01.01.2014

Budowa dróg. Mazury przykład dają

Pod koniec grudnia 2013 roku zakończyła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 667 na odcinku z Nowej Wsi Ełckiej do Białej Piskiej (warmińsko-mazurskie). To jedna z największych inwestycji drogowych na Mazurach - podało biuro prasowe warmińsko-mazurskiego Urzędu Marszałkowskiego. Inwestycja kosztowała 77 mln złotych, w tym aż 54 mln złotych pochodziło z funduszy UE.

Wykonawcą generalnego remontu na blisko 28-kilometrowym odcinku trasy nr 667 było konsorcjum firm, których liderem jest Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe w Piszu. Zatem wydane na budowę pieniądze zostały w regionie. W listopadzie 2013 roku oddano do użytku zmodernizowany odcinek drogi Banie Mazurskie – Gołdap.

Trwa przebudowa odcinka z Gołdapi do gminnych Kowal Oleckich. Inwestycja współfinansowana jest ze środków pochodzących z Unii i Federacji Rosyjskiej (Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa) w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013. Zmodernizowana droga krajowa 65 poprawi połączenie drogowe z obwodem kaliningradzkim, a wraz z istniejącą obwodnicą Gołdapi, utworzy ponad 20 kilometrowy odcinek nowoczesnej drogi. Nowa nawierzchnia, utwardzone pobocza i chodniki dla pieszych poprawią komfort i bezpieczeństwo użytkowników trasy. Szerokość jezdni będzie wynosiła 8 m – dwa pasy ruchu po 3,5 m oraz pobocza bitumiczne o szerokości po 0,5 m z obu stron.
Jak podają drogowcy, w efekcie przebudowy tego odcinka, przewidywana jest redukcja liczby wypadków drogowych o 10proc., a ofiar śmiertelnych o ponad 15 proc.. Wykonawca deklaruje zakończenie inwestycji do 5 lipca 2014 roku. Koszt to 54 mln złotych, w tym dofinansowanie z funduszy.

Drogowcy z Warmii i Mazur pracują obecnie na kilkunastu odcinkach dróg wojewódzkich. Kierowcy odczują największe zmiany już w 2014 roku. Pod koniec 2013 roku, w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie, podpisano ostatnią umowę na brakujący odcinek północnego szlaku dróg wojewódzkich między Starą Różanką a Kętrzynem i przebudowę ulic w samym mieście.

- Warmia i Mazury to ciągle jeszcze obszar wykluczony komunikacyjnie, a pas przygraniczny jest szczególnie dotknięty tym problemem – mówił podczas uroczystości wicemarszałek Jarosław Słoma.- Staramy się patrzeć na region całościowo, dlatego tak intensywnie inwestujemy w infrastrukturę drogową na tym obszarze. To ogromny wysiłek dla naszego budżetu, nawet mimo dotacji unijnych, jednak jestem pewien, że nasza praca przełoży się na zadowolenie mieszkańców, turystów oraz uczestników małego ruchu granicznego.
 
Kontrakt opiewa na 23 mln złotych. Droga łączy się z już modernizowaną trasą do Węgorzewa i dalej w kierunku Bań Mazurskich. Inwestycje na większości dróg północnego szlaku zakończą się już w 2014 roku. Z ostatnich odcinków drogowcy zejdą w 2015 roku. Równolegle prowadzone będą roboty między Kętrzynem a Mrągowem, które zapewnią lepszy dojazd z sieci dróg wojewódzkich do „szesnastki”.

W 2013 roku na Warmii i Mazurach oddano do użytku ponad 46 kilometrów zmodernizowanych dróg wojewódzkich oraz 30 kilometrów chodników. Przebudowano także 128 skrzyżowań i 20 mostów. Obecnie prace budowlane trwają na ponad 290 kilometrach tras wojewódzkich na Warmii i Mazurach. Jak podało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego, wkrótce ogłoszone zostaną wyniki przetargu na wykonawcę trasy z Działdowa do Lidzbarka Welskiego. Inwestycja polegać będzie głównie na modernizacji istniejącej drogi, jednak w okolicach Lidzbarka trasa zyska nowy przebieg z mostem na rzece Wel. Koszt prac budowlanych szacowany jest na około 114 mln złotych, z czego unijne dofinansowanie wynosi 108 mln zł. Przypomnijmy przy okazji, że obwodnice mają już na Mazurach m.in. Gołdap, Olecko, Ełk, Kętrzyn.
 
Jak zaś wyglądają drogi wojewódzkie na pograniczu polsko - litewskim, można przekonać się jadąc z Szypliszek w kierunku Widugier, Krasnowa, Sejn, czy z Suwałk w kierunku Kaletnika. A jak już są chęci do budowy drogi, jak np. z Sejn do Suwałk, to przez wiele miesięcy nie można było rozstrzygnąć przetargu.

Na Mazurach lepiej też jest z budowa „schetynówek”. Podczas gdy województwo podlaskie otrzymało na ten cel na 2014 rok tylko 14,2 mln złotych: po 7,1 mln złotych na drogi powiatowe i gminne, co wystarczy na zbudowanie 26,4 km dróg ( 14,5 km – powiatowych oraz 11,9 km - gminnych), Warmia i Mazury zbuduje aż 49,05 km dróg gminnych i 105,11 km dróg powiatowych. Wojewoda Warmińsko-Mazurski Marian Podziewski już podpisał 15 pierwszych umów z wnioskodawcami. Do dofinansowania wyłonionych zostało 70  projektów jednostek samorządu terytorialnego, w tym 39 projektów dotyczących dróg gminnych na kwotę dotacji 31.244.250,00 zł oraz 31 projektów dotyczących dróg powiatowych na łączną wartość dotacji 31.199.550,00 zł. Budżet państwa dofinansuje te zadania w kwocie 62.443.800,00 zł.
Szanse na modernizację na Mazurach mają m.in.: w Olecku - ulice na osiedlu Siejnik oraz droga Kijewo - Chełchy, w Wieliczkach - droga Kleszczewo - Puchówek; w Kalinowie - przebudowa drogi w Milewie; w Prostkach - ulica Kolejowa i Zielna; w Wydminach - obwodnica.
Tymczasem Suwalszczyzna powoli staje się skansenem. Sypią się już bowiem drogi, które zmodernizowano przed kilkunastoma laty.

Jan Wyganowski
Na fot. Takich dróg i ulic na Suwalszczyźnie jest dostatek

udostępnij na fabebook