Jak już informowaliśmy, rząd obciął pod koniec 2013 roku nakłady na budowę dróg lokalnych, czyli na tzw. „Schetynówki”. Na początku stycznia br. rząd poszedł po tzw. „rozum do głowy” i postanowił znaleźć dodatkowe pieniądze. Tyle tylko, że kosztem Lasów Państwowych.
Rządowe cięcia odbiły się negatywnie w regionalnych programach. Na modernizację lokalnych dróg w województwie podlaskim na 2014 rok rząd przeznaczył zaledwie 14,2 mln złotych: po 7,1 mln złotych na drogi powiatowe i gminne. Wojewoda podlaski zatwierdził 29 listopada 2013 r. „ostateczną listę rankingową wniosków” o dofinansowanie zadań zgłoszonych do dofinansowania na 2014 rok w ramach tego Programu. W części A programu - Drogi powiatowe - na 32 wnioski zakwalifikowano do dofinansowania 5 (do wyczerpania 50% kwoty przeznaczonej na dotację); w Części B - Drogi gminne - na 68 wniosków zakwalifikowano do dofinansowania 7 (do wyczerpania 50% kwoty przeznaczonej na dotację).
Dodajmy, że do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło łącznie 107 wniosków na przebudowę, budowę lub modernizację 244 km dróg powiatowych i gminnych. Łączna wartość zgłoszonych inwestycji wynosi 224,8 mln zł, w tym wnioskowana przez samorządy dotacja to 110 mln zł.
W pierwszej piątce dróg powiatowych, które na pewno otrzymają dofinansowanie, nie ma dróg z powiatów augustowskiego, suwalskiego i sejneńskiego. Z gminnych dróg „załapała się” na pieniądze tylko droga w gminie Rutka -Tartak, bo odcinek Poszeszupie - granica Państwa znalazł się na drugim miejscu.
We wtorek, 7 stycznia br. rząd postanowił, że będą dodatkowe pieniądze.
Weźmie je z ...lasu, a precyzując dokładnie, zabierze Lasom Państwowym w latach 2014 - 2015 po 800 mln zł, co da łącznie 1,6 miliarda złotych. Z tej kwoty aż 1,3 mld złotych ma trafić na budowę dróg lokalnych. Żeby mieszkańcom małych miejscowości od razu w głowie nie przewróciło od nadmiaru pieniędzy, rząd od razu zastrzegł, że wpłata przewidziana na rok 2015 będzie mogła być - na wniosek ministra środowiska - przez rząd anulowana lub zmniejszona. Jak informuje Centrum Informacyjne Rządu, byłoby to możliwe np. w sytuacji wystąpienia szkody lub klęski żywiołowej czy zmiany ceny sprzedaży drewna i popytu na nie, które pogorszyłyby stan finansów leśników. Wygląda na to, że rząd klęsk żywiołowej na 2014 rok nie przewidział.
W każdym bądź razie premier deklaruje, że w latach 2014-2015 r. na program „Schetynówek” rząd chce przeznaczyć, blisko 2,5 mld zł. Premier zauważył na konferencji prasowej, że jest to dobra wiadomość nie tylko dla samorządów, mieszkańców wsi, małych miast, ale także dla firm budowlanych, bo z pieniędzy na budowę i remont dróg lokalnych powinni skorzystać mali i średni przedsiębiorcy.
Potem pieniędzy ma być jeszcze więcej, bo leśnicy zostaną obłożeni dodatkową daniną: od 2016 roku mają Lasy Państwowe będą musiały odprowadzać do skarbu państwa 2 procent swoich przychodów. Odbiorcy drewna - trzymajcie się za kieszeń, bo nie trzeba być wróżką, by przewidzieć drastyczny wzrost ceny drewna, które i tak nie jest tanie.
Sprzedaż drewna zapewnia lasom Państwowym ponad 90 proc. przychodów nadleśnictw. Lasy Państwowe pozyskuje ponad 35 mln m sześc. drewna rocznie. W roku 2012 łączne przychody Lasów Państwowych przekroczyły 8 mld 250 mln złotych, przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 7 mld 800 mln złotych.
„Rezerwowe” drogi
W każdym bądź razie, szanse na „załapanie się” na pieniądze, jeżeli w przetargach na zatwierdzone odcinki, uzyska się niższą cenę, a także w przypadku przyznania pieniędzy „z lasu”, mają jeszcze w powiatach: augustowskim, suwalskim, sejneńskim oraz Suwałkach i Augustowie następujące drogi i ulice:
1. Suwałki
– przebudowa ulicy Nowomiejskiej II etap
2. Powiat suwalski:
- remont dogi powiatowej Suwałki –Okuniowiec - Kaletnik - Wiatrołuża - Zaboryszki.
- przebudowa i remont drogi powiatowej Jeleniewo - Wołownia - Przejma - Becejły
3. Powiat sejneński:
- przebudowa drogi powiatowej Krasnopol - Gremzdel - Jagliniec - Wiatrołuża
- przebudowa drogi powiatowej Frącki - Worczysko - Łaski - Mikaszówka
- przebudowa drogi powiatowej Krasnopol -Żabin - Jeziorki
4. Powiat augustowski:
- przebudowa ciągu komunikacyjnego obejmujące drogi powiatu w gminie Sztabin ( nr 1225B, 1241B i 1223 B oraz drogę gminna nr 102829)
- remont drogi powiatowej Barszcze –Dreństwo – Woznawieś
- przebudowa ulicy powiatowej w Augustowie od Rynku Zygmunta Augusta do ulicy Hożej
5. Gmina Raczki:
- przebudowa nawierzchni żwirowej na bitumiczną drogi Dowspuda –Szkocja – Raczki – Korytki na odcinku Szkocja –Ziółkowo – Korytki
6. Gmina Szypliszki:
- Przebudowa publicznej drogi gminnej Przejma Wysoka –Wygorzel – Krzywólka na odcinku Wygorzel – Przejma Wielka
7. Gmina Sztabin:
- przebudowa drogi gminnej Jastrzębna – Hruskie
8. Gmina Filipów:
- przebudowa drogi gminnej Filipów - Stare Motule o nawierzchni żwirowej na bitumiczną
9. Gmina Przerośl:
- przebudowa drogi gminnej - ulica Spacerowa
10. Gmina Suwałki:
- Przebudowa drogi we wsi Zielone długie z nawierzchni żwirowej na nawierzchnię asfaltową o szerokości jezdni 3,5 m
11. Gmina Augustów:
- przebudowa ciągu drogowego Wójtowskie Wólki - Rutki Stare - Grabowo Kolonie
13. Miasto Augustów:
- przebudowa ulicy Rynek Zygmunta Augusta - Etap I
Od początku 2009 roku, gdy ruszył program „Schetynówek”, w województwie podlaskim przebudowano ponad 660 km dróg gminnych i powiatowych. Bez pomocy państwa nie byłoby to możliwe, bo łączna dotacja państwa dla naszego regionu wyniosła w tych latach ponad 200 mln zł. W 2013 roku realizowanych było łącznie 37 zadań - inwestycji. Dotacja państwa wyniosła 28 mln 530 tys. zł. Połowę tej sumy, czyli 14.265 tys. zł przeznaczono na drogi gminne i tyle samo na drogi powiatowe. Przebudowano łącznie 60,7 km dróg lokalnych, w tym 34,5 km – powiatowych oraz 26,2 km - gminnych.
Jan Wyganowski
Na fot.Na wsi są i takie drogi.