Podczas VI Sesji Rady Gminy Raczki kadencji 2024-2029 radni podjęli szereg istotnych uchwał, m.in. o podwyżce opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Uchwalono, iż stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od stycznia 2025 roku będzie wynosić 33,00 zł miesięcznie od mieszkańca, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Natomiast, jeśli właściciel nieruchomości nie wypełniania obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, będzie musiał zapłacić 99,00 zł od mieszkańca za każdy miesiąc.
Właściciele nieruchomości, którzy będą kompostować bioodpady, zapłacą o 2,00 zł mniej miesięcznie od mieszkańca.
- Z przykrością musimy zaproponować podwyżkę o 2 złote za wywóz śmieci. Jest to spowodowane wzrostem ilości śmieci – o 11-12% w porównaniu z rokiem ubiegłym – mówił Piotr Gajda, Wójt Gminy Raczki. – Istotnym problemem jest w gminie osiągnięcie wskaźnika segregacji śmieci. Wciąż wiele osób ich nie segreguje, co sprawia, że jako samorząd ponosimy kary. Za 2022 rok musimy zapłacić ponad 33 tys. złotych kary, rok 2023 był nieco lepszy, ale też czeka nas kara. Jak zostanie podliczony rok 2024, zobaczymy. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda się nam rozwiązać ten problem. W 2025 roku powinniśmy osiągnąć wskaźnik segregacji do recyklingu na poziomie 55%. Niestety, część mieszkańców nawet nie próbuje segregować swoich śmieci – mówił P. Gajda.
- Nie wyrzucajmy pieniędzy do kosza! – apelował zastępca Wójta Andrzej Wojnowski.
Wywozem śmieci z terenu gminy Raczki zajmuje się przedsiębiorstwo MPO. Tylko ono stanęło do przetargu.
Uchwałę o podwyżce stawek za gospodarowanie odpadami radni przyjęli jednogłośnie (14 radnych, jedna osoba była nieobecna).
Podatki od nieruchomości i od środków transportowych
Radni przyjęli uchwałę o następujących stawkach podatku od nieruchomości:
1) od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych - 0,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 26,94 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 13,00 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 5,85 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 6,05 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, ᠆ z wyjątkiem budynków letniskowych, które zostały określone w pozwoleniu na budowę jako budynki letniskowe - 9,35 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
2) od gruntów:
a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 1,10 zł od 1 m2 powierzchni,
b) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych 6,84 zł od 1 ha powierzchni,
c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,34 zł od 1 m2 powierzchni, d) niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 278, z późn. zm.), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego- 4,51 zł od 1 m2 powierzchni;
3) od budowli - 2 % ich wartości określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 -7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
W sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych uchwalono następujące stawki:
1) od samochodu ciężarowego, o którym mowa w art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o dopuszczalnej masie całkowitej:
a) powyżej 3,5 tony do 5,5 ton włącznie – 234,00 zł,
b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 351,00 zł,
c) powyżej 9 ton do poniżej 12 ton – 1 109,00 zł;
2) od samochodu ciężarowego, o którym mowa w art. 8 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton – według złącznika Nr 1 do uchwały;
3) od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą, o których mowa w art. 8 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:
a) od 3,5 tony do 5,5 ton włącznie – 1 209,00 zł,
b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1 308,00 zł,
c) powyżej 9 ton do poniżej 12 ton – 1 318,00 zł;
4) od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą, o których mowa w art. 8 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton – według załącznika Nr 2 do uchwały;
5) od przyczepy lub naczepy, o których mowa w art. 8 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 1 108,00 zł;
6) od przyczepy i naczepy, o których mowa w art. 8 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – według załącznika Nr 3 do uchwały;
7) od autobusu, o którym mowa w art. 8 pkt 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy: a) mniejszej niż 22 miejsca – 251,00 zł, b) równej lub wyższej niż 22 miejsca – 504,00 zł.
Uchwały wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
- Chciałbym podkreślić, iż w zdecydowanej większośći podatków wzrost stawek to wzrost na poziomie inflacji, a więc o około 5% - mówił Wójt Piotr Gajda.
Budżet obecny i planowane inwestycje
Dochody budżetu gminy Raczki na 2024 r. wynoszą - 39.620.300,37 zł, w tym:
a) dochody bieżące - 33.654.584,37 zł,
b) dochody majątkowe - 5.965.716 zł.
Wydatki budżetu gminy na 2024 r. wynoszą - 42.026 694,04 zł,
Deficyt budżetu gminy w wysokości - 2.406.393,67 zł zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z nadwyżki z lat ubiegłych oraz z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu.
Zgodnie z prawem, samorządy zobowiązane są do 15 listopada przedstawić projekt budżetu na kolejny rok.
Urząd Gminy Raczki planuje szereg inwestycji na kwotę niemal 17 mln 700 tys. złotych.
(just)