10.12.2018

Zespół Szkół nr 6 w Suwałkach. Nauczyciele sięgają po pomysły ze szkół Wielkiej Brytanii i Malty

Stałe podnoszenie jakości nauczania, realizacja projektów unijnych, uatrakcyjnianie szkoły pod względem innowacyjności oraz dążenie do realizowania priorytetów europejskich - to główne cele Zespołu Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach.

Koniec roku kalendarzowego skłania do podsumowania działań zapisanych w opracowanym przez szkołę Europejskim Planie Rozwoju Szkoły na lata 2017-2022.

Zarówno kadra nauczycielska jak i dyrekcja szkoÅ‚y  wykazujÄ… ogromnÄ… potrzebÄ™ wzmocnienia znajomoÅ›ci jÄ™zyka angielskiego. Nauczanie i uczenie siÄ™ jÄ™zyków obcych, edukacja miÄ™dzykulturowa i miÄ™dzypokoleniowa oraz poznanie metod podnoszenia jakoÅ›ci pracy szkoÅ‚y sÄ… kluczem do wzbogacania wiedzy kulturoznawczej. Porównywanie systemów edukacyjnych pozwala urozmaicać i ulepszać metody nauczania i zarzÄ…dzania w szkole w kontekÅ›cie miÄ™dzynarodowym.

Przynosi to konkretne efekty, zwÅ‚aszcza dla uczniów ZS nr 6, m. in. poprzez rozwijanie placówki w obszarach edukacyjnym, organizacyjnym, technologicznym. ZespóÅ‚ SzkóÅ‚ nr 6 od wielu lat aplikuje o Å›rodki unijne. Wystarczy wymienić: od 2005 roku – Program Comenius, Leonardo da Vinci, obecnie PO WER lub Erasmus + w akcjach: KA1 i KA2.

Od 15.09.2017 do 14.09.2019 roku szkoÅ‚a realizuje trzeci już projekt, w którym uczestniczÄ… nauczyciele z Programu POWER na zasadach Erasmus + . Projekt nosi nazwÄ™ „Kreowanie nowej jakoÅ›ci edukacji poprzez rozwój kompetencji osobistych oraz doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci zarzÄ…dzania i planowania pracy nauczyciela”. Jego budżet wynosi 154 573,20 zÅ‚otych. W projekcie uczestniczy 14 nauczycieli i kadra zarzÄ…dzajÄ…ca ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ nr 6 w SuwaÅ‚kach. To nauczyciele jÄ™zyka angielskiego, matematyki, wychowania fizycznego, geografii i przedmiotów zawodowych, jÄ™zyka polskiego, informatyki. WezmÄ… oni udziaÅ‚ w tak zwanych „mobilnoÅ›ciach zagranicznych”.

Podsumowanie dwuletniego funkcjonowania Europejskiego Planu Rozwoju SzkoÅ‚y pozwoliÅ‚o na zorganizowanie spotkania ze wszystkimi nauczycielami, którzy brali lub biorÄ… udziaÅ‚ w projektach, byÅ‚a to możliwość wymiany doÅ›wiadczeÅ„, uwzglÄ™dniania obszarów szkoÅ‚y wymagajÄ…cych poprawy, wyznaczenia celów i usystematyzowania dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych dla dalszego rozwoju i modernizacji szkoÅ‚y, planowania kolejnych projektów unijnych. Nauczyciele przedstawili też wizje wÅ‚Ä…czenia zdobytego doÅ›wiadczenia i nabytych kompetencji do planu strategicznego rozwoju szkoÅ‚y w obecnym roku szkolnym.

Nauczycielka jÄ™zyka polskiego, Anna Peza i przedmiotów zawodowych branży mechanicznej, Iza Pacewicz, przedstawiÅ‚y relacjÄ™ z realizowanej mobilnoÅ›ci nauczycieli na MaltÄ™.

ZajÄ™cia jÄ™zykowo-metodyczne odbywaÅ‚y siÄ™ tam tylko w jÄ™zyku angielskim, w piÄ™cioosobowych grupach. Nie można byÅ‚o korzystać z Internetu w czasie zajęć – co powodowaÅ‚o, że nauczycielki musiaÅ‚y zdać siÄ™ jedynie na swoje umiejÄ™tnoÅ›ci werbalne. Można rzec, iż zostaÅ‚y „rzucone” na gÅ‚Ä™bokÄ… wodÄ™, co dodatkowo zmobilizowaÅ‚o kursantki do nauki. WÅ›ród „uczniów” byli nauczyciele m.in. z Brazylii, WÅ‚och, Francji, Litwy ,Turcji, Rosji. Wielokulturowość, kontakt z innymi pedagogami, wspólne spÄ™dzanie wolnego czasu pozwoliÅ‚o na wiÄ™ksze otwarcie, poznanie, naukÄ™ oraz nawiÄ…zanie wielu znajomoÅ›ci, które na pewno zaowocujÄ… w przyszÅ‚ej pracy nauczycieli z ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ nr 6 w SuwaÅ‚kach.

UmiejÄ™tnoÅ›ci zdobyte podczas podróży sukcesywnie bÄ™dÄ… przenoszone na grunt ZS nr 6.

