22.11.2024

W Ministerstwie Infrastruktury o budowie dróg ekspresowych Via Carpatia i Bialystok - Suwałki

O budowie dróg ekspresowych S-8 i S-19 w naszym województwie Jacek Brzozowski, wojewoda podlaski rozmawiał w Ministerstwie Infrastruktury m.in. z wiceministrem Stanisławem Bukowcem.

W spotkaniu z przedstawicielami resortu uczestniczyli też wiceminister rolnictwa Stefan Krajewski, poseł Krzysztof Truskolaski, p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] Paweł Woźniak oraz szef podlaskiego oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski.

Region reprezentowali także wicemarszałek Marek Malinowski i członek Zarządu Województwa Bogdan Dyjuk.

- Rozmawialiśmy w Warszawie o budowie podlaskich odcinków dróg S-8 i S-19. Zabrałem ze sobą wnioski z konsultacji, jakie przeprowadziliśmy z GDDKiA Oddział w Białymstoku, z zainteresowanymi mieszkańcami terenów, na których realizowane są te inwestycje - informuje wojewoda Jacek Brzozowski.

A my będziemy czekać z niecierpliwością na wyniki tego spotkania.

Przypomnijmy, że emocje dotyczą zarówno odcinków koło Białegostoku, jak i w naszym rejonie.

Którędy łącznik?

Do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), dodano 05 września 2023 roku nową inwestycję. Miała to być budowa drogi ekspresowej S8, na odcinku Knyszyn (Białystok)

do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta miała być realizowana w ramach budowy S19- odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina.

Ówczesny radny wojewódzki Cieślukowski Cezary tak skomentował tę decyzję:

- Nie ma szczęścia droga S8 Białystok Suwałki do mądrych decyzji polityków. Była ujęta w ciągu korytarza transportowego Via Carpatia od Barwinka do Budziska, ale ją rząd PIS z Via Carpatii wyrzucił. Na odczepnego zaplanowano budowę obwodnic kilku miejscowości po drodze Białobrzegi, Sztabin, Suchowola. Zaplanowano w tzw. systemie 2+1, czyli z krótkimi odcinkami, gdzie da się wyprzedzić kogokolwiek. Teraz mamy decyzję- czyli 2+2 na całej długości, ale za to nie tak, jak jeździmy przez całe życie z Augustowa przez Korycin i Katrynkę do Białegostoku, tylko z Korycina przez KNYSZYN. Czyli 30 km dalej, 20 minut dłużej.

 

 

Po wyborach parlamentarnych ponownie zaczęły się kolejne zawirowania w tej sprawie.

22.04.2024 r Sejmik województwa podlaskiego przyjął w stanowisko, w którym podkreśla, że „z niepokojem i uwagą przyjął informację, że po protestach Komisji Europejskiej i ekologów rząd zleca analizę, która określi, jak wytyczyć drogi w Polsce północno-wschodniej”. Radni zaznaczają, że „zarówno droga S8 Białystok – Raczki, jak i S16 Białystok – Ełk zostały już wytyczone, a ich realizacja wpisana do Rządowego Programu Dróg Krajowych do 2030 (z perspektywą do 2033 r.)”.

- Radni Sejmiku Województwa Podlaskiego uważają, że decyzja o zaniechaniu budowy tych dróg lub wykreśleniu ich z rządowego programu spotka się ze zrozumiałym sprzeciwem mieszkańców i przyniesie szkodliwe skutki dla całego regionu. Pozbawi województwo podlaskie szans na rozwój gospodarczy, nowoczesne połączenie i poprawę bezpieczeństwa – czytamy w stanowisku, które sejmik skierował do rządu, a także marszałków Sejmu I Senatu RP.

Z kolei z czerwcu 2024 roku GDDKiA wydaje następujący komunikat:

- S8 Białystok (Knyszyn) - Suwałki (Raczki - Układ dróg ekspresowych do analizy. Planowana w ubiegłym roku droga ekspresowa S8 Białystok (Knyszyn) - Suwałki (Raczki, połączenie z S61) została wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033) bez przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko. Wywołało to sprzeciw organizacji pozarządowych oraz zainteresowanie przebiegiem dróg ekspresowych na Podlasiu ze strony przedstawicieli Komisji Europejskiej.

To z kolei spotkało się ze sprzeciwem samorządowców i polityków z naszego rejonu.

Zobaczymy, co dadzą obecne rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowoczesne połączenie drogowe między Knyszynem i Korycinem

Na razie, we wrześniu 2024 roku w siedzibie białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do wybudowania odcinka drogi krajowej, który połączy Knyszyn z Korycinem.

Dwujezdniowa droga krajowa o długości około 24 km i nośności 11,5 tony na oś ma zostać wytyczona po nowej trasie, tak by połączyć powstającą właśnie S16 Knyszyn-Krynice z obwodnicą Suchowoli, przygotowywaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic.

Wykonawca ma na swoje działania 15 miesięcy, do grudnia 2025 roku. Wartość umowy wynosi 7,3 mln złotych.

Dla wspomnianego odcinka drogi krajowej wydano już skuteczną decyzję środowiskową – jest ona ważna do lutego 2026 roku.

- Droga ta będzie stanowić spójną całość, łączącą Białystok z Augustowem. Jak wygląda w tej chwili komunikacja na tej trasie, wszyscy wiemy – nie jest ani bezpieczna, ani szybka, ani nowoczesna. Filozofia myślenia tego rządu jest taka, by system komunikacji drogowej był jak najbardziej sprawny, bezpieczny i nowoczesny - podkreślał podczas ceremonii podpisywania umowy wojewoda Jacek Brzozowski.

Via Carpatia Bielsk Podlaski – Boćki

Obecnie trwa od niespełna roku budowa 12-kilometrowego odcinka Bielsk Podlaski - Boćki, będącego częścią szlaku ViaCarpatia.

Na zdjęciach niżej, pokazujemy, jak prezentuje się efekt dotychczasowych prac, których zaawansowanie w segmencie drogowym przekroczyło 30 proc., natomiast w branży mostowej wynosi ponad 53 proc.

Dwujezdniowa trasa przebiegać będzie nowym śladem na zachód od istniejącej DK19. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie m.in. 11 obiektów mostowych.

Z kolei dla trzech odcinków: Białystok Zachód - Białystok Księżyno, Białystok Księżyno - Białystok Południe, Białystok Południe - Deniski GDDKiA otrzymała nową decyzję środowiskową, na którą ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest znów procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Via Carpatia

Via Carpatia, to droga, która docelowo ma łączyć Europę Północną i Południową.

Via Carpatia będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem). Wszystkie inwestycje realizowane są w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

Na terenie Polski będzie miał on około 700 km długości. Zaczyna się w Budzisku (granica państwa z Litwą), przez Białystok i Lublin prowadzi do Barwinka (granica państwa ze Słowacją). Jego elementami są odcinki dróg ekspresowych S61, planowanych S16 lub S8, a także większość przebiegu S19 – na Podlasiu od odcinka Krynice - Białystok Zachód i dalej na południe, aż do granicy województwa.

 

 

Droga ekspresowa S19 w woj. podlaskim będzie miała ponad 177 km długości. Jej realizację podzielono na 15 krótszych odcinków. W tej chwili w budowie jest siedem odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ponad 91 km oraz 5 km dwujezdniowej drogi krajowej nr 19 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy. 

WYG

Źródła: Podlaski Urząd Wojewódzki: GDDKiA; UMWP

Fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*