W ubiegłym roku rozpoczęła się budowa jednojezdniowych obwodnic Sztabina i Suchowoli. Za parę lat mają być przystosowane do parametrów drogi ekspresowej Raczki - Augustów - Białystok.
Obwodnice Sztabina Suchowoli, Białobrzegów i Augustowa znalazły się w przyjętym kilka lat temu "Programie 100 obwodnic". Droga ekspresowa Raczki Augustów - Białystok w ubiegłym roku wpisana została zaś do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Jak zapewniają drogowcy już budowane obwodnice zaprojektowane są tak, że będzie je można poszerzyć.
Jak informuje GDDKiA O/Białystok na budowach obwodnicy Sztabina zaawansowanie prac wynosi 18,15 proc. i Suchowoli 17,6 proc. W toku są roboty ziemne i - tam gdzie to możliwe - konstrukcyjne.
Obie inwestycje mają być gotowe w drugiej połowie 2025 roku.
Zgodnie z decyzją środowiskową na Obwodnicy Sztabina od 1 marca do 1 września nie wolno prowadzić wbijania pali pod podpory estakady przez Biebrzę, a od 1 marca do 15 lipca nie można budować na estakadzie fundamentów, przyczółków czy podpór.
Budowa obwodnicy Sztabina ruszyła we wrześniu ubiegłego roku. Będzie miała długość 4,2 km i rozpoczyna się kilometr na południe od miejscowości, rondem zlokalizowanym przed rzeką Biebrza.
Droga będzie przekraczała dolinę tej rzeki 665 metrową estakadą. Obwodnica zakończy się około kilometr na północ od Sztabina, włączeniem w istniejącą DK8.
Wartość kontraktu to niemal 140 mln zł.
Suchowola
W ramach umowy zawartej z firmą Budimex w maju 2021 r. powstaje jednojezdniowa obwodnica o długości 15,1 km. Prowadzana jest po wschodniej stronie miejscowości.
Wartość kontraktu to 139,83 mln zł.
Każda z obwodnic będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, o nawierzchni asfaltowej przystosowanej do przeniesienia największych dopuszczonych obciążeń – 11,5 t/oś
Na każdej z obwodnic ograniczono liczbę skrzyżowań, planując wiadukty dla dróg, które nie muszą mieć bezpośredniego połączenia z drogą krajową nr 8. Na obu obwodnicach, w ramach umowy, została wykonana koncepcja możliwej w przyszłości dobudowy drugiej jezdni.
WYG
Źródło i fot: GDDKiA Odział Białystok