15.10.2013

20 milionów zł na promocję 15 branż

Za 20 mln zł Ministerstwo Gospodarki ma poprowadzić promocję zagraniczną polskich firm pn. "Wyprodukowano w Polsce - made in Poland". Wybrano na początek 15 branż, między innymi m.in. branżę jubilerską, stolarki okiennej i drzwiowej, kosmetyczną, farmaceutyczną, produkcji jachtów.
Pierwszy etap kampanii, którą poprowadzi głównie Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych już się rozpoczyna i obejmie Niemcy, Czechy i Ukrainę, gdzie oprócz typowych działań reklamowych - reklamy w prasie, ogłoszenia na billboardach, będą też działania dyplomatyczne mające na celu ułatwienie polskim firmom kontaktów biznesowych. Drugi etap, który rozpocznie się w przyszłym roku, obejmie Rosję i Chiny.

Ministerstwo i PAIiIZ będą zachęcać przedsiębiorców z Czech, Niemiec, Ukrainy, Chin i Rosji do nawiązywania współpracy z naszymi firmami. "Chodzi o wzmocnienie wizerunku Polski wśród zagranicznych inwestorów, jako nowoczesnego partnera gospodarczego" - wyjaśnia wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

 W wielu z tych dziedzin polscy przedsiębiorcy już mają znaczące osiągnięcia - np. 40 proc. światowej produkcji okien dachowych pochodzi właśnie z Polski. Jesteśmy też potęgą w produkcji jachtów i żaglówek. Nasz region też ma silną branżę meblarko- żeglarską. W Suwałkach kilkanaście zakładów branży drzewno - meblarskiej zatrudnia kilka tysięcy ludzi. Potentaci w produkcji łodzi, to z kolei firma Delphia Yachts z Olecka, Balt-Yacht z Augustowa, czy stocznia Northman z Węgorzowa,

Firma Delphia Yachts - założona w 1990 roku przez dwóch braci Piotra i Wojciecha Kot. Jest największym w Polsce producentem jachtów żaglowych. Powstała w Olecku na Mazurach. To uznana marka wśród osób lubiących żeglować. Potwierdza to fakt, iż, na łodzi wyprodukowanej w tej stoczni kapitan Cichocki opłynął samotnie nasz glob.

Sukces stoczni zapewnia nowoczesny park maszynowy. Firma posiada do produkcji jachtów pięcioosiową maszynę CNC. Na taką maszynę mogą sobie pozwolić nieliczne firmy. DY, to stocznia mająca, z tytułu uznania jej produktów za najlepsze, wiele cenionych nagród. Między innymi zdobyła nagrodę Polish Yachts of the Year 2013 oraz otrzymała nominację do European Yacht of the Year 2012, a także wiele innych nagród i medali. Większość produkcji idzie na eksport.

Z kolei firma Balt-Yacht - to firma rodzinna z tradycjami sięgającymi II wojny światowej. Została ponownie utworzona w 1990 roku w Augustowie. Produkcja stoczni od początku istnienia miała ukierunkowanie na eksport. Jej możliwości produkcji rocznej to 2000 łodzi. Firma otrzymała nagrodę Yacht of the Year 2011 dla łodzi Sun Camper 30. Aż 2/3 jej produkcji stanowi eksport, m.in. na tak wymagające rynki, jak Niemcy, Estonia, Finlandia czy Dania. W roku 2014 firma zamierza wprowadzić na rynek nowe modele m.in. łodzi typu houseboat.
Balt-Yacht, poszukując kolejnych partnerów biznesowych i klientów, również współpracuje z PAIiIZ. Zaowocowało to udziałem w tegorocznym spotkaniu inwestorów AIM w Dubaju oraz w Międzynarodowych Targach Łodzi i Jachtów Boot Düsseldorf 2013.

Na tej ostatniej imprezie, dzięki wsparciu Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, zorganizowano wspólne stoisko dla 13 firm. Wśród nich była m.in. stocznia Northman z Węgorzowa. To kolejna firma tworząca z prawdziwą pasją. W ciągu kilkunastu lat działalności z małej rodzinnej firmy udało się stworzyć profesjonalną stocznię, której jachty docenione zostały nie tylko w Europie, ale również w najodleglejszych zakątkach świata, m.in. w Ameryce Południowej, Japonii, Afryce czy na Syberii.

Przypomnijmy, że firmy z naszego regionu mogą brać udział w promocji na rynkach zagranicznych m.in. w ramach programu Polska Wschodnia, która ma być kontynuowany także w latach 2014 – 2020.

Jan Wyganowski

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*