29.07.2018

W wieku 15 lat do pracy?

Z badań TNS Polska wynika, że młodzi Polacy zaczynają pracę w wieku 22 lat. To więcej niż średnia w UE, która wynosi 20 lat. Od września bieżącego roku pracodawcy będą mogli na specjalnych zasadach zatrudniać już piętnastolatków. Może to umożliwić młodym ludziom, równolegle do edukacji, szybsze poznanie swoich możliwości i zainteresowań zawodowych, na które będą mogli bardziej świadomie postawić w dalszej karierze oraz edukacji. Jak pokazują inne badania, młodzież chce się rozwijać i ma świadomość tego, że kompetencje, w szczególności miękkie, trzeba nabywać jak najszybciej.

Wraz z rozwojem technologii rynek pracy zmienia siÄ™ bardzo dynamicznie. Część zawodów powoli zanika, sporo nowych powstaje. Z perspektywy mÅ‚odych ludzi, żeby na nowoczesnym rynku pracy mieć jak najwiÄ™ksze szanse i móc siÄ™ jak najlepiej rozwijać, warto dążyć do sukcesywnego zdobywania doÅ›wiadczenia. Jak pokazuje najnowszy, lipcowy raport Deloitte “Milenialsi 2018” mÅ‚odzi ludzie oczekujÄ…, że pracodawcy pomogÄ… im rozwijać umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebne do osiÄ…gania sukcesów w epoce czwartej rewolucji przemysÅ‚owej. W szczególnoÅ›ci zależy im na pozyskiwaniu umiejÄ™tnoÅ›ci miÄ™kkich, takich jak kreatywność czy praca w zespole, bo jak sami mówiÄ…, tych kompetencji nie wynoszÄ… ze szkoÅ‚y.
– Edukacja, i to w dużej mierze w ujÄ™ciu globalnym, musi poÅ‚ożyć wiÄ™kszy nacisk na rozwijanie kompetencji miÄ™kkich u uczniów i studentów już podczas nauki. DziÄ™ki temu absolwenci w swojej pierwszej pracy bÄ™dÄ… mogli je już tylko pogÅ‚Ä™biać równolegle ze swoimi specjalistycznymi kompetencjami, a nie uczyć siÄ™ ich od zera. Taka potrzeba istnieje zarówno ze strony mÅ‚odych ludzi, jak i ze strony pracodawców – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Social Wolves, organizatora olimpiady Zwolnieni z Teorii, która wspiera studentów i licealistów w realizowaniu wÅ‚asnych projektów spoÅ‚ecznych.

WedÅ‚ug 80% badanych ciÄ…gÅ‚y rozwój zawodowy i formalne szkolenia prowadzone przez pracodawców bÄ™dÄ… miaÅ‚y duże znaczenie. Niestety, w odczuciu respondentów, przedsiÄ™biorstwa nie do koÅ„ca reagujÄ… odpowiednio na ich potrzeby rozwojowe. Zaledwie 36% z nich uważa, że pracodawcy pomagali im przygotować siÄ™ do zmian zwiÄ…zanych z automatyzacjÄ… pracy. W zwiÄ…zku z tym nasuwa siÄ™ wniosek: żeby w przyszÅ‚oÅ›ci być bardziej konkurencyjnym na rynku pracy, dobrze wejść na niego możliwie jak najwczeÅ›niej, ale u pracodawcy, który bÄ™dzie w stanie speÅ‚nić nasze oczekiwania dotyczÄ…ce osobistego rozwoju. Jednak co ważne, istnieje jeszcze druga opcja na zawodowe samodoskonalenie, czyli poszukiwanie alternatywnych możliwoÅ›ci pozyskiwania kompetencji zawodowych.

JednÄ… z nich może być realizacja wÅ‚asnego projektu spoÅ‚ecznego, aby nabyć w praktyce umiejÄ™tnoÅ›ci, których nie uda siÄ™ nabyć podczas lekcji w szkole. Chodzi tu przede wszystkim o diagnozowanie potrzeb spoÅ‚ecznych i znajdowanie rozwiÄ…zaÅ„ na nie, co jest fundamentem nowoczesnego biznesu. – Moc wdrażania wÅ‚asnych pomysÅ‚ów i innowacji, to kluczowa kompetencja przyszÅ‚oÅ›ci. W czasach automatyzacji i sztucznej inteligencji, satysfakcja z życia i sukces zawodowy należy do ludzi elastycznych, umiejÄ…cych robić codziennie coÅ› trochÄ™ innego, umiejÄ…cych wymyÅ›lać i wdrażać nowe pomysÅ‚y. CoÅ› czego roboty jeszcze dÅ‚ugo nie bÄ™dÄ… potrafiÅ‚y. DziÅ› już jest jasne, że ta moc sprawcza jest w XXI wieku jak dawniej pisanie i czytanie, a każdy bez niej bÄ™dzie analfabetÄ… – tÅ‚umaczy Paula Bruszewska.

