Koncert Kayah w Suwałkach nie tylko pozostawił fanom niezapomniane wrażenia, ale też udowodnił, że sala Suwalskiego Ośrodka Kultury, wbrew opiniom malkontentów, doskonale nadaje się na koncerty. Trzeba jednak mieć na uwadze jej specyfikę.
O tym, że niektóre koncerty w SOK sÅ‚abo sÅ‚ychać, a konkretnie – nie można zrozumieć wokalu, rozpisywali siÄ™ zawiedzeni sÅ‚uchacze na forach internetowych. Na jednej z sesji UrzÄ™du Miasta gÅ‚os w tej sprawie zabraÅ‚a także Dorota JabÅ‚oÅ„ska, radna Prawa i SprawiedliwoÅ›ci. I rzeczywiÅ›cie, koncerty Macieja MaleÅ„czuka, Zakopower i zespoÅ‚u Enej wypadÅ‚y nie najlepiej. Z kolei wystÄ™py Tomasza StaÅ„ki, Katarzyny Groniec, MichaÅ‚a Urbaniaka, Anity Lipnickiej, czy ostatnio – Kayah, zachwycaÅ‚y akustykÄ…. Dlaczego tak jest? SprawÄ™ wyjaÅ›nia Marek GaÅ‚Ä…zka, zastÄ™pca dyrektora Suwalskiego OÅ›rodka Kultury.
Okazuje siÄ™, że wszystko zależy od zespoÅ‚ów, które wystÄ™pujÄ… w SOK.
- ZapraszajÄ…c wykonawców mamy dwie opcje - dajemy tylko swoje nagÅ‚oÅ›nienie, gÅ‚ównie, jeÅ›li chodzi o tzw. przody, czyli system wokalny. To takie dwa zwisajÄ…ce „banany”. Czasami dodajemy naszÄ… konsoletÄ™, albo nawet pożyczamy dodatkowÄ… na potrzeby danego zespoÅ‚u i koncert obsÅ‚ugiwany jest wyÅ‚Ä…cznie przez naszych akustyków. Albo druga możliwość - koncert obsÅ‚uguje ekipa zespoÅ‚u – mówi GaÅ‚Ä…zka.
- Nasi dźwiÄ™kowcy znajÄ… salÄ™ najlepiej. Wszystkie koncerty przez nich obsÅ‚ugiwane, na przykÅ‚ad koncert MichaÅ‚a Urbaniaka i Miki Urbaniak, Katarzyny Groniec, wypadÅ‚y Å›wietnie. Przy koncercie Tomasza StaÅ„ki z Marcinem Wasilewskim akustycy SOK uczyli siÄ™ od Macieja Olejniczaka, który montowaÅ‚ ten sprzÄ™t i zna wszystkie jego niuanse. ByÅ‚ to bardzo trudny koncert, bo chodziÅ‚o o to, aby wydobyć wszystkie detale, ukazać wirtuozeriÄ™ artystów. Wybitnego trÄ™bacza i wybitnego pianisty – tÅ‚umaczy GalÄ…zka.
- Katarzyna Groniec z kolei jest wokalistkÄ… o szerokiej skali gÅ‚osu, o dużej skali ekspresji - od szeptu do mocnych dźwiÄ™ków. Jej koncert nasz zespóÅ‚ nagÅ‚aÅ›niaÅ‚ samodzielnie. Wszystko byÅ‚o doskonale sÅ‚ychać, byÅ‚a Å›wietna selekcja dźwiÄ™ku – opowiada.
- Anita Lipnicka i Kayah przywiozÅ‚y swoich dźwiÄ™kowców. Wokalistki majÄ… bardzo profesjonalny zespóÅ‚, który potrafi doskonale nagÅ‚oÅ›nić wielki koncert, jak i bardzo kameralny – mówi.
Sala Suwalskiego OÅ›rodka Kultury nie jest typowÄ… salÄ… koncertowÄ…, ale salÄ… koncertowo-teatralnÄ…. Jest wyposażona w system nagÅ‚oÅ›nienia Nexo – dostosowany idealnie do sal takich, jak ta. To sprzÄ™t najwyższej Å›wiatowej klasy. Koszt jego zakupu, to kwota ponad miliona zÅ‚otych.
- Nie jest to wiÄ™c kwestia sprzÄ™tu, ale akustyków, których Maciej MaleÅ„czuk, Zakopower, Enej, przywieźli ze sobÄ…. Od razu wyszÅ‚o na jaw, że te zespoÅ‚y na co dzieÅ„ nie grajÄ… w takich salach. Ich ustawienie dźwiÄ™ku sprawdza siÄ™ na koncertach w amfiteatrach, dużych placach, nie w takiej sali. Te zespoÅ‚y grajÄ… dla olbrzymiej grupy ludzi, nawet 5 - 20 tys. na stadionach, placach, wielkich imprezach sylwestrowych czy festiwalach – tÅ‚umaczy zastÄ™pca dyrektora.
Sala Suwalskiego Ośrodka Kultury liczy 678 miejsc siedzących.
- Mówimy im, że trzeba Å›ciszyć, regulować gÅ‚oÅ›ność. Nie chcÄ… nas sÅ‚uchać. Powstaje Å›ciana dźwiÄ™ku, przez którÄ… przebija siÄ™ niewyraźnie gÅ‚os wokalisty. Kayah przygotowywaÅ‚a siÄ™ w do koncertu w SuwaÅ‚kach dwa dni. CaÅ‚a ekipa dokÅ‚adnie wszystko sprawdzaÅ‚a, robili próby – tÅ‚umaczy jeden z akustyków.
- Niektóre zespoÅ‚y od razu chcÄ… wejść na scenÄ™, przyjeżdżajÄ… na krótko przed wystÄ™pem i niestety, ma to potem swoje odzwierciedlenie w jakoÅ›ci koncertu. A trzeba siÄ™ po prostu stosować do pewnych reguÅ‚ – dodaje.
Justyna Brozio