10.02.2021

Ze 100 obwodnic w kraju, 5 powstanie w województwie podlaskim

Pięć obwodnic województwie podlaskim zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Na dwie z nich Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w grudniu 2020 roku przetarg. Były to obwodnice Suchowoli i Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8.

Pozostałe obejścia: Białobrzeg w ciągu DK8, Augustowa w ciągu DK16 oraz Zambrowa w ciągu DK63/66 są na różnym etapie prac przygotowawczych.

Obwodnica Augustowa

To element szerszego zadania obejmującego modernizację całego ciągu DK16 między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś, co umożliwi wykorzystanie jej do ruchu cięższego niż obecnie.

W celu skutecznego wyeliminowania ruchu ciężkiego z Augustowa, zaplanowano południowo-wschodnią obwodnicę tej miejscowości. Analizowane są różne warianty, m.in. ten najdłuższy, który na początku ubiegłego roku przedstawił burmistrz Augustowa (tzw. wariant samorządowy).

Obecnie zakończono prace nad uproszczonym studium korytarzowym oraz nad analizą i prognozą ruchu. Teraz opracowywany jest etap I Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (etap I STEŚ-R), w tym prowadzona jest roczna inwentaryzacja przyrodnicza.

Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.

Przypomnijmy, że przebudowa tej drogi budzi spory niepokój wśród mieszkańców i samorządów. Już wiosną 2020roku powstał m.in. Komitet „Stop TIRom! Puszcza Augustowska woła o pomoc”, który ruszył ze zbiórką popisów pod petycją przeciwko przywróceniu ruchu ciężarowego na trasie krajowej w odcinku Augustów-Ogrodniki.

Powstał też Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny, który wysłał list Andrzeja Adamczyka ministra infrastruktury.

Pisano w nim m.in.: „(…) Zapadły decyzje, które chcą zakłócić ciszę i spokój poprzez realizację pomysłu przywrócenia ruchu ciężkiego transportu (tirów) na spokojną do dziś trasę drogi krajowej nr 16 na odcinku Augustów- Ogrodnikí - granica państwa (szosa sejneńska) biegnącej przez tereny Puszczy Augustowskiej, przecinającej Kanał Augustowski i urokliwe tereny rzeki Czarna Hańcza. Trasa ta stanie się koszmarem dla mieszkańców tych terenów i wszystkich odpoczywających na Pojezierzu Augustowskim i Sejneńskim.(..)

Obecnie na tej trasie nie ma ruchu ciężkich pojazdów (tirów). Trasa ta przebiega przez serce Puszczy Augustowskiej, która jest chroniona w sieci Natura 2000. Trasa przecina Kanał Augustowski i jego śluzę w Przewięzi, który jest znanym zabytkiem z początku XIX wieku i został uznany za Pomnik Historii przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Lecha Kaczyńskiego.

Obecnie prowadzone jest postępowanie do przygotowania wpisania Kanału Augustowskiego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Trasa to przecina sławną i urokliwą rzekę Czarną Hańczę, która jest częścią szlaku papieskiego Jana Pawła II. Nasze tereny są atrakcyjne także dla mieszkańców dużych miast, w tym Warszawy, którzy zakupili tu nieruchomości, aby cieszyć się ciszą i spokojem. Zniszczony będzie spokój i zdrowie mieszkańców i rekreacja odpoczywających w znanych miejscowościach turystycznych takich jak: Sajenek, Studzieniczna, Wojciech, Przewięź, Serski Las, Macharce, Głęboki Bród, Frącki, Giby, Degucie, Dworczysko i Hołny Mejera. Dodatkowo według założeń GDDKiA modernizacja tej trasy nie przewiduje budowy ogrodzeń przed dziką zwierzyną. Tym samym jej wtargnięcie na jezdnię będzie dość częste, co będzie stanowić zagrożenie bezpieczeństwa uczestników przy zwiększonym ruchu pojazdów.(…)

- Jeżeli nie będzie obwodnic np. Gib lub Głębokiego Brodu, to ciężarówki nas rozjadą. Bez objazdów po remoncie będzie to samo, co mieliśmy w latach 90. Było wtedy bardzo niebezpiecznie i zdarzało się wiele wypadków- skarżą się z kolei mieszkańcy gminy Giby.

