W jakich dziedzinach życia widać największy wpływ Unii Europejskiej? Gdzie powinny kończyć się kompetencje brukselskich urzędników? Czy możliwe jest sprawne zarządzanie lokalnymi sprawami na szczeblu europejskim? - to tylko niektóre pytania na jakie, w ramach szkolnej debaty, próbowali odpowiedzieć uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej.
Najbardziej licealistów zaciekawiÅ‚o jednak to, jakie korzyÅ›ci niesie im integracja europejska. Duże zainteresowanie wzbudziÅ‚ wiÄ™c Alejandro Abasolo Quesada, student z Hiszpanii, który dziÄ™ki programowi Erasmus+ miaÅ‚ możliwość wymiany akademickiej. DziÄ™ki temu trafiÅ‚ do suwalskiej PWSZ. Hiszpan przedstawiÅ‚ zebranym plusy tego projektu oraz podzieliÅ‚ siÄ™ wÅ‚asnymi doÅ›wiadczeniami.
Obecność w Unii Europejskiej to jednak nie tylko korzyÅ›ci, ale też i wysoko postawiona poprzeczka. MówiÅ‚a o tym Maria Demina z Fundacji im. Roberta Schumanna. - Celem naszej fundacji jest zachÄ™canie do aktywnego udziaÅ‚u w spoÅ‚eczeÅ„stwie obywatelskim. WÅ‚Ä…czenia siÄ™ w życie publiczne, w dziaÅ‚alność na rzecz Å›rodowiska lokalnego i wolontariat – wyjaÅ›niÅ‚a Demina i podkreÅ›liÅ‚a, że jej organizacja próbuje nadać tym dziaÅ‚aniom wymiar ogólnoeuropejski. Robi to bowiem poprzez angażowanie wolontariuszy, nie tylko z Polski, ale także innych paÅ„stw europejskich.
Uczniowie I LO tego dnia goÅ›cili też wielu innych ekspertów. O suwalskich organizacjach dziaÅ‚ajÄ…cych w ramach integracji europejskiej mówiÅ‚ CzesÅ‚aw Renkiewicz. Prezydent SuwaÅ‚k wymieniÅ‚ zrealizowane i planowane projekty nastawione na suwalskÄ… mÅ‚odzież. Ponadto Marzanna Grabowska, nauczycielka jÄ™zyk angielskiego, opowiedziaÅ‚a im o europejskich projektach edukacyjnych i o tym, jak z pomocÄ… UE można realizować wÅ‚asne przedsiÄ™wziÄ™cia.
Wypowiedzieli siÄ™ również uczniowie, gdyż to do nich byÅ‚a skierowana debata. W dyskusjÄ™ wprowadziÅ‚ liceistów film nagrany przez uczniów szkoÅ‚y. PokazywaÅ‚ ich aktywność i Å›wiadomość unijnÄ…. A ta u suwalskiej mÅ‚odzieży jest wysoka. - Znanym mi programem unijnym jest Fundusz Rozwoju Regionalnego, który niwelować ma dysproporcje w rozwoju gospodarczym poszczególnych krajów czÅ‚onkowskich poprzez wspieranie projektów inwestorów - opowiadaÅ‚ jeden z uczniów.
Anna Michniewicz