Wigry Suwałki
Warta Sieradz
08.11.2024
18:00
03.02.2021
Via Carpatia i Via Baltica. Radni PSL w sejmiku za łącznikiem Białystok - Augustów - Raczki
Klub Radnych PSL Sejmiku Województwa Podlaskiego opowiada się za przebudową drogi krajowej nr 8 do standardów dwupasmowej ekspresówki.
Ludowcy chcą połączenia Via Carpatii i Via Baltiki właśnie drogą krajową nr 8 na odcinku Knyszyn - Korycin - Suchowola - Sztabin - Augustów - Raczki.
- Opowiadamy się za wyborem koncepcji, która zapewni kilkuset tysiącom mieszkańców regionu bezpieczny i szybki dojazd do stolicy województwa, a mieszkańcom Białegostoku i okolic na bezpieczne dotarcie do terenów atrakcyjnego wypoczynku i rekreacji. Popieramy wariant dający dobrą komunikację dynamicznie rozwijającemu się regionowi. Przemawia za tym wiele argumentów natury technicznej, środowiskowej, społecznej i gospodarczej. Kluczowym argumentem jest natężenie ruchu pojazdów na Drodze Krajowej nr 8 w porównaniu do Drogi Krajowej nr 65. Po DK nr 8 porusza się blisko cztery razy więcej pojazdów ciężarowych i ponad 50% więcej pojazdów ogółem niż po DK 65. Tiry stały się prawdziwą zmorą mieszkańców naszych terenów. To właśnie za sprawą ruchu ciężkich maszyn mieszkańcy północnej części województwa podlaskiego nie mogą w pełni bezpiecznie podróżować Drogą Krajową nr 8.
Swoje stanowisko Klub PSL skierował do Ministra Infrastruktury, Dyrektora GDDKiA, parlamentarzystów i samorządowców.
- Zdecydowanie największe natężenie ruchu, ochrona najcenniejszych przyrodniczo obszarów Biebrzańskiego Parku Narodowego, gotowe decyzje środowiskowe, ogłoszone przetargi na obwodnice, wreszcie pilna potrzeba połączenia dwóch największych ośrodków miejskich i gospodarczych w województwie Podlaskim: Białegostoku i Suwałk to argumenty, które powinny być brane pod uwagę przy wyborze koncepcji przebiegu łącznika pomiędzy Via Baltiką i Via Carpatią. Klub Radnych PSL będzie wnioskował do Sejmiku Województwa Podlaskiego o zajęcie stanowiska w tej sprawie na najbliższej sesji 22 lutego br.- poinformował radny z klubu PSL, Cezary Cieślukowski.
Za tym rozwiązaniem opowiadają się też samorządy Suwałk i Augustowa oraz okolicznych gmin.
Niedawno Parlamentarny Zespół ds. Budowy Drogi Ekspresowej S16, złożony z posłów PiS z województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, uznał, że zasadna jest zarówno budowa drogi ekspresowej Białystok - Augustów, jak i Białystok - Knyszyn – Ełk.
Pod koniec stycznia br. na stanowisko Rady Miejskiej w Suwałkach w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpatia (S-19) po trasie przebiegu DK Nr 8 i połączenia jej z Via Baltica (S-61) w miejscowości Raczki, zareagował Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w swoim piśmie informuje, że „w chwili obecnej trwają prace projektowe mające na celu opracowanie dokumentacji w zakresie Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (etap I) dla inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej S16”.
W piśmie czytamy również, że „początkowo analizowano trzy warianty przebiegu drogi ekspresowej S16. Jednakże biorąc pod uwagę problemy napotkane w takcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Parki Narodowy, kolizję z zabytkiem architektury militarnej – Twierdzą Osowiec, a także bliskość linii kolejowej, włączono do dalszych analiz również wariant 4 przebiegający częściowo po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 Raczki - Augustów - Korycin”.
Jak podkreśla Tomasz Żuchowski „ostateczny wariant przebiegu drogi ekspresowej S16 zostanie wskazany w decyzji środowiskowych uwarunkowaniach […] Przewidywany termin uzyskania decyzji to II kwartał 2023 roku” Roboty budowlane miałyby ruszyć w 2026 roku.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w swoim piśmie zastrzega również, że „na obecnym etapie prac przygotowawczych nie ma możliwości wskazania wariantu przebiegu drogi ekspresowej S16 Ełk - Knyszyn”.
WYG