09.12.2024

Jeszcze przed wybudowaniem trasy Rail Baltica pociągiem na Łotwę i do Estonii

Możemy już dojechać, choć na razie z przesiadką, do Kowna i Wilna. Kto zechce dotrzeć wygodnie z Wilna do stolic oraz i innych większych miast krajów bałtyckich, będzie miał taką możliwość od 6 stycznia 2025 roku.

Połączenie Wilna przez Rygę z Tallinem. 

Spółka LTG Link (odpowiednik Polskich Kolei), zajmująca się transportem pasażerskim Grupy LTG, szybko bowiem  zmierza w stronę kolejnego celu - połączenia Wilna przez Rygę z Tallinem.

Przewoźnicy trzech krajów bałtyckich - LTG Link, Vivi i Elron - koordynują  tak rozkłady jazdy pociągów, aby zapewnić połączenia kolejowe pomiędzy trzema stolicami. Do tej pory nie można było dojechać pociągiem z Wilna do Tallina w jeden dzień.

Oczekuje się, że w początkowej fazie, po ujednoliceniu rozkładów jazdy pociągów wszystkich trzech przewoźników, pasażerowie z Wilna do Tallina dotrą z dwoma przesiadkami.

Najpierw uruchomiono połączenie Wilno - Ryga

Po uruchomieniu przez Litwę w grudniu  2023 roku ze połączenia Wilno- Ryga uzgodniono, że w kolejnym etapie połączą wszystkie trzy stolice (Wilno, Rygę i Tallinn). 

- Cieszę się, że wspólne wysiłki, cierpliwa praca i dyskusje Ministerstwa Transportu, Grupy LTG i współpracowników z krajów bałtyckich przynoszą dalsze owoce – trwają aktywne przygotowania do uruchomienia usług pociągów pasażerskich na trasie Wilno, Ryga i Tallinn i to  jeszcze przed  zakończeniem budowy kolei europejskiej „Rail Baltica”. Rozwój nowych międzynarodowych szlaków kolejowych to jedno z najważniejszych zadań ostatnich lat - mówi Minister Transportu Republiki Litewskiej  Marius Skuodis.

W poniedziałek próbna jazda

W poniedziałek 9 grudnia  LTG Link wraz ze swoimi partnerami wykonał jazdę próbną na trasie Wilno-Valga w celu sprawdzenia zgodności technicznej pociągu PESA 730 ML z estońską infrastrukturą kolejową.

 

- Wspólnie z całym zespołem LTG stale pracujemy, aby zapewnić naszym pasażerom jak najwięcej możliwości podróżowania zarówno na Litwie, jak i za granicą. To duży strategiczny krok naprzód i przykład współpracy trzech krajów bałtyckich poprzez połączenie stolic naszych krajów. Nasze zespoły cały czas pracują, abyśmy mieli połączenie z Tallinem tylko z jedną przesiadką -  powiedział Egidijus Lazauskas, dyrektor generalny Grupy LTG.

Kraków - Warszawa - Suwałki - Wilno - Tallin

Szefowa LTG Link Kristina Meidė twierdzi, że trasy międzynarodowe z Wilna do Rygi i Warszawy i z powrotem są istotne dla pasażerów, dlatego oczekuje się, że nowe połączenie jeszcze bardziej zaspokoi potrzeby podróżnych, gdyż umożliwi im dotarcie do nie tylko do Tallinna, ale także m.in. do wspaniałego miasta uniwersyteckiego Tartu.

- Chcemy poszerzyć geografię podróży naszych pasażerów i zaoferować więcej możliwości zrównoważonego podróżowania. Ważne jest, abyśmy wszyscy mieli ten sam cel i wizję, więc niewiele już pozostało: sfinalizować szczegóły współpracy i zaoferować mieszkańcom trzech krajów podróżowanie zrównoważonym i wygodnym środkiem transportu -  mówi Kristina Meidė, szefowa LTG Link.   

- Kraje bałtyckie są ze sobą powiązane historycznie i ekonomicznie, dlatego musimy ulepszyć połączenia kolejowe i istniejącą infrastrukturę - mówi Lauri Betlem, dyrektor generalny Elron.- Obecnie podróżowanie pociągiem między tymi trzema krajami jest technicznie możliwe, ale niespójne rozkłady jazdy pociągów sprawiły, że podróż stała się mniej konkurencyjna dla pasażerów - dodaje szef estońskiej spółki kolejowej.

 

 

Raitis Nespors, dyrektor generalny łotewskiego przewoźnika kolejowego Pasažieru vilciens (Vivi), zauważa, że ​​przed zakończeniem projektu Rail Baltica konieczne jest połączenie kolejowe krajów bałtyckich.

- Podróż pociągiem to jeden z najbardziej zrównoważonych rodzajów transportu, a dzięki wspólnym wysiłkom operatorów pociągów z trzech krajów może stać się niezwykle popularny i atrakcyjny dla pasażerów ze wszystkich krajów - podkreśla.

Od 15 grudnia wygodniej do Rygi

Od 15 grudnia tego roku. Rusza pociąg „Vivi” Ryga-Valga, którego odjazd zostanie dostosowany do przyjazdu pociągu „LTG Link” Wilno-Ryga na stację Ryga. Pociągi te będą koordynowane także w kierunku przeciwnym, czyli pociąg z Valgi dojedzie na stację w Rydze przed odjazdem pociągu Ryga-Wilno - przesiadka pasażerów ma trwać prawie 20 minut. 

Od 6 stycznia 2025

W kolejnym etapie, od 6 stycznia 2025 r., Elron dodaje dodatkowy pociąg Tallinn-Valga-Tallinn do przybycia pociągu „Vivi” Ryga-Valga na stację Valga. W ten sposób powstanie w pełni funkcjonujące, codzienne połączenie kolejowe pomiędzy Wilnem, Rygą i Tallinem w obu kierunkach. Czas trwania podróży stanie się znany, gdy Elron dostosuje dodatkowy pociąg Tallinn-Valga-Tallinn.

Alternatywa dla aut

Oczekuje się, że uruchomienie nowego połączenia będzie alternatywą dla podróżowania samochodem i stanie się podstawą do dalszej poprawy komunikacji, której ostatecznym celem będzie bezpośrednie, konkurencyjne, codzienne połączenie kolejowe pomiędzy stolicami krajów bałtyckich i Polską.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Koleje Litewskie

udostępnij na fabebook