Nie doszło do zapowiadanego na minioną środę spotkania prezydenta Suwałk z wykonawcą, a raczej „niewykonawcą” dwóch odcinków przyszłej Trasy Wschodniej. Przedstawicieli firmy Eksport - Pribex zatrzymały równie trudne rozmowy z innym inwestorem, Urzędem Marszałkowskim.
Największa w dziejach miasta, warta 70 milionów zł inwestycja drogowa została podzielona na cztery zadania. W wyniku przetargów, dwie firmy wykonują po dwa zadania.
Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno - Budowlanych Export - Pribex Sp. z o.o. podjęło się wybudowania dwóch całkiem nowych ulic.
Jedna ulica, której radni nadali imię 100-lecia Niepodległości, to widoczna na początku poniższego filmu, przygotowanego przez R&P New Media, przyszła nowa droga klasy G, biegnąca od ul. Sejneńskiej do ul. Utrata długości 1,5 km. Jej elementami będą dający się już rozpoznać tunel pod linią kolejową Suwałki-Sokółka i most na rzece Czarna Hańcza. W skład robót wchodzi też rozbudowa ulicy Utrata na odcinku od ul. Staniszewskiego do ul. Łąkowej (do niedawna Mereckiego) oraz budowa odcinka ulicy Staniszewskiego (łącznik do Płociczna).
Skromna część prac została wykonana, a teraz na placu budowy panuje cisza.
Druga ulica, którą możemy oglądać w końcowej części materiału wideo, ma prowadzić od skrzyżowania Pułaskiego z Armii Krajowej do ulicy Północnej, czyli od osiedla Falka do Kameny. Budowa ulicy Pileckiego, taką już nosi nazwę liczący 2,2 km odcinek, została rozpoczęta jesienią, ale w tym roku praktycznie nie dzieje się na niej nic.
W Suwałkach Pribex dał się poznać ze złej strony przy budowie ulicy 24 Sierpnia (przedłużenie Wigierskiej) czy też remoncie kawałka ulicy Kościuszki. Rzetelność i wiarygodność nie są jednak kryteriami obowiązującymi na przetargach.
- Prawo jest ułomne – przyznaje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. – Liczy się cena, doświadczenie i termin. Ironią jest to, że w postępowaniu przetargowym Pribex otrzymał dodatkowe punkty za to, że deklarował zakończenie prac nawet przed planowanym na październik tego roku terminem.
Nic nie wskazuje na to, by przeżywający finansowe problemy, mający zaległości na budowach w kilku miastach Pribex, wywiązał się z zobowiązań. Prezydent Suwałk miał nadzieję rozpocząć z tą firma rozmowy o rozwiązaniu kontraktu w środę, ale jej przedstawiciele nie dojechali do Suwałk. Mają dotrzeć w najbliższy wtorek.
Na szczęście, prace na swoich odcinkach przyspieszyło Oleckie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe, które modernizuje ulicę Sejneńską na odcinku od Młynarskiej do granic miasta oraz buduje przedłużenie ulicy Leśnej od Wojska Polskiego do Utraty.
WD
[07.05.2018] Trasa Wschodnia - zastój. W środę prezydent Suwałk może pożegnać niesolidnego wykonawcę