Z końcem lipca minął umowny termin zakończenia prac przy budowie suwalskiego pasa startowego. Teraz miasto przystąpi do prac związanych z odbiorem inwestycji, która kosztowała 27 milionów złotych.
Pas ma 1320 m długości i 30 m szerokości. Będą mogły z niego korzystać samoloty pasażerskie przewożące do 50 osób, w tym śmigłowce, szybowce, motolotnie, awionetki czy małe samoloty o napędzie tłokowym.
W ramach tej inwestycji powstała też: płyta do zawracania, płyta postojowa, droga kołowania oraz infrastruktura techniczna.
Suwalskie lotnisko ma parametry zbliżone do białostockiego portu w Krywlanach, na którym też będą mogły lądować śmigłowce, szybowce, motolotnie, awionetki i małe samoloty pasażerskie.
Zakres robót budowlanych
- budowa głównej drogi startowej (DS-1) o długości 1320 m i szerokości 30 m
- nawierzchnia sztuczna wraz z pasem drogi startowej o nawierzchni trawiastej oraz z płytą do zawracania przy DS-1 o nawierzchni sztucznej
- budowa płyty postojowej PPS o wymiarach 65 m x 130 m o nawierzchni sztucznej
- budowa drogi kołowania DK szerokości 15 m, łączącej drogę startową DS-1 z płytą postojową PPS, nawierzchni sztucznej
- budowa drogi startowej (DS-2) o długości 800 m i szerokości 60 m, o nawierzchni naturalnej darniowej;•
- budowa niezbędnej infrastruktury technicznej
.- Przypomnę, że budowę lotniska kwotą aż 10 mln zł dofinansował Maciej Formanowicz prezes Fabryk Mebli Forte, które niedaleko suwalskiego lotniska, w Dubowie Pierwszym wybudowały fabrykę płyt wiórowych i mają zamiar zbudować fabrykę mebli. Jest też inne źródło sfinansowania budowy. 6 mln zł przekazał samorząd województwa podlaskiego. Miasto Suwałki zapłaciło za tę inwestycję ze swego budżetu 11 mln zł – informuje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
Na pytanie kiedy w Suwałkach wylądują i wystartują pierwsze samoloty trudno odpowiedzieć ponieważ przed władzami Suwałk skomplikowana procedura odbioru obiektu.
Potem nastąpi kilkumiesięczna procedura uzyskiwanie pozwoleń z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Źródlo: UM Suwałki