Kilkadziesiąt tysięcy ludzi przewinęło się w sobotnie popołudnie i wieczór przez suwalskie lotnisko. Widzów trzeciej edycji pokazów lotniczych Odlotowe Suwałki Air Show byłoby znacznie więcej, gdyby nie fatalny dojazd na lotnisko.
W korkach, w zależnoÅ›ci od pory dnia, trzeba byÅ‚o odstać od 40 minut do ponad godziny. Duża część kierowców już po kilkunastu minutach tracila wiarÄ™, nie wytrzymywaÅ‚a i po prostu zawracaÅ‚a.
- JechaÅ‚em z rodzinÄ… od strony obwodnicy SuwaÅ‚k, utknÄ™liÅ›my w korku. PoszedÅ‚em sprawdzić, dlaczego tworzy siÄ™ taka kolejka z każdej z trzech dojazdowych tras – opowiada jeden z zawiedzionych organizacjÄ… dojazdu. – OkazaÅ‚o siÄ™, że bilety wjazdu na olbrzymi parking sprzedajÄ… ledwie dwie dziewczyny. Owszem, byÅ‚o tam kilku żoÅ‚nierzy, ale tylko one wpuszczaÅ‚y pojazdy. Udogodnieniem miaÅ‚a być sprzedaż wjazdówek on-line. Co z tego, kiedy i tak trzeba byÅ‚o swoje odstać w korkach. Szkoda, zÅ‚Ä… organizacjÄ… można zepsuć każdÄ… imprezÄ™.
Na suwalskich ulicach nie sposób wytyczyć bus pasu, w korkach staÅ‚y wiÄ™c też specjalne autobusy komunikacji miejskiej, które za darmo dowoziÅ‚y chÄ™tnych na lotnisko. Kierowcy aut osobowych, którzy już dotarli na miejsce, stresowali siÄ™, jak to bÄ™dzie w drodze powrotnÄ….
Powodów do narzekaÅ„ nie majÄ… ci, którzy na Air Show wybrali siÄ™ pieszo, rowerami i hulajnogami. Miejscy urzÄ™dnicy muszÄ… jednak wyciÄ…gnąć wnioski, by opowieÅ›ci o trwonieniu czasu w drodze na teren przy ul. WojczyÅ„skiego i z powrotem nie przytÅ‚aczaÅ‚y wrażeÅ„ z tego, co dziaÅ‚o siÄ™ na lotnisku i na niebie.
Odlotowe Suwałki mają szczęście do pogody. Impreza idealnie wstrzeliła się między burzowy piątek i upalną niedzielę.
- Pilnujemy terenu już od Å›rody do póÅ‚nocy z soboty na niedzielÄ™ – opowiada nam jeden z pracowników ochrony. W piÄ…tek baliÅ›my siÄ™ burzy, na szczęście poszÅ‚a bokiem.
W sobotÄ™ pod wieczór na niebie nie byÅ‚o już ani jednej chmurki. Dobrze, bo byÅ‚o na co i kogo popatrzeć. Na ziemi pokazy przeprowadzali żoÅ‚nierze i strażacy, byÅ‚y strefy zabaw dla dzieci i o wiele wiÄ™cej niż przed rokiem stoisk gastronomicznych. Widzowie z SuwaÅ‚k i caÅ‚ego regionu tez wyciÄ…gnÄ™li wnioski poprzednich edycji. Pozabierali ze sobÄ… koce, krzeseÅ‚ka, leżaki, a nawet namioty. Duża część zaopatrzyÅ‚a siÄ™ w aparaty fotograficzne i kamery.
Najważniejsze dziaÅ‚o siÄ™ nad ziemiÄ… i rzeczywiÅ›cie byÅ‚o co uwieczniać. Fantastyczne pokazy na czterech dwuosobowych odrzutowcach zafundowaÅ‚a Å‚otewska grupa Baltic Bees Jet Team, która wspaniale ewolucje ćwiczyÅ‚a na suwalskim niebie przez kilka wczeÅ›niejszych dni. WielkÄ… klasÄ™ zademonstrowali piloci wojskowych odrzutowców MiG-29 i FA-50 a także zespoÅ‚u Orlen Grupa Akrobacyjna Å»elazny, piloci motolotni i spadochroniarze, a także akrobatka ćwiczÄ…ca na szarfie pod balonem.
OdwagÄ… zaimponowaÅ‚y dziewczyny ze szwedzkiej grupy Scandinavian Airshow Skycats Wingwalker, które lataÅ‚y na skrzydÅ‚ach samolotu Grumman, podczas gdy pilot co chwila wywijaÅ‚ pÄ™tle i beczki. UmiejÄ™tnoÅ›ciami pilotażu akrobatycznego na Å›wiatowym poziomie popisywali siÄ™ Marek Choim i gromko oklaskiwany Litwin Igoris Lobanovas
Suwalska SzkoÅ‚a Lotnicza, której Miasto, powierzyÅ‚o pieczÄ™ nad ty, co dziaÅ‚o siÄ™ na niebie, ma nadziejÄ™, że przybÄ™dzie jej kursantów do nauki pilotażu. Mimo że bilety za krótki przelot kosztowaÅ‚y 200-250 zÅ‚ od osoby, nie brakowaÅ‚o bowiem chÄ™tnych, by wzbić siÄ™ w powietrze awionetkÄ… czy Å›migÅ‚owcem.
Tekst i fot. Wojciech Drażba