostkÄ™ można przeÅ‚ożyć. Ma to duże znaczenie, gdy pod Å›cieżkÄ… znajdujÄ… siÄ™ media: kable, wodociÄ…gi itd.

Z kolei, wspomniany już, dokument stworzony przez GDDKiA stwierdza co innego. WedÅ‚ug raportu, koszty budowy nawierzchni drogi dla rowerów zależą od wielu elementów, jednak porównanie kosztorysów nawierzchni wykonywanych w podobnych uwarunkowaniach, wskazuje na utrzymujÄ…ce siÄ™ od lat niższe koszty nawierzchni asfaltowych.

A jak jest z kosztami eksploatacji? WedÅ‚ug opinii GDDKiA typowa nawierzchnia z kostki betonowej jest nietrwaÅ‚a, wymaga starannego usuwania roÅ›linnoÅ›ci i ciÄ…gÅ‚ych napraw, a co za tym idzie – jest droższa w utrzymaniu. Z przeprowadzonych przez spóÅ‚kÄ™ kontroli wynika, że wiÄ™kszość ze skontrolowanych Å›cieżek, kwalifikuje siÄ™ do natychmiastowego remontu mimo niedÅ‚ugiego czasu jaki upÅ‚ynÄ…Å‚ od ich wykonania.

Czy gra jest warta świeczki? Jest!

Asfaltowe Å›cieżki rowerowe to trend, który utrzymuje siÄ™ w Polsce od blisko dekady. Obecnie drogi rowerowe w tej technologii budujÄ… m.in. Kraków, Warszawa, WrocÅ‚aw, Radom, BiaÅ‚ystok, Lublin. Również w mniejszych miastach, dziÄ™ki zaangażowaniu lokalnych spoÅ‚eczeÅ„stw, udaÅ‚o siÄ™ przekonać wÅ‚odarzy do caÅ‚kowitego przejÅ›cia na Å›cieżki wykonane z masy bitumicznej.

W tym celu powoÅ‚ano m.in. stowarzyszenia „Rowerowy ToruÅ„” czy ogólnopolskie „Bractwo Rowerowe”. Przedstawiciele ugrupowaÅ„ przekonujÄ…, że gra jest warta Å›wieczki, bo chodzi o nasze zdrowie i pieniÄ…dze. PrawidÅ‚owo zaprojektowane i wykonane nawierzchnie asfaltowe sÄ… równiejsze, bezpieczniejsze, trwalsze i taÅ„sze od nawierzchni z kostki betonowej.

Tekst i fot. Adrian Piekarski

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.21.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie