Już 27 lutego pierwsze zabawy zapustowe na Litwie. A, że u sąsiadów są one zawsze barwne, ciekawe, warto tam się wybrać. W litewskiej tradycji ludowej w zabawie zapustowej biorą udział: niedźwiedź, jeździec na koniu, koza, lekarz, żuraw, kostucha. Najważniejsze są dwie postacie: Konopiasty i Słoninowy. Pierwszy symbolizuje okres Wielkiego Postu, drugi - czas jedzenia mięsa. Dwaj przeciwnicy staczają ze sobą walkę, zawsze zwycięża Konopiasty.
Oto, gdzie warto oddać się zapustowym szaleństwom:
W rejonie solecznickim: 27 lutego w Jaszunach, 28 w Dajnowie, 1 marca w BiaÅ‚ej Wace, Podborzu i Janczunach, 2 marca w Gierwiszkach, a 4 w Dziewieniszkach. Na zabawÄ™ zapustowÄ… zaprasza również Wielofunkcyjny OÅ›rodek Kultury w Rudominie. „1 marca na Targowisku w Rudominie, rejon wileÅ„ski od godziny 9 do 12 stary i mÅ‚ody, duży i maÅ‚y bÄ™dzie miÅ‚ym goÅ›ciem na zapustach. JadÅ‚o, pidÅ‚o, taÅ„ce i swawole” już 1 marca w Radominie”- napisali w zaproszeniu organizatorzy.
Zapusty w Wilnie
Kto chce wziąć w prawdziwych, organizowanych na wielka skalę pradawnych zapustach, powinien wybrać się do Wilna. W sobotę, 1 marca br., o 10.00, na placu V. Kudirki w Wilnie (al. Giedymina 11) rozpocznie się jarmark i zabawa zapustowa. Zbiorą się tu przebierańcy, aby "siebie pokazać i na innych zobaczyć, zimę pożegnać i wiosnę przywitać".
Program
10.00-18.00 - ciepły, słodki, tłusty jarmark zapustowy
12.00-16.00 - program dla dzieci
16.00-17.30 - gwar przebieraÅ„ców
17.30-18.00 - pochód od placu V. Kudirki na górÄ™ BouffaÅ‚owÄ… (Tauro)
18.00-19.00 - pożegnanie i palenie Marzanny
W Solecznikach
W niedzielę, 2 marca br., oo 13.00 do 19.00, w parku miejskim w polskojęzycznych Solecznikach też trwać będzie zabawa zapustowa. Podczas świątecznego koncertu wystąpią także zespoły z Polski i Białorusi.
W programie:
- ZespóÅ‚ BiaÅ‚oruskiej Muzyki Ludowej "Grymata" (BiaÅ‚oruÅ›)
- Kapela "Ratilai" (Litwa)
- Studencki ZespóÅ‚ PieÅ›ni i TaÅ„ca "Podlasie" (Polska)
- kapela Zespołu Pieśni i Tańca "Solczanie"
- ZespóÅ‚ Taneczny "Smile"
- zabawa przebieraÅ„ców
- jarmark rękodzieła ludowego
- bliny i inne przysmaki
- pożegnanie i palenie Marzanny
Zapustowe tradycje i zabawy
Åšpiewy, taÅ„ce, a przede wszystkim sute jedzenie, to niezbÄ™dny element każdej zabawy zapustowej. WedÅ‚ug dawnych wierzeÅ„ ten, kto zostaje gÅ‚odny w zapusty, bÄ™dzie cierpiaÅ‚ gÅ‚ód przez resztÄ™ roku. Czas postu, wiosna, a potem Wielkanoc - to, jak wspominajÄ… starsi ludzie z Kresów Rzeczypospolitej, ciekawy okres w roku. Nawet post nie byÅ‚ smutny. Nie wolno byÅ‚o jeść niczego tÅ‚ustego, nawet popijać mleczka. Post zaczynaÅ‚ siÄ™ w popielcowÄ… Å›rodÄ™. Co innego w zapusty. Na Podlasiu i Mazurach jadaÅ‚o siÄ™ wówczas obficie: kilkanaÅ›cie razy dziennie. Jak już kresowiak podjadÅ‚ sÅ‚oniny na cztery „palce”, zjadÅ‚ bochenek chleba, garnek litewskich blinów, siadaÅ‚ do sanek (zazwyczaj byÅ‚ wówczas Å›nieg) i ruszaÅ‚ w odwiedziny do bliższej i dalszej rodziny. Wierzono bowiem, że czym dalej zajedzie siÄ™ w goÅ›ci i czym dÅ‚użej bÄ™dzie siÄ™ wesoÅ‚o bawiÅ‚o, tym dÅ‚uższy i wiÄ™kszy len uroÅ›nie.
Kto dziÅ› o tym pamiÄ™ta? Lnu już prawie nikt nie uprawia. Tylko starsi ludzie pokazujÄ… jeszcze zardzewiaÅ‚e narzÄ™dzia, opowiadajÄ…c o tym, jak kiedyÅ› len siÄ™ rwaÅ‚o, jak trzeba byÅ‚o dziewczyny w czasie roboty nalewkÄ… czÄ™stować, by robota „paliÅ‚a siÄ™”.
JadÄ…c w goÅ›ci, wskazane byÅ‚o wywrócić siÄ™ kilka razy w puszysty Å›nieg. ByÅ‚ to znak, że len bÄ™dzie lepiej siÄ™ czesaÅ‚. TaÅ„czono zaÅ› i Å›piewano caÅ‚Ä… noc. MÅ‚odzież wyciÄ…gaÅ‚a w zapusty maski, patelnie, garnki, ubieraÅ‚a siÄ™ w stare ubrania. JeździÅ‚a od wsi do wsi, brzÄ™czÄ…c, haÅ‚asujÄ…c, by byÅ‚o sÅ‚ychać z daleka. Na BiaÅ‚ostocczyźnie tradycja nakazywaÅ‚a, by garnki z sadzÄ… wrzucać do mieszkaÅ„ panien. A jak sadzy zabrakÅ‚o, to i piasek byÅ‚ dobry na tÄ™ okazjÄ™.
Chodzili po wsi przebieraÅ„cy: anioÅ‚owie, diabeÅ‚, kozioÅ‚ek, biedak. Ich zadaniem byÅ‚o rozweselenie i zabawienie gospodarzy. Wyganiano „zimÄ™”, „Post” walczyÅ‚ z „KarnawaÅ‚em”. W zamian mÅ‚odzież mogÅ‚a najeść siÄ™ do syta kapusty ze sÅ‚oninÄ….
Tradycje zapustowe - pożegnanie zimy i powitanie wiosny
Ostatni dzieÅ„ karnawaÅ‚u jest nie tylko czasem przygotowania siÄ™ do Wielkiego Postu, tak jak nakazuje tradycja chrzeÅ›cijaÅ„ska, ale też - zgodnie z tradycjÄ… pogaÅ„skÄ… - Å›wiÄ™tem pożegnania zimy i powitania wiosny. Jak zauważa litewski etnolog, prof. Libertas Klimka, tradycje zapustowe na Litwie, w odróżnieniu od zwyczajów w innych krajach europejskich, majÄ… bardzo wiele elementów archaicznych. GÅ‚ównymi bohaterami organizowanych pochodów i zabaw, sÄ… przebieraÅ„cy, Å›mierć, diabeÅ‚, kozioÅ‚, Cygan, żebrak. Poza tradycyjnymi maskami zapustowymi, sÄ… też maski przedstawicieli różnych zawodów, a nawet polityków. HaÅ‚aÅ›liwa zabawa przebieraÅ„ców ma wystraszyć zimÄ™ i zmusić jÄ… do ustÄ…pienia. KulminacjÄ… zabawy jest walka potężnego mężczyzny symbolizujÄ…cego sÅ‚oninÄ™ ze szczupÅ‚ym symbolizujÄ…cym konopie. W tym pojedynku zawsze zwycięża szczupÅ‚y, co oznacza nastanie okresu Wielkiego Postu. W ostatnim dniu karnawaÅ‚u na Litwie zjada siÄ™ też niezliczonÄ… ilość blinów, placków, naleÅ›ników. Bliny je siÄ™ w domu, w pracy, w szkoÅ‚ach, w lokalach gastronomicznych.
Prof. Libertas Klimka zaznaczyÅ‚, że tradycje zapustowe na Litwie, w odróżnieniu od zwyczajów w innych krajach europejskich, majÄ… bardzo wiele elementów archaicznych. GÅ‚ównym akcentem zapustowym sÄ… różne pochody i zabawy przebieraÅ„ców, w których gÅ‚ównymi bohaterami sÄ…: Å›mierć, dzikie zwierzÄ™ta, diabli, kozÅ‚y, Cyganie i żebracy. Można spotkać też maski przedstawicieli różnych zawodów, a nawet polityków. HaÅ‚aÅ›liwa zabawa przebieraÅ„ców ma wystraszyć zimÄ™ i zmusić jÄ… do ustÄ…pienia.
