O Via Baltice, najważniejszej trasie w regionie, której budowa ma się zakończyć w 2025 r., piszemy od początku lat 90. Bogatą historię będzie też miała przebudowa drogi wojewódzkiej Suwałki – Filipów – Gołdap do granicy województwa, z budową obwodnicy Filipowa.
Droga najpierw została „rozjechana” przez wszelkie pojazdy podążające do i z przejścia granicznego z obwodem kaliningradzkim w Gołdapi. Potem dzieła zniszczenia dopełniły ciężarówki wywożące żwir z okolicznych kopalni kruszyw.
Przebudowa drogi miała rozpocząć się już w 2017 roku. Odnowienie 28-kilometrowej trasy od Mieruniszek do Suwałk szacowane było na 105 mln zł. Potrzebne pieniądze ówczesny dyrektor podlaskiego zarządu dróg deklarował pozyskać ze środków europejskich, z unijnego Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Polska – Rosja.
W grudniu 2017 inwestycja została ujęta w budżecie województwa na 2018 r. Jej koszty przewidywano na 96 mln zł, a do wydania w tymże roku przewidziano 1,001 mln zł, a resztę w następnych latach.
- Pieniędzy będzie więcej, w sierpniu zamierzamy ogłosić przetarg na wykonawcę tej inwestycji – obiecywali członkowie ówczesnego zarządu województwa.
Po przeprowadzonych jesienią 2018 wyborach samorządowych zmieniła się koalicja rządząca województwem. Skończyły się pieniądze z unijnej perspektywy 2014-2020, ważność straciła część wydanych opinii, uzgodnień i decyzji.
W 2019 roku petycję do samorządu województwa podpisało 1085 mieszkańców gminy Filipów. Dwa lata temu, kiedy wójt Filipowa dopytywał o losy przebudowy, koszty inwestycji szacowano już na 300 mln zł, w tym 15,8 mln zł na wykup gruntów. Podlaski Zarząd Dróg szukał wykonawcy aktualizacji projektu. Przeznaczył na ten cel 600 tys. zł, a jedna z firm zażądała ponad 4 mln zł.
W przyjętym budżecie województwa na bieżący rok zapisano taki wydatek:
Aktualizacja dokumentacji projektowej na zadaniu "Granica województwa - Suwałki - przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 652: Łącznie wydatki – 3 mln zł, w tym wydatki w 2023 roku - 1,5 mln zł.
Szukamy pieniędzy, ograniczymy prace naprawcze
Wreszcie, w tym roku zniecierpliwieni wójtowie i mieszkańcy gmin Filipów oraz Suwałki skierowali do marszałka województwa kolejną petycję.
W odpowiedzi, zostali jedynie utwierdzeni w przekonaniu, że przebudowa drogi wojewódzkiej nr 652 od granicy województwa do Suwałk „należy do priorytetowych zadań inwestycyjnych Podlasia”, a „wyrazem takiego podejścia do przedsięwzięcia jest wskazanie do realizacji w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Podlaskiego na lata 2021 – 2027”.
Warunkiem przystąpienia do prac jest pozyskanie dodatkowych źródeł dofinansowania, czyli pieniędzy z zewnątrz. Obecnie koszt szacowany już jest na minimum 400 mln zł. Opracowana w latach 2016-2018 dokumentacja się zdezaktualizowała, nie nadaje się na to, żeby uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Zakłada się, że niezbędne decyzje zostaną uzyskane pod koniec 2024 roku.
- W podobnym okresie liczymy na pozyskanie dodatkowego dofinansowania na ten ce, o co Zarząd Województwa Podlaskiego w Białymstoku stale zabiega.
Przetarg na wykonawcę będzie wiec ogłaszany najprawdopodobniej w 2025 roku. Dla jednych dwa lata to dużo, dla innych niekoniecznie.
- W związku z powyższym, w najbliższym okresie zakres prac naprawczych, konserwatorskich i porządkowych w ciągu drogi wojewódzkiej nr 652 zostanie ograniczony. Służby drogowe w dalszym ciągu będą monitorować stan drogi, starając się zapewnić odpowiednia przejezdność oraz bezpieczne warunki użytkowania – uprzedza Wójta Gminy Filipow i Wójta Gminy Suwałki oraz mieszkańców Urząd Marszałkowski.
Wojciech Drażba
[01.03.2016] Filipów będzie miał obwodnicę. Szykuje się remont drogi do Gołdapi
[23.12.2017] Budżet województwa. Wreszcie ruszy remont drogi Suwałki - Gołdap z obwodnicą Filipowa
[25.11.2022] Sejmik i projekt budżetu. Trzy inwestycje w naszym regionie, bez remontu drogi Suwałki - Filipów
[02.02.2023] Droga Suwałki – Filipów - Gołdap. Petycja w sprawie przebudowy, zbiórka podpisów w urzędach gmin