Jak wynika ze styczniowego raportu GUS o nietypowych formach zatrudnienia, wzrasta liczba Polaków, którzy decydują się na założenie własnej firmy. Wśród osób, które zrezygnowały z pracy na etat, aż 16% zarejestrowało działalność gospodarczą. O czym powinni pamiętać ci, którzy dopiero rozpoczynają swój biznes?
Poczucie niezależności i samodzielności, elastyczne godziny pracy oraz realizacja zawodowa to główne czynniki przekonujące coraz większą liczbę Polaków do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Przed podjęciem decyzji o zmianie formy zatrudnienia warto jednak wziąć pod uwagę ryzyko biznesowe, jakie na co dzień ponosi każdy przedsiębiorca i wykonać kilka kroków, które pozwolą je zminimalizować.
Dobrze funkcjonująca działalność dba o finanse
Prawidłowe wypełnienie formularzu CEIDG-1 i zgłoszenie wniosku ZUS ZUA oznacza rozpoczęcie procedury zakładania firmy. Od teraz przedsiębiorca będzie zobowiązany do uiszczania comiesięcznych opłat (podatek dochodowy oraz składka na ubezpieczenie społeczne) bez względu na to, czy wygenerował w danym miesiącu przychód. Dlatego tak istotną rolę odgrywa kwestia racjonalnego gospodarowania środkami pieniężnymi firmy i znajomość finansów. Wysokość tych opłat będzie bowiem zależeć m.in. od wybranego profilu działalności, rocznych dochodów czy formy opodatkowania (na zasadach ogólnych, liniowych lub ryczałt ewidencjonowany). Ponadto, nieodpowiednie określenie rodzaju należności podatkowej czy źle wypełniony wniosek w trakcie rejestracji może skutkować dodatkowymi, niepotrzebnymi kosztami. Warto więc skorzystać z usług biura rachunkowego (usługa doradztwa finansowego to koszt ok. 100zł), gdzie wykwalifikowana osoba pomoże w prawidłowym wypełnianiu książki przychodów i rozchodów, obliczaniu wynagrodzeń czy odpowiednim rozliczaniu zakupionych sprzętów.
Bezpieczeństwo firmy na pierwszym miejscu
Każda firma działająca na rynku narażona jest na różne ryzyka. Część z nich to niebezpieczeństwa zależne od przedsiębiorcy np. dobór kontrahentów, sposób zabezpieczenia mienia. Istnieją także ryzyka nieprzewidywalne, takie jak huragan, deszcz nawalny czy np. powódź. Właściwe rozpoznanie ryzyk i zarządzanie nimi, to jedna z ważniejszych umiejętności przedsiębiorcy. Jednym z podstawowych narzędzi, które powinno się wykorzystać prowadząc firmę jest ubezpieczenie majątku firmy i jej działalności. Towarzystwa ubezpieczeń posiadają w swojej ofercie pakiety skierowane do przedsiębiorców z segmentu MSP. Przykładem produktu dedykowanego dla tych najmniejszych i początkujących jest ubezpieczenie Compensa Mój Biznes, które umożliwia skorzystanie z propozycji ubezpieczenia mienia oraz odpowiedzialności cywilnej. Ciekawym rozwiązaniem zaproponowanym w ramach tego produktu jest zaoferowanie klientom klauzuli nieosiągnięcia zysku w następstwie szkody. Co to oznacza? W przypadku, gdy pożar lub zalanie uniemożliwia uzyskiwanie dochodów, towarzystwo wypłaca rekompensatę za każdy dzień przerwy w pracy. To rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla początkujących firm, które nie zdążyły zgromadzić jeszcze wolnych środków i potrzeba większego wydatku mogłaby w konsekwencji doprowadzić nawet do konieczności zamknięcia działalności. Aby wybrać właściwy i dostosowany do rodzaju prowadzonej działalności zakres ochrony ubezpieczeniowej najlepiej skontaktować się z profesjonalnym doradcą i agentem ubezpieczeniowym.
Profesjonalny wizerunek to element sukcesu
Jak podają specjaliści, przeciętny użytkownik Internetu potrzebuje tylko kilku sekund, żeby zdecydować, czy dana strona internetowa jest dla niego atrakcyjna. Mając na uwadze fakt, że Internet jest dzisiaj głównym źródłem informacji, warto zainwestować w profesjonalny wizerunek marki właśnie w tym medium – np. poprzez odpowiednie pozycjonowanie oferty w wyszukiwarce Google, stronę internetową dostosowaną do urządzeń mobilnych czy spójną i przemyślaną strategię komunikacji w mediach społecznościowych. W zaplanowaniu tych działań pomogą liczne poradniki online lub specjaliści z branży z marketingowej.
Kluczową rolę w budowaniu profesjonalnego wizerunku przedsiębiorstwa odgrywa także znajomość biznesowego savoir-vivre. Siła pierwszego wrażenia oraz kultura osobista pracownika podczas rozmowy z klientem są czynnikami wpływającymi na opinię o firmie. Podczas każdego spotkania warto więc pamiętać zarówno o prawidłowym stroju, właściwym używaniu tytułów czy odpowiedniej formie wręczania wizytówek. Umiejętne przestrzeganie zawodowego savoir-vivre może podnieść poziom satysfakcji klienta z usług firmy. A jak wskazuje psychologia biznesu – opinia jednego zadowolonego klienta może dotrzeć do czterech kolejnych.