Lada dzień wojewoda podlaski ma przekazać władzom Suwałk grunt potrzebny do wybudowania utwardzonego pasa startowego na trawiastym dzisiaj lotnisku. Część kosztów inwestycji, która ma pochłonąć ok. 12 mln zł, sfinansują przedsiębiorcy.
- Chcemy zbudować pas na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego - mówi Kamil Sznel, asystent prezydenta SuwaÅ‚k. – Negocjacje prowadzone sÄ… od dÅ‚uższego czasu, ale za wczeÅ›nie na ujawnianie szczegóÅ‚ów.
Prezydent CzesÅ‚aw Renkiewicz zapowiada, że procedura zwiÄ…zana z pozyskaniem inwestora, który pomoże w ciÄ…gu dwóch lat wykonać tak dÅ‚ugo wyczekiwanÄ… inwestycjÄ™ zostanie wszczÄ™ta zima i potrwa kilka miesiÄ™cy.
Jest trochÄ™ czasu, bo budowa pasa dÅ‚ugoÅ›ci 1320 m, na którym bÄ™dÄ… mogÅ‚y lÄ…dować i startować samoloty mieszczÄ…ce do 50 pasażerów (takie jak na ilustracji) najwczeÅ›niej rozpocznie siÄ™ wiosnÄ… 2017. Teraz najważniejszÄ… sprawÄ… jest przekazanie miastu przez wojewodÄ™ podlaskiego gruntów należących do Skarbu PaÅ„stwa, brakujÄ…cych do wykonania przedsiÄ™wziÄ™cia
- To kwestia kilku tygodni deklarowaÅ‚ goszczÄ…cy w SuwaÅ‚kach 16 wrzeÅ›nia w obradach Podlaskiego Forum Gospodarczego wojewoda Bohdan Paszkowski. Od tego czasu unieważniÅ‚ on zarzÄ…dzenie swojego poprzednika sprzed póÅ‚tora roku o zamianie gruntów miÄ™dzy Skarbem PaÅ„stwa a miastem, bo przy takim rozwiÄ…zaniu fiskus nakazaÅ‚ wÅ‚adzom SuwaÅ‚k zapÅ‚acenie 2 mln zÅ‚ podatku VAT. Sprawa dotarÅ‚a do Naczelnego SÄ…du Administracyjnego, ale nie bÄ™dzie już on musiaÅ‚ zawracać sobie niÄ… gÅ‚owy. Teraz obie strony obdarujÄ… siÄ™ nieruchomoÅ›ciami i żaden podatek nie bÄ™dzie wchodziÅ‚ w grÄ™. Wojewoda wyraziÅ‚ już zgodÄ™ na przyjÄ™cie do paÅ„stwowych zasobów darowizny nieruchomoÅ›ci przekazanych przez suwalski samorzÄ…d w sierpniu. Pozostaje mu już tylko podpisać zarzÄ…dzenia o darowiźnie dla SuwaÅ‚k.
- Jak tylko otrzymamy grunt, zwrócimy siÄ™ do wojewody o wydanie pozwolenia na budowÄ™- zapewnia CzesÅ‚aw Renkiewicz. - Mamy wszystkie niezbÄ™dne dokumenty, żeby z takim wnioskiem wystÄ…pić.
Przygotowane sÄ… decyzja Å›rodowiskowa i dokumentacja techniczna. Projekty trzeba byÅ‚o zresztÄ… ograniczać. W poÅ‚owie lat 90., jeszcze za czasów województwa suwalskiego, byÅ‚ pomysÅ‚ budowy w SuwaÅ‚kach lotniska regionalnego, na ksztaÅ‚t nie tak dawno oddanego do użytku w Szymanach w woj. warmiÅ„sko-mazurskim. Za planami poszÅ‚y nawet wstÄ™pne koszty. Tak samo byÅ‚o z powstaÅ‚ym na poczÄ…tku tego wieku projektem powstania lotniska lokalnego, które miaÅ‚o pochÅ‚onąć ok. 130 mln zÅ‚. Ostatnio mówiÅ‚o siÄ™ o pasie i budynkach za 25 mln zÅ‚, a teraz, kiedy infrastruktura zostaÅ‚a ograniczona jedynie do urzÄ…dzeÅ„, pada kwota 12 mln zÅ‚.
- Utwardzenie pasa jest podstawÄ…, inwestycjÄ… w przyszÅ‚ość – opowiadaÅ‚ nam niedawno Waldemara ZÅ‚otnik, wiceprezes Suwalskiej SzkoÅ‚y Lotniczej, stowarzyszenia zarzÄ…dzajÄ…cego dzisiaj trawiastym lotniskiem. – BywajÄ… dni, kiedy lÄ…duje u nas 20 awionetek, którymi podróżujÄ… biznesmeni i turyÅ›ci . Wiem, że z pasa w SuwaÅ‚kach chcieliby korzystać przedsiÄ™biorcy latajÄ…cy maÅ‚ymi samolotami odrzutowymi.
Miasto jest przygotowane jest do samodzielnego udźwigniÄ™cia ciężaru inwestycji wciÄ…gu dwóch lat. Jeżeli pas wznoszony bÄ™dzie na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego, maÅ‚e i Å›rednie samoloty bÄ™dÄ… mogÅ‚y pojawić siÄ™ na nim nawet wczeÅ›niej niż w koÅ„cu 2018 roku.
Wojciech Drażba
[30.08.2016] Lotnisko w SuwaÅ‚kach. Zamówimy sobie lot do Warszawy czy KoÅ‚obrzegu?
[25.01.2016] Pas startowy wraca do sądu. Suwałki chcą poczekać i oszczędzić