W czwartek 28 kwietnia 2022 roku ruszyła sesja matury międzynarodowej International Baccalaureate (IB). Na całym świecie przystępuje do niej ponad 50 tysięcy abiturientów, a w Polsce ponad kilkuset. W I LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Konopnickiej w Suwałkach do matury międzynarodowej przystępuje dwudziestu uczniów klasy 2MN.
Rozpoczął ją egzamin z fizyki w sesji porannej, w sesji popołudniowej abiturienci zdawali egzamin z zarządzania.
- Każdy uczeń podchodzi do sześciu egzaminów z przedmiotów, które wybrał w toku nauki. Wszystkie egzaminy są prowadzone w języku angielskim z wyjątkiem egzaminu z języka polskiego. Matura zakończy się w 18 maja egzaminem z chemii. Przed przystąpieniem do egzaminów pisemnych uczniowie zdawali egzaminy wewnętrzne z sześciu wybranych przedmiotów. Ocena za egzamin wewnętrzny stanowi 20-25% oceny końcowej. Wszystkie egzaminy są sprawdzane przez międzynarodowych egzaminatorów, a ich wyniki będą znane 5 lipca 2022 roku – mówi Dorota Jabłońska, dyrektor I LO z Oddziałami Dwujęzycznymi w Suwałkach.
Matura IB International Baccalaureate to ogromne wydarzenie w życiu szkoły, która przed kilkoma laty podjęła się realizacji tego wymagającego programu. Przygotowując się do egzaminów, uczniowie mają swobodę w wyborze przedmiotów, które chcą realizować w toku nauki. Z jednej strony – to szansa, z drugiej- ogromna odpowiedzialność. Pozwala to jednak uczniom na specjalizację w przedmiotach, które lubią lub w których wykazują większe zdolności. Wymaga to samodzielności i konsekwencji. Uczniowie przygotowywani są do akademickiego sposobu kształcenia.
Ze względu na swoją integralną formę i akademicki charakter matura IB jest uznawana
i ceniona na całym świecie, umożliwia studia na prestiżowych uczelniach. Program nauczania jest w całości prowadzony w języku angielskim, poza nauczaniem literatury w języku ojczystym. Wymagane jest także, by uczeń napisał pracę badawczą z wybranego przedmiotu, zachowując rzetelność naukową. Obowiązkowo musi także zrealizować tzw. program CAS
(kreatywność, aktywność, służba) , który zachęca do różnych aktywności i pracy na rzecz innych, kolejnym obowiązkowym przedmiotem jest teoria wiedzy, która przygotowuje do podejmowania samodzielnych poszukiwań naukowych.
Już w tej chwili możemy stwierdzić, że ten program kształcenia spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy podjęli trud uczestnictwa w nim, wykazując się rzetelnością, dyscypliną w pokonywaniu poszczególnych jego etapów. Osiągnęli zaskakująco wysokie wyniki klasyfikacji końcowej, średnią ocen 5,13.
Trzymamy kciuki za swoich uczniów. Niech wyniki tego egzaminu wynagrodzą długie godziny poświęcone na naukę.