27.10.2019

Via Baltica od Suwałk do Budziska. Impresa Pizzarotti: chcieliśmy wybudować ten odcinek za 862 mln

Po otwarciu ofert w drugim przetargu na wykonawcę odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko, oświadczenie wydała firma, która wygrała pierwszy przetarg z kwotą 605 mln zł i terminem zakończenia prac w 2020 roku. Z pisma wynika, że polski podatnik straci przynajmniej 175 mln zł.

WÅ‚oska firma Impresa Pizzarotti informuje, że nie z jej winy o dziewięć miesiÄ™cy opóźniÅ‚o siÄ™ wydanie zezwolenia na realizacjÄ™ inwestycji j drogowej. Przekonuje, że już po zÅ‚ożeniu przez niÄ… oferty, która nie zostaÅ‚a precież uznana za rażąco niskÄ…, w Polsce nastÄ…piÅ‚ nie dajÄ…cy siÄ™ przewidzieć drastyczny wzrost cen materiaÅ‚ów budowlanych, a wynagrodzenia pracowników w tej branzy podskoczyÅ‚y nawet o 70 procent. Juź w 2018 roku firma podjęła próby waloryzowania kontarktu, ale GÅ‚ówna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedziaÅ‚a, że ryzyko wzrostu cen towarów i usÅ‚ug obciąża wyÅ‚Ä…cznie wykonawcÄ™.

Ostatecznie, Impresa Pizzarotti wystapiÅ‚a z propozycjÄ… ugody, polegajÄ…cÄ… na podwyższeniu kontraktu z 605 na 862 mln zÅ‚. DoÅ‚Ä…czyÅ‚a do niej ekspertyzÄ™, wedÅ‚ug której wybudowanie drogi z SuwaÅ‚k do Budziska za pierwotnÄ… kwotÄ™, przyniosÅ‚oby jej stratÄ™ w wysokoÅ›ci 256 mln zÅ‚. Takie rozwiÄ…zanie, przekonujÄ… Wlosi, byÅ‚oby korzystne także dla Skarbu PaÅ„stwa, ponieważ inwestycja byÅ‚aby nieprzerwanie realizowana, nie trzeba byÅ‚oby wyÅ‚aniać nowego wykonawcy.

Impresa Pizzarotti informuje, że z braku reakcji, to ona 19 czerwca bieżącego roku wypowiedziaÅ‚a umowÄ™, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kilka godzin później obwieÅ›ciÅ‚a o odstÄ…pieniu od umowy.

Jak informowaliÅ›my, na drugi przetarg wpÅ‚ynęły trzy oferty, w wysokoÅ›ci 1,037 mld zÅ‚ , 1289 mld zÅ‚ i 1,515 mld zÅ‚ brutto. Impresa Pizzarotti zwraca uwagÄ™, że teraz GDDKiA przeznaczyÅ‚a na tÄ™ inwestycjÄ™ 896 mln zÅ‚, tylko 5 proc. wiÄ™cej niż w 2017 roku, mimo że ceny towarów i usÅ‚ug wzrosÅ‚y nie o kilka lecz o kilkadziesiÄ…t procent.

WÅ‚oska firma przytacza analizy, wedÅ‚ug których zrywanie nierentownych kontraktów przez brak waloryzacji wydÅ‚uża czas budowy o 2 lata i powoduje wzrost kosztów nawet o 90 procent. W sumie, ma to kosztować podatników od 4,7 mld zÅ‚ do nawet 10 mld zÅ‚.

Lada dzieÅ„ siÄ™ przekonamy, czy i jak na oÅ›wiadczenie Impresa Pizzarotti, które w caÅ‚oÅ›ci publikujemy niżej, zareaguje GDDKiA.