Jak informował wcześniej portal rynek infrastruktury, planowana inwestycja jest związana z potrzebami wojska. Droga krajowa na 16 Augustów - Ogrodniki znalazła się bowiem wśród tras priorytetowych dla potrzeb wojskowości. Obwodnica w założeniach ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza miasto i przystosować trasę do potrzeb transportu wojskowego, tj. do nacisku 11,5 t/oś.

Obwodnica Sztabina z estakadą

Przetargi na projekt i budowę tej obwodnicy został ogłoszony 23 grudnia 2020 r. Droga o długości 4,45 km ominie miejscowość po stronie wschodniej.  Rozpocznie się trójwlotowym rondem, ok. 350 m przed rzeką Biebrzą. Zakończy natomiast włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości Nowej Cegielni. W celu umożliwienia włączenia się w projektowaną DK8 od strony Augustowa, na północ od Sztabina, na wysokości miejscowości Ewy wybudowane zostanie drugie rondo.

W ramach przedsięwzięcia wybudowana zostanie między innymi estakada nad doliną Biebrzy, powstaną trzy skrzyżowania, w tym dwa ronda, wiadukt w ciągu drogi powiatowej DP1228B, przejście górne oraz liczne mniejsze dla zwierząt.

Zgodnie z uzyskaną decyzją środowiskową nad doliną rzeki Biebrzy, należy wybudować 11-przęsłową estakadę o długości ponad 700 m. Obiekt ten będzie przechodził na długości 500 metrów nad Biebrzańskim Parkiem Narodowym. W ramach realizacji obu obwodnic zostanie wykonanych też szereg działań minimalizujących ich oddziaływanie na środowisko.

Harmonogram

Wyłonienie wykonawców i podpisanie umów planowane jest na III kwartał 2021 r.

Zadaniem wykonawców będzie opracowanie projektów budowlanych, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w II kwartale 2023 r., wybudowanie obwodnic i uzyskanie pozwolenia na ich użytkowanie.

Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na II kwartał 2023 r., natomiast zakończenie na III kwartał 2025 r.

Obwodnica Białobrzeg

Trasa będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Uzyskana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, a obecnie trwa analiza ofert w przetargu na opracowanie Koncepcji programowej dla odcinka DK8 Sztabin - Augustów wraz z obwodnicą Białobrzeg oraz dokumentacji geologicznej i geotechnicznej. To ostatni etap prac przygotowawczych.

Przetarg w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał 2022 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2025-2027.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8.

Obwodnica Suchowoli

Zgodnie z planem przetarg na projekt i budowę obwodnicy Suchowoli został ogłoszony 23 grudnia 2020 r. Trasa będzie miała długość ok. 15,3 km i nie tylko wyprowadzi tranzyt poza Suchowolę od strony wschodniej, ale ominie również szereg sąsiednich miejscowości: Zagórze,  Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne czy Krzywą.

W ramach inwestycji powstaną m.in. trzy skrzyżowania z istniejącym układem drogowym, liczne obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska. Ponadto w ramach zadania przebudowane zostaną drogi lokalne.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Suchowoli jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami. Jej budowa przewidziana jest na lata 2023-2025.

Podpisanie umowy z wykonawca planowane jest na III kwartał bieżącego roku. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Sztabina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego miasta.

Obwodnica Zambrowa

To początek prac nad tą inwestycją. Odbyły się trzy przetargi na wyłonienie wykonawcy Studium korytarzowego, ale nie zostały rozstrzygnięte albo z powodu braku chętnych, albo oferty znacząco przekraczającej możliwości inwestora.

W dniu 16 grudnia 2020 r. ogłoszono kolejny przetarg, rozszerzony o opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. W ten sposób połączony został etap rozważań nad możliwym przebiegiem obwodnicy Zambrowa, realizowany w ramach Studium korytarzowego z wyborem najkorzystniejszego wariantu.

Będzie on podstawą do uzyskania decyzji środowiskowej z uszczegółowieniem wariantu wybranego do wniosku o decyzję środowiskową w sposób umożliwiający ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Zambrowa w systemie Projektuj i buduj.

Według wstępnych prognoz realizacja południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028. Dzięki wybudowaniu obwodnicy, z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe, dla jadących Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku Bielska Podlaskiego (DK66).

WYG

Źródło i fot:GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*