- W litewskich tradycjach zapustowych kluczowy jest aspekt tzw. magii agrarnej, czyli więź z duchami przodków. PrzebieraÅ„cy faktycznie stajÄ… siÄ™ wizerunkiem przodków. Na przykÅ‚ad do najdawniejszych masek należą zwierzÄ™ta i ptaki - prawdopodobnie powstaÅ‚y one z czczenia totemów. Ciekawym elementem sÄ… też maski, symbolizujÄ…ce przedstawicieli innych narodowoÅ›ci, np. Å»ydów, Cyganów czy WÄ™grów.:- Jednak to zupeÅ‚nie nie oznacza, że poprzez maski kpimy z innych narodów. Tacy przebieraÅ„cy, swoim hiperbolizowanym wyglÄ…dem i zachowaniem, majÄ… podkreÅ›lić, że przyszli z innego Å›wiata. Tam wszystko ma być inaczej niż u nas, stÄ…d dziwaczny wyglÄ…d, dziwne teksty i obyczaje - tÅ‚umaczyÅ‚ prof. Klimka.
Pojednanie z teściową
U PrawosÅ‚awnych siedmiodniowe ostatki nazywane MaslenicÄ…. KiedyÅ› zwyczaj ten traktowany byÅ‚ jako pożegnanie zimy. Cerkiew prawosÅ‚awna przyjęła go jako Å›wiÄ™to religijne obchodzone na 7 tygodni przed WielkanocÄ…. Siedmiodniowe przygotowania do Wielkiego Postu to okres zabaw, najczęściej w gronie rodzinnym - wedÅ‚ug rosyjskiego przysÅ‚owia „Kto w MaslenicÄ™ nie Å›wiÄ™tuje - gorzko żyje i gÅ‚oduje”. Przez caÅ‚y tydzieÅ„ należy powstrzymać siÄ™ od jedzenia tÅ‚ustych potraw miÄ™snych, ale za to można objadać siÄ™ plackami i naleÅ›nikami maczanymi w Å›mietanie i okraszonymi serem. StÄ…d również w niektórych regionach Rosji Å›wiÄ™to to nazywane jest „serowym tygodniem”. Maselnica, to także czas pojednania teÅ›ciowej z ziÄ™ciem. Matka żony ma prawo przyjść do jej domu, aby nauczyć jÄ… jak piec smaczne „bliÅ„czyki” i razem z ziÄ™ciem usiąść w zgodzie do stoÅ‚u. W czasie siedmiodniowych przygotowaÅ„ do Wielkiego Postu prawosÅ‚awni, żegnajÄ…c zimÄ™, palÄ… MarzannÄ™, a wraz z niÄ… różne stare rzeczy, które przypominajÄ… im „zÅ‚y - zimowy czas”.
W tym roku, w Moskwie, festiwal „Szeroka maslenica”, rozpoczÄ…l siÄ™ już 24 lutego i potrwa do 2 marca. OdbÄ™dzie siÄ™ ponad 500 imprez. Dla mieszkaÅ„ców Moskwy zostaÅ‚o miÄ™dzy innymi upieczonych ponad 600 tys. naleÅ›ników, a także gigantyczne ciasto naleÅ›nikowe o wadze 450 kilogramów. SkÅ‚adaÅ‚o siÄ™ z 4000 naleÅ›ników.
W tym roku zarówno katolicy, jak i prawosÅ‚awni bÄ™dÄ… Å›wiÄ™towali Wielkanoc 20 kwietnia.
Naturalne witaminy
Na wschodnich kresach RP, starsi przed postem spieszyli z mÅ‚óckÄ…. Wykonywano jÄ… wówczas cepami. Mężczyźni nie na darmo tak siÄ™ spieszyli. Post byÅ‚ bowiem prawdziwym postem i nie mieliby siÅ‚y podoÅ‚ać mÅ‚ócce. Inna sprawa, że jedzenie byÅ‚o bardzo urozmaicone. Po zapustach naród spaÅ‚ dÅ‚ugo. Wstawano okoÅ‚o poÅ‚udnia. Gospodyni stawiaÅ‚a na stóÅ‚ kapustÄ™, ziemniaki. Wszystkim smakowaÅ‚ szaÅ‚amok. Prosta potrawa: woda z pokrojonÄ… cebulÄ…. Przez caÅ‚y pozapustowy tydzieÅ„ menu byÅ‚o urozmaicone: kasza z grochu. Buraki, kapusta. Olej rolnicy mieli swój. Wyciskano go z lnu. Na takim oleju pieczono placki. Bogatszy jechaÅ‚ do miasteczka i kupowaÅ‚ u Å»yda kilo Å›ledzi za 19 groszy. Handlarz czasami sam objeżdżaÅ‚ wioski. SprzedawaÅ‚ Å›ledzi, Garnki. W zamian braÅ‚ stare ubrania, jajka. Witamin dostarczaÅ‚a marchew, brukiew. Pożywne też byÅ‚y suszone grzyby.
Jan Wyganowski
Na podstawie: Kurier Wileński, Kresy24.pl, Wilnoteka.pl, Radio Znad Willi oraz info własne