WD

OÅ›wiadczenie Impresa Pizzarotti dotyczÄ…ce budowy odcinka drogi ekspresowej S61 w Polsce, zaangażowania w projekt Impresa Pizzarotti, a także nowych ofert w przetargu ogÅ‚oszonym przez GeneralnÄ… DyrekcjÄ™ Dróg Krajowych i Autostrad

Impresa Pizzarotti & C. S.p.A to jedno z wiodÄ…cych wÅ‚oskich i miÄ™dzynarodowych przedsiÄ™biorstw budowlanych, które zajmuje siÄ™ projektowaniem i realizacjÄ… najwiÄ™kszych inwestycji infrastrukturalnych, takich jak drogi i autostrady, linie kolejowe, zapory, budynki różnorodnego przeznaczenia, w tym przemysÅ‚owe i cywilne (w tym szpitale, uczelnie, wiÄ™zienia), elektrociepÅ‚ownie, a także wykonawstwem prac podziemnych. Oprócz rodzimych WÅ‚och, firma obecna jest na wielu miÄ™dzynarodowych rynkach, w tym w Europie (m. in. Czarnogórze, Francji, Kuwejcie, MoÅ‚dawii, Monako, Polsce, Rumunii, Serbii, Szwajcarii) oraz na Å›wiecie (m. in. w Algierii, Arabii Saudyjskiej, Australii, na Bliskim Wschodzie, w Chile, Kamerunie, Kuwejcie, Peru, Rosji, USA oraz ZEA). Dynamiczny rozwój inwestycji infrastrukturalnych w Polsce staÅ‚ siÄ™ impulsem do poszerzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci Impresa Pizzarotti i wejÅ›cia na rynek polski – firma otworzyÅ‚a swoje biuro w Warszawie, a na kolejnym etapie oddziaÅ‚y w Bydgoszczy i BiaÅ‚ymstoku, inwestujÄ…c ponadto ok. 36 mln zÅ‚ w zakup zakÅ‚adu produkcji asfaltu, zakÅ‚adu do prefabrykacji elementów betonowych oraz liczne sprzÄ™ty do budowy dróg.

W marcu 2017 roku Impresa Pizzarotti zÅ‚ożyÅ‚a ofertÄ™ w przetargu na zaprojektowanie i budowÄ™ odcinka drogi ekspresowej S61 o dÅ‚ugoÅ›ci 24,16 km z SuwaÅ‚k do Budziska w województwie podlaskim. Oferta zostaÅ‚a uznana przez GDDKiA za najkorzystniejszÄ… - nie zostaÅ‚a odrzucona zgodnie z Prawem ZamówieÅ„ Publicznych z uwagi na rażąco niskÄ… cenÄ™. W czerwcu 2017 roku Impresa Pizzarotti podpisaÅ‚a kontrakt na kwotÄ™ 605,6 mln zÅ‚ brutto. Zgodnie z umowÄ…, zaplanowany czas realizacji zadaÅ„ wynosiÅ‚ 31 miesiÄ™cy (wliczajÄ…c w to okresy zimowe w fazie projektowania). Zgodnie z umownym harmonogramem prac Impresa Pizzarotti zrealizowaÅ‚a dwa etapy projektowe. Z przyczyn nieleżących po stronie wykonawcy wydanie zezwolenia na realizacjÄ™ inwestycji drogowej (ZRID) nastÄ…piÅ‚o z dużym opóźnieniem – pierwotnie miaÅ‚o być wydane w sierpniu 2018 roku, a zostaÅ‚o wydane w maju 2019 roku, czyli z 9-miesiÄ™cznym opóźnieniem. Ta okoliczność, jak również inne przeszkody nieleżące po stronie Impresa Pizzarotti, opóźniÅ‚y przystÄ…pienie przez wykonawcÄ™ do fazy realizacji robót.

