W 2017 roku kończy się dziesięcioletni okres ważności „pierwszego rzutu” plastikowych dowodów osobistych. W całym kraju dokument będzie musiało wymienić ponad 5 milionów osób, w tym ponad 13 tysięcy suwalczan.
Do końca 2007 roku posiadacze papierowych, książeczkowych dowodów osobistych musieli dokonać ich wymiany na plastikowe karty. Po dziesięciu latach kończy się okres ważności tych dokumentów i trzeba je wymienić na nowe. Ministerstwo Cyfryzacji przewiduje, że największe kolejki pojawią się w sierpniu, ale już teraz w urzędach miast i gmin coraz więcej osób przychodzi po wnioski o wydanie dowodu bądź składa je drogą elektroniczną.
- W Urzędzie Miejskim w Suwałkach w 2007 roku wydano 13934 dowody osobiste. Nie oznacza to jednak, że w bieżącym roku należy się spodziewać zbliżonej liczby wniosków. Obecnie wnioski o dowody osobiste można składać w dowolnym urzędzie w kraju. Nasi stali mieszkańcy, którzy ze względu na pracę, bądź naukę przebywają poza Suwałkami, składają wnioski w miejscu czasowego pobytu. Z drugiej strony, mieszkańcy okolicznych gmin pracujący w Suwałkach składają wnioski w naszym urzędzie – tłumaczy Kamil Sznel z suwalskiego ratusza.
Nie ma możliwości dokładnego wyliczenia liczby dowodów osobistych, które w bieżącym roku utracą ważność.
- Możemy jedynie podać, że liczba dowodów z wygasającym terminem ważności do 120 dni wynosi na dzień dzisiejszy 1837 – dodaje Sznel.
Oczywiście, oprócz wymiany nieważnych dowodów, na bieżąco wydawane są dokumenty osobom, które osiągnęły pełnoletność lub zmieniły stan cywilny.
- W wyliczeniach nie możemy brać pod uwagę jedynie liczby nowych pełnoletnich obywateli, bo zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, wnioski o dowody osobiste można składać również dla dzieci poniżej 18 roku życia. Takich wniosków jest dużo, bo dowód osobisty jest wymagany do przekraczania granicy, zamiennie z paszportem, po krajach UE – zauważa Kamil Sznel.
W ubiegłym roku w Urzędzie Miasta w Suwałkach złożono 9391 wniosków, odebrano 9544 dowody.
Aby wyrobić dowód należy złożyć w dowolnym urzędzie gminy w kraju wypełniony wniosek wraz ze zdjęciem i okazać stary dowód lub paszport. Wniosek o wydanie dowodu składa się w formie pisemnej w organie gminy lub w formie dokumentu elektronicznego. Odbiór dowodu wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie. Należy złożyć wniosek na miesiąc przed upływem terminu ważności, bo taki jest przewidywany czas oczekiwania na nowy dowód. Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 06.08.2010 r. o dowodach osobistych, w przypadku uchylania się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego przyjmuje się zasady i tryb określony w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. Informacje dotyczące wymiany dowodu można uzyskać także na stronie internetowej urzędu i na tablicy ogłoszeń.
Ministerstwo Cyfryzacji planuje kolejne zmiany w dowodach osobistych. Dowody wydawane po 2019 roku będą miały wbudowaną plakietkę z czipem, a za kilka lat może się okazać, że wcale nie będziemy musieli nosić dowodu. Od maja w Łodzi i Ełku testowany jest tak zwany mDowód. Wszystkie potrzebne dane znajdują się w telefonie komórkowym. Zamiast pokazywać dokument, wystarczy, że podamy imię, nazwisko lub PESEL. Otrzymamy sms autoryzacyjny, podobny jak w przypadku przelewu, który dla urzędnika czy kontrolującego policjanta będzie potwierdzeniem naszej tożsamości.
(just)