Nauczycielki jÄ™zyka angielskiego Anna Barszczewska i Aneta SÅ‚abiÅ„ska oraz polonistka Ewa Bukpas pracujÄ… nad wprowadzeniem nowych metod nauki poprzez zabawÄ™ (np. gÅ‚uchy telefon), szerszym wykorzystywaniem tablic multimedialnych, innowacyjnym ocenianiem uczniów za postÄ™powe wyniki wykonanej pracy (opisowa ocena). ChcÄ… też wprowadzić spokojne podejÅ›cie do zadania (uczniowie majÄ… czas na wykonanie np. pracy technicznej, brak presji czasu), wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ skupić na nakierowaniu ucznia na poprawnÄ… odpowiedź, unikać krytyki – mówienia, że jest coÅ› źle, a w zamian podpowiadać, nakierować ucznia, aby spojrzaÅ‚ inaczej na danÄ… sprawÄ™.

Zmianie ulegnie również system kar - karÄ… może być np. odbycie zajęć indywidualnych, brak wychodzenia na zewnÄ…trz szkoÅ‚y w czasie przerwy. Pedagodzy bÄ™dÄ… również pracować z mÅ‚odzieżą nad okazywaniem szacunku wobec nauczycieli (podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela).

Na Malcie czy w Wielkiej Brytanii święto szkoły jest świętem dla całego miasta.

- Uczniowie angażujÄ… siÄ™ w organizacjÄ™ wydarzenia. ZajÄ™cia lekcyjne zaczynajÄ… siÄ™ od godziny 9:00 rano i uczniowie majÄ… maksymalnie 4-5 lekcji w ciÄ…gu dnia. SzkoÅ‚a podzielona jest na dziaÅ‚y - np. caÅ‚e piÄ™tro dla zajęć technicznych, a nie tak jak w Polsce na jednym piÄ™trze sala od j. angielskiego, matematyki, j. polskiego. Uczniowie majÄ… bardzo dużo zajęć praktycznych. Nauczanie na Malcie lub w Wielkiej Brytanii jest dokÅ‚adne, spokojniejsze niż w Polsce. Uczniowie majÄ… dużo czasu na realizacjÄ™ materiaÅ‚u. W Wlk. Brytanii nauczycielki uczestniczyÅ‚y incognito w zajÄ™ciach lekcyjnych (metoda cienia). PrzyglÄ…daÅ‚y siÄ™ w ten sposób nowym metodom prowadzenia zajęć, ewaluacjom stosowanym na zakoÅ„czenie lekcji.

Z perspektywy czasu nauczyciele pozytywnie oceniajÄ… szkolenia, w których uczestniczyli. Z chÄ™ciÄ… pojechaliby jeszcze raz. JÄ™zyk angielski peÅ‚ni ważnÄ… rolÄ™ w dzisiejszym systemie nauczania, bez specjalistycznego sÅ‚ownictwa trudno jest odczytać np. instrukcjÄ™ samochodowÄ…, polecenie w dziele spedycji czy logistyki, komentarz oprogramowania komputerowego. Åšwiat techniki i biznesu w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci posÅ‚uguje siÄ™ jÄ™zykiem angielskim, dlatego warto poszerzać swoje umiejÄ™tnoÅ›ci – dajÄ…c dobry przykÅ‚ad uczniom.

Z europejskich szkoleń dwa lata temu skorzystali też nauczyciele matematyki. Wykłady, ćwiczenia odbywały się w języku angielskim, w kilkuosobowych grupach (zintegrowane), z naciskiem na dydaktykę.

Swoim doÅ›wiadczeniem podczas podsumowywania Projektu podzieliÅ‚ siÄ™ także Dariusz Polakowski, nauczyciel przedmiotów informatycznych i opiekun 13 uczniów podczas mobilnoÅ›ci dla mÅ‚odzieży, ksztaÅ‚cÄ…cej siÄ™ w zawodzie technik informatyk. Na przeÅ‚omie lipca i sierpnia br. uczestniczyli oni w projekcie pt. Sukces zawodowy w Europie, finansowanym z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, z sektora KsztaÅ‚cenie i szkolenia zawodowe, otrzymaÅ‚ dofinansowanie z projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry ksztaÅ‚cenia zawodowego”.

Nauczyciel wspomniaÅ‚, że mieszkajÄ…c w domach rodzin goszczÄ…cych uczniowie mieli możliwość nauki i bezpoÅ›redniego kontaktu z żywym jÄ™zykiem angielskim. Musieli otworzyć siÄ™ na nowe osoby i odważyć siÄ™ mówić w jÄ™zyku obcym. Podobnie wyglÄ…daÅ‚ kontakt z pracodawcami, u których odbywali dodatkowe praktyki zawodowe. ZdobywajÄ…c doÅ›wiadczenie zawodowe w przedsiÄ™biorstwach informatycznych uczniowie poznali też kulturÄ™ i tradycjÄ™ Irlandii.

Projekt przewiduje na rok 2019 sześć mobilnoÅ›ci, w których wezmÄ… udziaÅ‚ kolejni nauczyciele oraz kadra zarzÄ…dzajÄ…ca.

Efektem działań zapisanych w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły jest większa otwartość kadry pedagogicznej i młodzieży na nowe działania, mobilizacja do starania się o kolejne środki unijne, wyposażenie szkoły w nowoczesne narzędzia i techniki pracy z uczniem.

ZespóÅ‚ SzkóÅ‚ nr 6 im. Karola Brzostowskiego w SuwaÅ‚kach przy ulicy Sikorskiego 21 serdecznie zaprasza 12 grudnia 2018 r. w godz. 13:00 do 16:00 na DzieÅ„ Otwarty SzkoÅ‚y.



udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
09.02.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie