„Prezydent Suwałk ogłosił, że zgodnie z planami resortu infrastruktury obwodnica Suwałk ma być zbudowana do końca 2016 roku.” Niestety, to słowa włodarza grodu nad Czarną Hańczą z sierpnia 2013 roku, a nie grudnia 2016 r. Kolejne rządy zmieniały plany wielokrotnie.
"Budowa obwodnicy Suwałk prawie pewna" - ogłosił wówczas prezydent podczas konferencji prasowej. „Z pisma podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej do wojewody podlaskiego wynika, że Polska dostała z unijnego instrumentu „Łącząc Europę" 3.860 mln euro, a odcinek transgraniczny Via Baltica został do tego instrumentu wpisany. Budowa suwalskiej obwodnicy miałaby rozpocząć się wiosną 2015 i potrwać do końca 2016 roku. Ma kosztować ponad 520 mln złotych”.
W czerwcu 2013 roku, w przeddzień kolejnej blokady Suwałk, Ministerstwo wydało komunikat, zapewniający, że „odcinek drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Augustowa do granicy Państwa (z obejściem Suwałk) jest przewidziany do realizacji i finansowania ze środków polityki spójności na lata 2014-2020, Zarządca dróg krajowych - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje dokumenty niezbędne do zrealizowania i sfinansowania tej inwestycji.
W zasadzie, to obwodnica Suwałk „istnieje” już od grudnia 2013 roku!
Przypomnijmy, że GDDKiA już w 2006 roku przedstawiła następujący harmonogram przygotowania i budowy obwodnicy Suwałk:
- uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – I kwartał 2007 roku
- uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi – do końca 2007 roku
- wykup terenów – do końca 2009 roku
- rozpoczęcie budowy obwodnicy - 2010 rok
- zakończenie budowy obwodnicy - rok 2013r.
Przewidujący minister
I tylko minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Sławomir Nowak, w to nie wierzył. Podczas, gdy jego poprzednicy z różnych opcji politycznych zwodzili suwalczan, że już, już budują obwodnicę, ten, 17 grudnia 2012 roku, wyraźnie zakomunikował: są ważniejsze dla polskiego rządu sprawy niż jakaś tam suwalska obwodnica, nawet, jeżeli jest to ”kawałek” transeuropejskiej tras szybkiego ruchu – via Baltica. „Ministerstwo ma inne priorytety” - wyznał szczerze.
Sławomir Nowak jest teraz szefem generalnym dróg ukraińskich, ale słowa dotrzymał: suwalskiej obwodnicy jak nie było, tak nie ma!
Jest decyzja środowiskowa
Jest za to wreszcie decyzja środowiskowa. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wydał przed świętami Bożego Narodzenia 2016 roku decyzje dla obu odcinków: A i B.
Cała dokumentacja trafi teraz z powrotem do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, który będzie musiał wszcząć ponownie procedurę wydania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej.
A kiedy budowa?
Na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad widnieje taka informacja:
Umowa na realizację inwestycji została podpisana już 29.09.2015 r. pomiędzy GDDKiA, a Budimexem, wykonawcą obwodnicy Suwałk. Ta będzie miała długość 12,8 km w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 (nawierzchnia wykonana w technologii betonu cementowego).
Obwodnica Suwałk jest realizowana w systemie „Projektuj i Buduj”. Przetarg został ogłoszony 12 listopada 2014, a najkorzystniejszą ofertę – firmy Budimex – wybrano 11 sierpnia 2015. W dniu 28 lipca 2016r. złożony został w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim wniosek o realizację inwestycji drogowej
Za kwotę 299,4 mln. zł., wykonawca zobowiązał się do zrealizowania inwestycji w 34 miesiące (nie licząc 3 - miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy). Obwodnica objęta zostanie 10-letnią gwarancją.
Lata realizacji: 2015 - 2019 r. (I/II kwartał)
Obwodnica ominie Suwałki od zachodu i północy – dwujezdniowa droga ekspresowa S 61 o nawierzchni betonowej będzie zaczynała się na węźle „Suwałki Południe” (koniec obw. Augustowa) i kończyła na węźle „Suwałki Północ” (bez tego węzła), a z istniejącą drogą krajową nr 8 będzie się łączyła jednojezdniowym łącznikiem, tzw. łącznica węzła „Suwałki Północ”.
Długość obwodnicy – 12,83 km. (klasa „S” , przekrój (2x2) i 1 km (klasa GP) .
W ramach przedsięwzięcia rozbudowany zostanie węzeł Suwałki Południe, powstanie też nowy węzeł Suwałki Zachód. Planowana jest budowa 7 obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy, 5 nad nią i jednego nad torami PKP.
Parametry techniczne:
• Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2x2)
• Szerokość pasa ruchu - 3,5 m
• Szerokość pasów awaryjnych – 2,5 m.
• Szerokość nawierzchni – 10 m.
• Szerokość pasa rozdzielającego - 5 m.
• Nośność - 115 kN/oś
Jak dobre pójdzie, to szampana będziemy otwierać na obwodnicy dopiero wiosną 2019 roku, pod warunkiem, że zimy będą łaskawe. Do tego czasu, TIR – jak rozjeżdżały, tak będą rozjeżdżać miasto.
Wcześniej obwodnice uzyskały m.in. takie miejscowości jak Gołdap, Olecko, Ełk, Mrągowo, a nawet gminny Krasnopol.
Jan Wyganowski