Od przeÅ‚omu lat 2015 i 2016, w zwiÄ…zku z licznymi przetargami na budowÄ™ inwestycji infrastrukturalnych ogÅ‚aszanymi przez GeneralnÄ… DyrekcjÄ™ Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, caÅ‚y rynek wszedÅ‚ w okres gwaÅ‚townego wzrostu kluczowych czynników produkcji, wywoÅ‚anego znaczÄ…cym ograniczeniem dostÄ™pnoÅ›ci siÅ‚y roboczej, materiaÅ‚ów i sprzÄ™tów budowlanych. W okresie od 2017 do 2019 roku cement podrożaÅ‚ o 44%, asfalt o 62%, stal zbrojona o 53%. Do tego doszÅ‚y podwyżki cen oleju napÄ™dowego o 28%, a także wzrost przeciÄ™tnego wynagrodzenia w sektorze budowlanym nawet o 70%. Wzrosty te wystÄ…piÅ‚y już po zÅ‚ożeniu oferty przez Impresa Pizzarotti, a ich nadzwyczajny i nieprzewidywalny charakter uniemożliwiÅ‚ ich uwzglÄ™dnienie na etapie ofertowania. BiorÄ…c pod uwagÄ™ swoje wczeÅ›niejsze doÅ›wiadczenie na odcinkach trasy S5, wobec groźby poniesienia rażącej straty i ryzyka finansowania inwestycji praktycznie w caÅ‚oÅ›ci z wÅ‚asnych Å›rodków, już w poÅ‚owie 2018 roku Impresa Pizzarotti podjęła pierwsze próby polubownego rozwiÄ…zania sytuacji, zgodnie z polskim prawem w trybie art. 3571 oraz art. 632 polskiego kodeksu cywilnego.

Na poczÄ…tku 2019 roku w oficjalnym piÅ›mie skierowanym do GDDKiA wykonawca przedstawiÅ‚ swoje stanowisko wraz z możliwymi scenariuszami dalszego postÄ™powania. W odpowiedzi GDDKiA podkreÅ›liÅ‚a, że ryzyko wzrostu cen towarów i usÅ‚ug obciąża wyÅ‚Ä…cznie wykonawcÄ™.

W tej sytuacji Impresa Pizzarotti w kwietniu 2019 roku zÅ‚ożyÅ‚a wniosek o zawezwanie do próby ugodowej. Propozycja ugodowa, majÄ…ca na celu przywrócenie równowagi kontraktowej, obejmowaÅ‚a podwyższenie wynagrodzenia umownego z kwoty 605,5 mln zÅ‚ brutto do kwoty 862,3 mln zÅ‚ brutto, tj. o kwotÄ™ 256,7 mln zÅ‚ brutto. Impresa Pizzarotti przekazaÅ‚a GDDKiA opiniÄ™ niezależnego i renomowanego eksperta, który oszacowaÅ‚ grożącÄ… wykonawcy stratÄ™ na kwotÄ™ ponad 256 mln zÅ‚ brutto, czyli okoÅ‚o 40% pierwotnej wartoÅ›ci umowy. Proponowane rozwiÄ…zanie byÅ‚o także korzystne dla Skarbu PaÅ„stwa, ponieważ umożliwiÅ‚oby nieprzerwanÄ… realizacjÄ™ inwestycji, a ponadto pozwoliÅ‚oby uniknąć wydatkowania dodatkowych Å›rodków publicznych na ewentualne sÄ…dowe rozstrzygniÄ™cie sporu i powierzenie dokoÅ„czenia inwestycji innemu wykonawcy. Jednak także i tym razem GDDKiA nie podjęła wspóÅ‚dziaÅ‚ania z wykonawcÄ…, które pozwoliÅ‚oby rozwiÄ…zać zaistniaÅ‚y problem.

Brak reakcji i sztywne stanowisko GDDKiA skÅ‚oniÅ‚y Impresa Pizzarotti do wypowiedzenia zawartej umowy w dniu 14 czerwca 2019 roku, po uprzednim wezwaniu GDDKiA do rozwiÄ…zania problemów projektowych blokujÄ…cych realizacjÄ™. Tego samego dnia, kilka godzin później, GDDKiA przekazaÅ‚a oÅ›wiadczenie o odstÄ…pieniu. Impresa Pizzarotti uważa pismo GDDKiA za bezprzedmiotowe oraz pozbawione podstaw faktycznych i prawnych.

Następnym krokiem GDDKiA było rozpisanie nowego przetargu.

W dniu 21 października 2019 roku GDDKiA poinformowaÅ‚a o otwarciu ofert na dokoÅ„czenie odcinka, który byÅ‚ wczeÅ›niej realizowany przez Impresa Pizzarotti. Wszystkie z tych ofert znaczÄ…co przekraczajÄ… kosztorys GDDKiA, który wynosi 896 mln zÅ‚ (pierwotny kosztorys z 2017 roku wynosiÅ‚ 852,5 mln zÅ‚, co jest równoznaczne z podniesieniem szacunków zaledwie o 5% pomimo kilkudziesiÄ™cioprocentowych wzrostów cen towarów i usÅ‚ug o znaczeniu kosztotwórczym). Najniższa cena zaproponowana w przetargu wyniosÅ‚a 1,037 mld zÅ‚ brutto, a najwyższa 1,515 mld zÅ‚ brutto.

Kwoty te sÄ… znaczÄ…co wyższe od kwoty proponowanej przez Impresa Pizzarotti w kwietniu 2019 roku. Polski podatnik zaoszczÄ™dziÅ‚by 175,5 mln zÅ‚, tj. 17% wzglÄ™dem najtaÅ„szej aktualnie oferty, przy czym kwota te nie obejmuje jeszcze dalszej oszczÄ™dnoÅ›ci zwiÄ…zanej z kosztami, jakie GDDKiA zmuszona jest i bÄ™dzie ponieść w zwiÄ…zku z ponownym przetargiem i dokoÅ„czeniem inwestycji przez nowego wykonawcÄ™. Obecny harmonogram prac zakÅ‚ada zakoÅ„czenie prac w okresie 24 miesiÄ™cy, czyli w praktyce, biorÄ…c od uwagÄ™ przerwy zimowe, do poÅ‚owy 2022 roku. Impresa Pizzarotti wykonaÅ‚aby prace wczeÅ›niej, tj. do koÅ„ca II kwartaÅ‚u 2021 (biorÄ…c pod uwagÄ™ 9-miesiÄ™czny okres oczekiwania na ZRID oraz przerwy zimowe), tym samym nie narażajÄ…c lokalnej spoÅ‚ecznoÅ›ci oraz kierowców przejeżdżajÄ…cych przez tÄ™ okolicÄ™ na przedÅ‚użenie budowy o ponad rok.

Impresa Pizzarotti jest przedsiÄ™biorstwem rodzinnym z ponad stuletnim doÅ›wiadczeniem zdobytym we WÅ‚oszech oraz na wymagajÄ…cych rynkach zagranicznych. DziaÅ‚alność firmy opiera siÄ™ na uczciwym i rzetelnym podejÅ›ciu do realizacji zobowiÄ…zaÅ„ i dążeniu do usatysfakcjonowania klienta. Od poczÄ…tku celem firmy byÅ‚o peÅ‚ne i satysfakcjonujÄ…ce inwestora oraz użytkowników dróg wykonanie prac na odcinku trasy S61 oraz trzech innych odcinkach trasy S5, ponieważ zależaÅ‚o jej, aby realizacje te stanowiÅ‚y potwierdzenie zaangażowania przedsiÄ™biorstwa w rozwój na polskim rynku.

PodsumowujÄ…c:

  • po zÅ‚ożeniu oferty na polskim rynku budowlanym nastÄ…piÅ‚ nadzwyczajny i nieprzewidywalny wzrost cen towarów i usÅ‚ug, który zaburzyÅ‚ równowagÄ™ kontraktowÄ…;

  • GDDKiA odmówiÅ‚a przywrócenia tej równowagi i przerzuciÅ‚a ryzyko wzrostu cen towarów i usÅ‚ug w caÅ‚oÅ›ci na Impresa Pizzarotti, której w rezultacie groziÅ‚a wielomilionowa strata i która musiaÅ‚aby kredytować GDDKiA na okres kilkunastu najbliższych lat;

  • Impresa Pizzarotti zaproponowaÅ‚a polubowne rozwiÄ…zanie problemu wzrostu cen towarów i usÅ‚ug, które pozwoliÅ‚oby dokoÅ„czyć inwestycjÄ™ w razie podwyższenia wynagrodzenia, co w sytuacji, która miaÅ‚a miejsce na rynku jest dopuszczalne przez prawo;

  • wobec braku wspóÅ‚dziaÅ‚ania i zwÅ‚oki GDDKiA w wykonywaniu swoich obowiÄ…zków kontraktowych, dotyczÄ…cych w szczególnoÅ›ci prac projektowych (w poÅ‚owie czerwca 2019 r. wciąż istniaÅ‚y problemy, które uniemożliwiaÅ‚y w zasadzie rozpoczÄ™cie realizacji), Impresa Pizzarotti w dniu 14 czerwca 2019 r. odstÄ…piÅ‚a od umowy;

  • zÅ‚ożone oferty na dokoÅ„czenie inwestycji istotnie przekraczajÄ… budżet GDDKiA oraz sÄ… o kilkaset milionów wyższe od kwoty, za którÄ… Impresa Pizzarotti zrealizowaÅ‚aby umowÄ™ w razie podjÄ™cia rozmów przez GDDKiA (co stanowi oszczÄ™dność na poziomie 175 mln zÅ‚ wzglÄ™dem najniższej obecnie oferty);

  • brak wspóÅ‚dziaÅ‚ania GDDKiA z Impresa Pizzarotti, w kwestii nadzwyczajnego wzrostu cen towarów i usÅ‚ug, naraziÅ‚ spoÅ‚eczność lokalnÄ… oraz kierowców przejeżdżajÄ…cych przez tÄ… okolicÄ™ na przedÅ‚użenie budowy o ponad rok.

Raporty rynkowe

Na rynku dostÄ™pnych jest aktualnie kilka opracowaÅ„ i raportów, które wskazujÄ…, że zaniechanie waloryzacji kontraktów budowlanych skutkuje szeregiem negatywnych konsekwencji dla paÅ„stwa. WedÅ‚ug raportu Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) przy Federacji PrzedsiÄ™biorców Polskich1, zrywanie nierentownych kontraktów przekÅ‚ada siÄ™ na opóźnienie realizacji inwestycji nawet o okres 2 lat oraz na wzrost ostatecznego kosztu Å›rednio nawet o prawie 90%. WedÅ‚ug szacunków analityków, zrywanie aktualnie realizowanych w Polsce kontraktów wywoÅ‚ane brakiem waloryzacji przyczynia siÄ™ do wzrostu ich kosztów od 4,7 mld zÅ‚ do nawet 10 mld zÅ‚ w przypadku realizacji negatywnego scenariusza.

Oprócz kwestii czysto ekonomicznych w takiej sytuacji rozważyć należy także koszty spoÅ‚eczne i Å›rodowiskowe. Opóźnienia w realizacji inwestycji powodujÄ… bowiem konieczność kontynuacji ruchu po mniej bezpiecznych drogach, przyczyniajÄ…c siÄ™ do zwiÄ™kszenia wypadkowoÅ›ci. Dodatkowo powodujÄ… wydÅ‚użenie czasu podróży, co przekÅ‚ada siÄ™ na konkretny ekwiwalent pieniężny utraconego czasu, jak również emisje wielu ton CO2 do atmosfery.

1 Analiza opracowana przez Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) przy Federacji PrzedsiÄ™biorców Polskich – FPP.



udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
11.26.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie