Obowiązujące od 29 sierpnia nowe Prawo lotnicze dopuszcza otwarcie takich lotnisk, jakie dzisiaj funkcjonuje w Suwałkach, dla komercyjnych przewozów pasażerskich. Do stolicy, nad morze czy w góry moglibyśmy polecieć powietrzną taksówką.
Suwalskie jest jednym 41 istniejÄ…cych w Polsce lotnisk użytku wyÅ‚Ä…cznego, przeznaczonych gÅ‚ównie do celów sportowych. ZarzÄ…dza nim Aeroklub Polski, a użytkuje Suwalska SzkoÅ‚a Lotnicza – stowarzyszenie, które skupia i szkoli pilotów szybowców, motolotni, samolotów, a także pobiera niewielkie opÅ‚aty, dochodzÄ…ce do 40 zÅ‚ za lÄ…dowania prywatnych awionetek.
- Bywa, że notujemy okoÅ‚o 100 różnych „operacji” lotniczych dziennie – opowiada Waldemar ZÅ‚otnik, wiceprezes Suwalskiej SzkoÅ‚y Lotniczej. – GÅ‚ównie zwiÄ…zane sÄ… one z lotami naszych szybowców czy motoszybowca, ale byÅ‚y lÄ…dowania nawet 20 maÅ‚ych samolotów, należących do turystów z Niemiec.
Na suwalskiej trawie lÄ…dujÄ… też swoimi samolotami miejscowi przedsiÄ™biorcy, z dziaÅ‚aczem SSL Adamem Galasem na czele, ale ruch mógÅ‚by być dużo wiÄ™kszy.
Zgodnie z nowymi przepisami, lotnisko wyÅ‚Ä…cznego użytku może zostać otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarzÄ…dzajÄ…cego i podanych do publicznej wiadomoÅ›ci. Po wpisaniu do rejestru, staje siÄ™ lotniskiem użytku publicznego niepodlegajÄ…cym certyfikacji. Na takim mogÄ… siÄ™ odbywać przewozy czarterowe Å›migÅ‚owcami i samolotami o maksymalnej masie startowej do 10 ton i mieszÄ…cymi do 20 pasażerów.
- To za Å›wieża sprawa, jeszcze nie wiemy, czy wystÄ…pimy o zmianÄ™ dostÄ™pnoÅ›ci lotniska w SuwaÅ‚kach z wyÅ‚Ä…cznego na publicznego użytkowania – dowiedzieliÅ›my siÄ™ w Aero Partner, spóÅ‚ce Aeroklubu Polskiego. – Teren nie należy do nas, tylko do miasta, które, w dodatku, planuje tam przeprowadzić inwestycje.
ParÄ™ lat temu wÅ‚adze SuwaÅ‚k wycofaÅ‚y siÄ™ z forsowanego wczeÅ›niej pomysÅ‚u budowy lotniska lokalnego, którego koszty siÄ™gaÅ‚y ponad 100 mln zÅ‚. Za piÄ™cio-szeÅ›ciokrotnie mniejsza kwotÄ™, szacowana nawet na 13 mln zÅ‚ chcÄ… wybudować betonowy pas startowy o dÅ‚ugoÅ›ci niespeÅ‚na 1400 m, na którym mogÅ‚yby lÄ…dować samoloty, zabierajÄ…ce na pokÅ‚ad do 40-50 osób.
Miasto ma zaktualizowane dokumentacjÄ™ technicznÄ… i decyzjÄ™ Å›rodowiskowÄ…. Nie zamierza jednak pÅ‚acić niemal 2 mln zÅ‚ podatku VAT za zamianÄ™ gruntów ze Skarbem PaÅ„stwa. NiekorzystnÄ… dla SuwaÅ‚k decyzjÄ™ izby skarbowej w styczniu tego roku podtrzymaÅ‚ Wojewódzki SÄ…d Administracyjny w BiaÅ‚ymstoku.
- OdwoÅ‚aliÅ›my siÄ™ do NSA i ciÄ…gle czekamy na wyznaczenie terminu rozprawy – mówi Kamil Sznel, asystent prezydenta SuwaÅ‚k.
Czas ucieka. Żal, bo rozłożona na dwa lata inwestycja miała być skończona w 2017 roku.
- Utwardzenie pasa jest podstawÄ…, inwestycjÄ… w przyszÅ‚ość – przekonuje Waldemar ZÅ‚otnik. – Za niÄ… mogÅ‚yby iść urzÄ…dzenia nawigacyjne, maÅ‚a infrastruktura. – Wiem, że z pasa w SuwaÅ‚kach chcieliby korzystać przedsiÄ™biorcy latajÄ…cy maÅ‚ymi samolotami odrzutowymi.
Jeszcze przez jakiÅ› czas skazani bÄ™dziemy na lotnisko trawiaste. Suwalska SzkoÅ‚a Lotnicza, która wÅ‚aÅ›nie sprzedaÅ‚a swój najwiÄ™kszy samolot AN-2, a dysponuje CessnÄ… i Diamondem, nie zamierza organizować przewozów pasażerskich. Jeżeli lotnisko zostanie otwarte, zapewne znajdÄ… siÄ™ inni chÄ™tni do Å›wiadczenia takich usÅ‚ug. Wyczarterowanie awionetki kosztuje kilka tysiÄ™cy zÅ‚otych, ale jeżeli podzielimy tÄ™ kwotÄ™ przez liczbÄ™ pasażerów, cena przelotu do któregoÅ› z portów lotniczych czy na podobne do suwalskiego lotniska w caÅ‚ym kraju, nie bÄ™dzie taka straszna.
Wojciech Drażba
Fot. SSL
Mapa lotnisk Aeroklubu Polskiego