Dworzec kolejowy połączony z galerią handlowo-usługową i centrum informacji turystycznej, otoczony parkingami, a nawet miejscem rekreacyjnym nad Czarną Hańczą. Projekt takiej inwestycji, opartej o obiekt zabytkowej elektrowni przy ul. Sejneńskiej, istnieje już od prawie 10 lat.
- Od czterech zupeÅ‚nie o nim cicho, a uważam, że dzisiaj, kiedy mówi siÄ™ o budowie trasy Rail Baltica i zwiÄ…zanej z niÄ… koniecznoÅ›ciÄ… przeniesienia torowiska i starego dworca, warto do tej idei powrócić, warto jÄ… nagÅ‚oÅ›nić – przekonuje Tadeusz Buchowiecki, wÅ‚aÅ›ciciel elektrowni i zajmujÄ…cego okoÅ‚o hektara obszaru przy skrzyżowaniu SejneÅ„skiej z torami.
Suwalski przedsiÄ™biorca zostaÅ‚ wÅ‚aÅ›cicielem nieruchomoÅ›ci w 2003 r. OdkupiÅ‚ jÄ… od prywatnych wÅ‚aÅ›cicieli. Od tego czasu szuka pomysÅ‚ów na przywrócenie zabytku do życia, a najkonkretniejszego ksztaÅ‚tu przybraÅ‚ ten, mówiÄ…cy o adaptacji na potrzeby przelotowego dworca kolejowego.
- WolÄ™ używać sÅ‚owa dworcogaleria, bo po dobudowaniu do gmachu elektrowni towarzyszÄ…cych budynków, SuwaÅ‚ki wzbogaciÅ‚yby siÄ™ o nowoczesny, wielofunkcyjny obiekt – uważa Buchowiecki. – Jeżeli wÅ‚adze miasta i PKP zaakceptowaÅ‚yby lokalizacjÄ™ w tym miejscu, na pewno znalazÅ‚by siÄ™ inwestor, który urzeczywistniÅ‚by tÄ™ ideÄ™.
Tadeusz Buchowiecki byÅ‚ już blisko zrealizowania planów. Dysponuje projektem wykonanym przez Macieja Augustynowicza z ZakÅ‚adu Projektowania Architektonicznego Uniwersytetu Technicznego w Szczecinie. ZakÅ‚ada on m.in. budowÄ™ wiaduktu nad ulicÄ… SejneÅ„skÄ…, dziÄ™ki któremu ruch koÅ‚owy nie kolidowaÅ‚by już z kolejowym, modyfikacjÄ™ ukÅ‚adu komunikacyjnego oraz platfomÄ™ parkingowÄ…, która wystarczyÅ‚aby nie tylko na potrzeby dworcogalerii, ale i pobliskiego sÄ…du. Dolina Czarnej HaÅ„czy zaadaptowana byÅ‚aby na miejsce rekreacji i wypoczynku.
- PomysÅ‚ spotkaÅ‚ siÄ™ z pozytywnym przyjÄ™ciem prezydenta Józefa Gajewskiego, jego zastÄ™pcy CzesÅ‚awa Renkiewicza, wojewódzkiego konserwatora zabytków i przedstawicieli PKP – opowiada Buchowiecki. – Ostatni raz byÅ‚ omawiany w 2009 roku. LiczyÅ‚em na to, że dziÄ™ki zachowaniu ciÄ…gÅ‚oÅ›ci wÅ‚adzy samorzÄ…dowej, prace nad tym projektem bÄ™dÄ… kontynuowane. Dzisiaj sÅ‚yszÄ™ jednak o innej lokalizacji, dużo droższej, bo wymagajÄ…cej budowy infrastruktury, w tym przede wszystkim dróg dojazdowych.
- Sprawa jest już nieaktualna – informuje prezydent CzesÅ‚aw Renkiewicz. – Nie tylko dlatego, że teren przy elektrowni nie speÅ‚nia wymogów technicznych, nie ma tam miejsca do budowÄ™ dodatkowego toru. PKP nie zamierza budować w SuwaÅ‚kach dworca, a jedynie stacjÄ™ przelotowÄ…. Kolejarze chcieli jÄ… umiejscowić z tyÅ‚u osiedla Klasztorna, a my optowaliÅ›my za lokalizacjÄ… przy ulicach Polna i Staniszewskiego na wylocie do PÅ‚ociczna lub na wysokoÅ›ci dawnych ZakÅ‚adów PÅ‚yt Wiórowych. Podpisane w ubiegÅ‚ym roku porozumienie mówi o tej ostatniej lokalizacji.
W ramach budowy Rail Baltiki, prace na odcinku od Suwałk do granicy z Litwą PKP planuje na lata 2018-2020. Projekty dopuszczają nawet nie stację, a przystanek pasażerski.
- Tyle mówi siÄ™ o zrównoważonym rozwoju miasta, o rewitalizacji, o otwarciu na CzarnÄ… HaÅ„czÄ™ – przypomina Buchowiecki. – Uważam, że warto wrócić do idei i jÄ… przeanalizować, że w naszym mieÅ›cie powinien powstać porzÄ…dny dworzec.
Prezydent Renkiewicz rozwiewa nadzieje. Dodaje jednak, że zależy mu na tym, żeby wÅ‚aÅ›ciciel znalazÅ‚ inwestora i zagospodarowaÅ‚ zabytkowy obiekt elektrowni. WÅ‚adze miasta skÅ‚onne sÄ… doprowadzić do zmiany studium i planu zagospodarowania przestrzennego tak, by mógÅ‚ tu powstać wielkopowierzchniowy obiekt handlowo-usÅ‚ugowy.