Alternatywne możliwoÅ›ci zdobywania kompetencji mogÄ… sprzyjać mÅ‚odym ludziom wchodzÄ…cym na rynek pracy, tym bardziej, że oni sami czujÄ… potrzebÄ™ wzmacniania swoich możliwoÅ›ci. Jak pokazuje inny raport Deloitte: “Pierwsze kroki na rynku pracy 2018”, najmÅ‚odsi milenialsi coraz krytyczniej podchodzÄ… do swoich kompetencji, a za swoje najsÅ‚absze strony postrzegajÄ… brak umiejÄ™tnoÅ›ci przywódczych oraz delegowanie zadaÅ„ i zarzÄ…dzanie pracÄ… innych osób. Co ciekawe respondenci badani rok wczeÅ›niej, byli bardziej krytyczni i gorzej ocenili swoje umiejÄ™tnoÅ›ci od rówieÅ›ników z 2015 r. Uważali, że nie radzÄ… sobie ze stresem (spadek o 11,5%) oraz nie czujÄ… siÄ™ liderami. – To tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że istnieje ogromna potrzeba wydzielenia na etapie edukacji czasu na realizowanie projektów spoÅ‚ecznych, wzmacniajÄ…cych w mÅ‚odych ludziach te kompetencje, w których odczuwajÄ… najwiÄ™ksze braki – podkreÅ›la Paula Bruszewska. MÅ‚odzi majÄ… problem również z przedsiÄ™biorczoÅ›ciÄ… i wychodzeniem z inicjatywÄ…. Badanie Deloitte pokazuje także, że tylko ¼ millenialsów deklaruje ambicje zajmowania w firmach kluczowych funkcji menedżerskich, co w przyszÅ‚oÅ›ci może spowodować kryzys liderów. Te wyniki na pewno mogÄ… ulec zdecydowanej poprawie, jeÅ›li mÅ‚odzież bÄ™dzie nabywać te doÅ›wiadczenia wczeÅ›niej lub realizować projekty, które podniosÄ… ich umiejÄ™tnoÅ›ci w tych obszarach.

PotwierdzajÄ… to wyniki badania uczestników Zwolnionych z Teorii, które przeprowadzone zostaÅ‚o przez organizatorów po zakoÅ„czeniu poprzedniej edycji olimpiady. W porównaniu do raportu Deloitte, pokazujÄ… one jak bardzo zmienia siÄ™ perspektywa mÅ‚odzieży, która ma już za sobÄ… doÅ›wiadczenia zwiÄ…zane z realizacjÄ… projektów. Prawie 95% uczestników Zwolnionych z Teorii oceniÅ‚o, że udziaÅ‚ w olimpiadzie pozwoliÅ‚ im wzmocnić umiejÄ™tnoÅ›ci zarzÄ…dzania projektami, 91% stwierdziÅ‚o, że dziÄ™ki temu doÅ›wiadczeniu dowiedzieli siÄ™, jak ważne jest zdobywanie praktycznego doÅ›wiadczenia dla uzyskania pracy, a aż 90% wzmocniÅ‚o swoje umiejÄ™tnoÅ›ci pracy w zespole. Przy odpowiedziach wielokrotnego wyboru na pytanie, co najbardziej podobaÅ‚o siÄ™ uczestnikom w tej praktycznej olimpiadzie, poÅ‚owa z nich wybraÅ‚a takie odpowiedzi jak: rozwój osobisty, uczenie siÄ™ nowych rzeczy, nabycie doÅ›wiadczenia, zrealizowanie wÅ‚asnego projektu czy też sprawdzenie siebie. Dwóch na trzech uczestników stwierdziÅ‚o, że planuje nowy projekt spoÅ‚eczny albo kontynuacjÄ™ poprzedniego. To pokazuje, jak mÅ‚odzież chce siÄ™ rozwijać wzmacniajÄ…c swoje kompetencje, by być konkurencyjnym po wejÅ›ciu na rynek pracy. Trzeba jej tylko stworzyć do tego warunki, najlepiej wydzielajÄ…c odrÄ™bny czas w szkoÅ‚ach na realizowanie takich projektów, ponieważ w obecnym systemie, który ich nieco przeciąża, niestety nie bardzo jest na to przestrzeÅ„.

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
01.24.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie