Piękny budynek i nowoczesna infrastruktura – białostocki dworzec kolejowy po remoncie wygląda imponująco. Stacja jest ukończona, ale to nie koniec inwestycji kolejowych w Podlaskiem.
W sobotę, 21 grudnia na dworcu PKP podczas konferencji prasowej poinformowano m.in. o planach na kolejne lata. W spotkaniu uczestniczyli m.in. marszałek Łukasz Prokorym, poseł Krzysztof Truskolaski, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz wiceprezes PKP PLK Michał Gil.
Stacja ma wszystkie nowoczesne rozwiązania, a jednocześnie sam budynek dworca zachował swój zabytkowy charakter. Powstały zadaszenia nad peronami, do których podróżni docierają tunelem, lub windą czy schodami ruchomymi. Brak tych udogodnień doskwierał zwłaszcza osobom starszym i niepełnosprawnym.
- Bardzo się cieszę się, że została zakończona przebudowa dworca w Białymstoku - mamy bardzo nowoczesny dworzec, ale odwołujący się do jego historii z II połowy XIX wieku, a do tego zyskaliśmy możliwość szybkiego komunikowania się ze stolicą. Cieszy to, że kursów na trasie Białystok-Warszawa będzie coraz więcej, ale nie zapominamy o innych miejscach, które będą modernizowane, byśmy szybciej poruszali się po województwie - mówił podczas uroczystości wojewoda podlaski Jacek Brzozowski.
Z Białegostoku do Warszawy dojedzie w 1h 38 minut
- Po wielu latach oczekiwania i po kilku ostatnich latach utrudnień mamy w Białymstoku dworzec na miarę XXI wieku. Nowoczesny, doskonale skomunikowany z infrastrukturą miejską, z dworcem PKS i centrum przesiadkowym. Warto było na to czekać. Od dziś pociąg z Białegostoku do Warszawy dojedzie w 1h 38 min! Dzięki korekcie połączenia będą szybsze i wygodniejsze. Już teraz dostępny jest pociąg, którym dojedziemy z Białegostoku do Warszawy w zaledwie 1 godzinę i 38 minut, a od grudnia dostępny będzie drugi pociąg, którym pokonamy tę trasę w równe 1,5 godziny! Docelowo na tej trasie kursować będzie aż 16 pociągów - dodał poseł Krzysztof Truskolaski.
Jeśli jeździć szybko do Warszawy z Białegostoku, to tylko pociągiem
Jednak remont stacji to tylko cześć zmian w podlaskim kolejnictwie. Najważniejsza i bardzo długo oczekiwana zmiana to coraz szybsze połączenie stolicy województwa ze stolicą kraju. Jak z satysfakcją zauważył wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak: „jeśli jeździć szybko do Warszawy z Białegostoku to tylko pociągiem”.
– Ten efekt jest naprawdę świetny: 180 km w 90 minut. Dwa bardzo szybkie pociągi do Białegostoku z Warszawy i co najważniejsze będziemy tę ofertę zwiększać, żeby tych pociągów z Białegostoku do Warszawy i do innych miast było więcej – zapowiedział Piotr Malepszak i dodał, że w przyszłym roku ma zostać zwiększona liczba szybkich połączeń z Białegostoku do Suwałk realizowanych przez Intercity.
Wiceminister Malepszak przekazał, że z pociągów relacji Białystok Warszawa i Warszawa Białystok korzysta około 1 mln podróżnych. – To ogromny wzrost rok do roku, około 33 proc.– informował.
Stację Białystok i tory kolejowe z Białegostoku do Warszawy wyremontowało PKP Polskie Linie Kolejowe. Prezes spółki Michał Gil podkreślał, że to tylko etap prac, które są zaplanowane w Podlaskiem.
W styczniu przetarg na Rail Baltica Białystok - Ełk
Wiceprezes PKP PLK Michał Gil podkreślał, że to tylko etap prac, które są zaplanowane w Podlaskiem.
– Już na początku przyszłego roku, w styczniu chcemy ogłosić kolejną dużą modernizację torów. Chodzi o trasę pomiędzy Białymstokiem a Ełkiem – mówił Michał Gil.
Dodał, że będzie to modernizacja do takiego standardu, jak dzisiaj możemy podróżować pomiędzy Białymstokiem a Warszawą.
- Będziemy również w ten sposób podróżować w kierunku Ełku, dalej na Litwę, na Mazury, nad morze - zapowiedział.
Wiceminister Malepszak zaznaczył, że będzie to prawdopodobnie największa kwotowo inwestycja jednorazowa w historii kolejowej spółki. Oszacował, że może przekroczyć 6 mld zł.
My natomiast czekamy na budowę odcinka Rail Baltiki Ełk – Suwałki – granica państwa w Trakiszkach.
W kolejowe plany komunikacyjne włącza się też przewoźnik regionalny czyli Polregio S.A., spółka z którą niedawno samorząd województwa podpisał pięcioletnią umowę - informował o tym Łukasz Prokorym.
Elektryfikacja linii Sokółka - Augustów - Suwałki
– Na tym etapie dostosowaliśmy rozkład pojazdów, które jadą z Ełku przez Grajewo i Mońki, z Suwałk oraz z Hajnówki. Te pociągi dojeżdżają rano w tzw. godzinach szkolnych, czyli między7:15 a 7:20, co pozwala naszym studentom i uczniom dojeżdżać do szkół, ale też pozwala dojechać na pociąg do Warszawy na godz. 7:39 – mówił marszałek i zapowiedział kolejne działania:
– Przed nami wiele inwestycji w regionie, czyli trasa Białystok - Ełk, elektryfikacja połączenia Sokółka – Augustów - Suwałki, remont dworca w Suwałkach, a także otwarcie linii Hajnówka – Białowieża, aby wzmocnić atrakcyjność turystyczną regionu.
WYG
Źródła i fot: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego; Podlaski Urząd Wojewódzki